valasz.hu/magyarokapiacon/noe-szarazfoldi-otthona-129061

http://valasz.hu/magyarokapiacon/noe-szarazfoldi-otthona-129061

Magyarok a piacon

Fodrász és pszichológus

/ 2017.11.29., szerda 19:55 /

Kevés a kiemelkedő fodrász Magyarországon, mert a mostani egyéves OKJ-s képzés távolról sem elegendő a szakma elsajátításához, másrészt az igazán kiváló szakemberek egy része elmegy külföldre – mondja a Deluxe Ditrói Hajszalon tulajdonosa, Ditrói Brigitta.

Miért lett fodrász?

Anyai nagyapám, anyu és apu is fodrász volt. Szüleim Budapesten, a Wesselényi utcai fodrászatban ismerkedtek meg; apu még mindig ott dolgozik – ugyanannál a széknél, ahol fodrásztanuló is volt, 50 éve nem váltott munkahelyet. Én kislánykoromban nemcsak fésültem, de le is vágtam a babáim haját. Ott tébláboltam egész nap a fodrászatban, szüleim hagyták például, hogy felseperjek. Imádtam a hajlakk akkor még nagyon jellegzetes, erős illatát. 1995-ben végeztem el a fodrásziskolát, azóta is a szakmában dolgozom.

Az iskola után a szüleinél maradt?

Nem, Perina Péternél tanultam, és ott is kezdtem dolgozni. Később sok helyen megfordultam, saját üzletemet tíz éve alapítottam meg.

Hányan dolgoznak itt?

Négy-öt fodrászom van, váltott műszakban dolgozunk. Mivel munkatársaimmal több időt töltünk együtt, mint a családtagjainkkal, fontosnak tartom, hogy jól teljen a napunk: kulcsfontosságú a csapatszellem, a harmonikus együttműködés. Eszerint és természetesen a szaktudásuk alapján választom meg a kollégáimat. Elbeszélgetek velük, majd tesztelem őket a „saját bőrömön”, utána tartunk egy próbanapot, igazi vendégekkel. A próbaidő alatt mindvégig instruálom őket, és figyelem a szaktudásukat, a precizitásukat, együttműködésüket a vendégekkel és munkatársakkal. Aki mindezeknek nem felel meg a próbaidő alatt vagy a későbbiekben, attól megválok. Szerencsére nem gyakran áll elő ez a helyzet, viszont én is küzdök azzal, hogy kevés a jó munkaerő ebben a szakmában.

Mi ennek az oka?

Egyrészt a mostani egyéves OKJ-s képzés távolról sem elegendő a szakma elsajátításához. Ráadásul a magabiztos alaptudás önmagában kevés. Fontos a tapasztalat és a folyamatos továbbképzés. Mi is állandóan képezzük magunkat hajvágásban, -festésben, -ápolásban és alkalmi frizurák terén is. Másrészt aki igazán jó a szakmában, az gyakran elmegy külföldre, mert ott összehasonlíthatatlanul jobban keres. Igyekszem rendesen megfizetni a munkatársaimat, de a külföldön elérhető bérezéssel én sem tudok versenyezni.

Kik tartoznak a vendégkörébe?

Ugyanúgy vannak szabadulni igyekvő kisgyermekek, mint tanácstalan vagy különc elképzelésekkel érkező kamaszok, bizonytalan, de sietős kismamák, határozott elképzelésekkel rendelkező negyvenesek és nehezen kezelhető hajjal bekopogó, őszülő hatvanasok. Ők mind másra vágynak, ezt nekünk gyorsan fel kell ismerni és megfelelően ki kell szolgálni.

Gondolom, a gyorsaság azért is fontos, mert a szalon egy bevásárlóközpontban van.

Igen. Vendégeink többsége visszatérő, de azért bőven akad beugró is, aki bevásárlás közben észreveszi, hogy a postával szemben van egy fodrászat. De egyébként mindenkire jellemző, hogy nagyon sietnek. Rendkívül nagy rajtunk a nyomás, hogy rövid idő alatt olyan frizurát készítsünk, ami megfelel a vendégnek. Csak a legritkább esetben engedhetjük meg magunknak, hogy nemet mondjunk.

Volt már erre példa?

Általában mindenkit elvállalunk: a hirtelen beesőket, a megbeszélt időpontra későn érkezőket, a szakmailag nehéz eseteket. De előfordul, hogy a késés miatt nem feltétlenül tudjuk azt nyújtani, amit megbeszéltünk. Van, aki ezt megérti, és van, aki nem. A környék tele van igényes vendégekkel, és bizony volt olyan kollégám, aki azért ment el, mert nem bírta a nyomást, ahogy egyes vendégek kezelték. Megértettem, ugyanakkor én igyekszem mindenkivel megtalálni a hangot, és erre biztatom a munkatársaimat is.

Akkor igaz, hogy a jó fodrász jó pszichológus is?

Igen, amennyiben arról van szó, hogy türelemmel és érdeklődéssel meghallgatjuk a vendégek magánügyeit is, és megtartjuk magunknak, amit mondanak. De még ennél is fontosabb, hogy a jó fodrász jó ember is legyen. Én annak tartom magam, és eszerint választom meg a munkatársaimat is, és folyamatosan biztatom őket, hogy mindenkivel legyenek jók, mert az előbb-utóbb biztosan megtérül.

Konkrétan miben nyilvánul meg ez a jóság?

Egyrészt rugalmasságban és alázatban, hogy például ne akadjunk fenn a sokadszor átszervezett időpontokon, mint ahogy azon sem, ha valaki önhibájából késik. Mindig megértőek és türelmesek legyünk az olyan nehezebb esetekkel is, mint például egy türelmetlen kisgyermek, vagy egy sietős, határozott, de szerintünk téves elképzelésekkel jövő, esetleg nehezen festhető hajú felnőtt. Másrészt a segítségnyújtásban: előfordult már, hogy valaki nem tudta kifizetni a díjunkat – elengedtem neki –, és volt olyan is, hogy egy beteghez házhoz mentem, természetesen ingyen.

Mennyire hallgatnak a vendég kérésére, igényeire?

Ma már egy fodrászszalonban nemcsak hajvágás történik, hanem tanácsadás és mindenféle szépségápolással kapcsolatos szolgáltatás is. Mi is erre törekszünk. Mindig meghallgatjuk a vendég óhaját, de ha tapasztalatunk és szaktudásunk mást tart megfelelőnek, akkor finoman megpróbáljuk meggyőzni. De a döntés mindig a vendégeké.

Ditrói Brigitta
1977-ben született Budapesten. • 1995-ben végezte el a fodrásziskolát, 2006-ban szerzett mesterfodrász szakképesítést. • 2007-ben alapította a Deluxe Ditrói Hajszalont a Budagyöngye első emeletén, amelyet azóta is vezet. • Házas, két kislánya van.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Összeomlott a magyar ellenzék – csődbiztos kerestetik

Budapest V. és VIII. kerületében győzelmet remélt az ellenzék a július 8-i időközi erőpróbákon, hiszen a parlamenti szavazáshoz képest egységesebb formában indult – ráadásul a főváros Fidesz-kritikusabb, mint az ország. Aztán jött a feketeleves, illetve a tanácstalanság: jövőre milyen felállásban lenne célszerű „elszenvedni” az uniós és az önkormányzati választást? Részletes háttér a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.