Magyarok a piacon

Divatexport Japánba

/ 2017.12.13., szerda 17:13 /

Az elmúlt években jellegzetesen budapesti stílusával meghódította a Távol-Keletet az Áeron divatmárka, mely az ünnepi szezonban végre idehaza is üzletet nyit – mondja az alapító, Áron Eszter.

Nemrég a The New York Times terjedelmes cikkben mutatta be az Áeront mint a nemzetközi divatvilág új központja, Kelet-Európa egyik fő képviselőjét. Valóban ekkora figyelem övezi a térségünket?

Az utóbbi években tényleg fontos helyszínné vált Közép-és Kelet-Európa. Ez leginkább annak köszönhető, hogy ez a térség kulturális és történelmi sajátosságai miatt még ma is egzotikus, különleges helyszín a nyugati szemlélők számára. Nem feltétlenül arról van szó, hogy az itt alkotó tervezők minden ruhán megjelenítenek valami hangsúlyosan helyi utalást – hiszen a divat nyelve nemzetközi –, de a közeg, a térség hangulata nyomot hagy a kollekciókon. Ez a semmi máshoz nem hasonlítható, egyedi íz az, amire felfigyelt a szakma.

Egy interjúban úgy fogalmazott: azt szeretné, hogy az Áeronról világszerte Magyarország jusson az emberek eszébe. Hogyan lehet ezt elérni, ha nem helyi utalásokkal?

Használunk különböző vizuális referenciákat, de a ruhákon ezek inkább rejtve jelennek meg, mert nem célunk, hogy hagyományos motívumokkal hívjuk fel magunkra a figyelmet. A kollekciók fotózása viszont sokszor valamilyen jól felismerhető, jellegzetesen magyar helyszínen zajlik; budapesti bérházak lépcső-házában, a Műegyetem épületében, de készült már anyagunk Kádár János különvonatán is. Ezen túl fontos üzenetünk, hogy minden darabunkat itthon tervezzük és gyártjuk – a mintakollekciókat ráadásul „házon belül”.

A célpiac viszont nem Magyarország.

Nem, bár szeretnénk, ha itthon is többen megengedhetnék maguknak ezt a minőségbeli színvonalat. Ezért – indulásunk óta először – a napokban Budapesten is nyitottunk egy ideiglenes divatbutikot a The Ritz-Carlton Hotel Fashion Street felőli oldalán. Az üzlet kínálata hetente változik majd, így a vásárlók nemcsak az aktuális téli kollekcióból, hanem a nyári darabokból is választhatnak 30-70 százalékos, kedvezményes áron. Ez különleges alkalom, jellemzően nem tartunk készleten ruhákat. Általában az ügynökeink mutatják meg a kollekciót a nagy divatüzletek beszerzőinek, aztán ők leadják a rendeléseiket, mi pedig annyi darabot gyártunk, amennyit igényeltek. Ilyen értékesítési modellel vagyunk jelen több mint 15 országban és a divatvilág minden fontos városában.

Melyik piac a legfogékonyabb az Áeron stílusa iránt?

Japán; ott kifejezetten azt a hangulatot értékelik, ami nekünk leginkább szívből jön. Egyedül a szigetországban több mint 40 üzletben kaphatók a termékeink. De a divat területén nincs olyan, hogy az egyik piacon nagyon sikeresek vagyunk, máshol pedig alig ismernek. Fontos a nemzetközi beágyazottság, a felmutatható eredmények.

Mégis, kell lennie valaminek, ami a japán közönséget szólítja meg.

Az ő szemükben a kelet-európai közeg távoli és izgalmas. Budapest retrós, kicsit posztszocialista, kicsit századelős hangulata különleges számukra – ezért fogékonyak a divatanyagaink iránt. Ezt az egzotikumot ráadásul olyan ruhadarabok hordozzák, amiket fazonjuk, stílusuk miatt szívesen viselnek. Az Áeron kollekciói jellemzően nőiesek, de közben végletekig letisztultak és természetesek is – és ez a világ közel áll a távol-keleti vásárlók szívéhez. Mindez azonban semmit sem jelentene, ha az anyaghasználat és a kivitelezés nem sugározna maximális pontosságot és gondosságot. Japánban a tökéletes minőség alapfeltétel.

Ezért fontos, hogy saját kezűleg gyártják a mintakollekciót?

A mintakollekciók készítése komoly pénzügyi befektetés, ami kevés márkának fér bele a költségvetésébe. Nekünk is nagy kihívás, de egyelőre még bírjuk. Hiszünk benne, hogy csak úgy lehet elérni a legjobb eredményt, ha a saját csapatunk szerkeszti és varrja meg a ruhákat. Egyébként pusztán ez az információ, hogy a termékeink Budapesten készülnek, önmagában is komoly érték a vásárlóknak.

Japánban?

Mindenütt a világon. A kortárs divatszcénában nem jellemző, hogy a tervező közvetlenül felügyelné a gyártást; általában kiszervezik egy kínai vagy indonéz varróüzemnek. Sokat ad hozzá az Áeron márkaértékéhez, hogy nálunk ez nagyobb odafigyeléssel történik.

Ugyanakkor a tervező figyelme is véges. A kollekció megalkotása mellett jut ideje a mintadarabok gyártatására és az értékesítés felügyeletére is?

Ez lehetetlen volna a társaim nélkül. A cég sikerének egyik fő titka, hogy a divatszakmai munkát felkészült, dörzsölt operatív csapat támogatja. Ügyvezetőnk, Lászlóffy Vivien idén felkerült az egyik legfontosabb amerikai üzleti lap 30 legsikeresebb, 30 év alatti cégvezetőt bemutató listájára. Az Áeron közel sem fejlődne ilyen ütemben a profi üzleti háttér nélkül.

Mi lesz a fejlődés következő lépcsőfoka?

Tovább erősítjük jelenlétünket azokon a piacokon, amelyeken már jelen vagyunk, és igyekszünk új városokban is megvetni a lábunkat. A jövőben saját üzleteket is indítanánk – először Tokióban –, de ez egyelőre távlati cél.

Áron Eszter
1981-ben született Miskolcon. • A KREA Kortárs Művészeti Iskolában végzett divattervezőként. • Az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskolán diplomázott marketing szakon. • Tervezőként dolgozott többek között a Tisza Cipőnél, a Retro Jeansnél, a Personanál, illetve a Nanushkánál. • 2012-ben három társával, Vekkel Lászlóval, Mártényi Zitával és Porkoláb Gergővel alapította az Áeront.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Boldog születésnapot, MúzeumCafé!

Tíz év nagy idő – főleg egy olyan periodika életében, amely elsősorban a szakmának készül, de a nagyközönség számára is érdekes szeretne lenni. Vékony mezsgyén kell lépkedni, könnyű elbillenni bármelyik oldalra. A MúzeumCafénak eddig sikerült megőrizni az egyensúlyát.

Miért fideszes a falu? – A választási adatok mögé néztünk

A kormánypárt elsősorban falun mozgósított, a községekben élők szavazataival nyerte meg a választásokat – hallhattuk az elmúlt napokban. De tényleg igaz ez? Miként húzhatták be a romák tömegeinek voksait is? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mihez kezd a Fidesz a Budapest nevű ellenzéki szigettel?

A választás nyilvánvalóvá tette: a Fidesz messze nem olyan népszerű a fővárosban, mint az ország többi részén. Újra napirendre kerülhet az önkormányzati rendszer átalakításának kérdése, de a kormány számára tökéletes megoldás nem látszik. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Vidnyánszky emeli a tétet: arab produkciókat hívott Magyarországra

Miközben Magyarország egyes vidékein már akkor is rendőrért kiáltanak, ha valaki kendőt köt a fejére, a Nemzeti Színház olyan arab előadásokat is meghívott az éppen zajló MITEM-re, amely a megértést szolgálja napjaink legégetőbb kérdésében. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Sára Sándor: Vajna előtt is volt nemzeti filmgyártás!

A társadalmi problémákat kivételes érzékenységgel ábrázoló filmjeiért vehette át a Kossuth-nagydíjat a 85 éves Sára Sándor rendező, operatőr. A nemzet művészét, a Magyar Művészeti Akadémia tagját közszolgálatiságról és Andy Vajna filmügyi tevékenységéről is kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ellenzéki tüntetéssorozat: gyászmunkának biztosan jó

A választási vereség után szinte minden ellenzéki párt válságba került, az LMP-ben tettlegességbe torkollottak az indulatok. A múlt szombaton elkezdett ellenzéki demonstrációk gyászmunkának biztosan jók – de lesz-e belőlük kibontakozás? Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.