valasz.hu/magyarokapiacon/melbourne-budapesten-125299

http://valasz.hu/magyarokapiacon/melbourne-budapesten-125299

Magyarok a piacon

Használd és hagyd ott!

/ 2017.08.16., szerda 18:06 /

Okostelefonról bérelhető elektromos autókkal indított a Bubihoz hasonló járműmegosztó szolgáltatást a GreenGo. Az ügyvezető, Michaletzky Bálint szerint a cég alternatívát kínál mind az autós, mind a tömegközlekedésre.

A GreenGo alapítása nagyjából a Bubi tervezésének és indulásának idejére tehető. A közbringarendszer adta az ihletet?

Nem, az egybeesés legfeljebb a véletlen műve. Külföldön már régóta működnek különböző autómegosztó szolgáltatások, csak itthon számít viszonylag újnak ez a modell. Svájcban például már a világháború után, a ’40-es években elindult egy olyan kezdeményezés, ami az ötlet lényegét tekintve megegyezik a miénkkel. Itthon is volt már egy hasonlótársaság előttünk, de szerintem az a kiforrottság és korszerűség, ami igazán praktikussá és szerethetővé tesz egy ilyen szolgáltatást, a GreenGóval jelent meg a magyar piacon.

Mi volt ennek a feltétele?

Mindenekelőtt az informatika. A GreenGo autóit a felhasználók egy mobil app segítségével vehetik igénybe. Ha belépünk a rendszerbe, az alkalmazás egy térképen megjeleníti a szabad autókat, és a foglalást is az applikáción keresztül tudjuk elintézni. Még a kocsi ajtaja is okostelefonos klikkelésre nyílik. Ezek a technikai megoldások az ügyfelek szempontjából rendkívül kényelmessé, a mi szempontunkból pedig nagymértékben automatizálhatóvá teszik a szolgáltatást.

A beszállás könnyen megy, de egyszer ki is kell szállni, és a következő utas szempontjából nem mindegy, hol hagyta az autót az előző bérlő.

Erre több különböző modell is létezik; a Bubi például úgy működik, hogy egyik állomástól a másikig lehet közlekedni a biciklikkel. A mi megoldásunk területalapú, vagyis azt a szabályt állítottuk fel, hogy a város egy meghatározott zónáján belül bárhol otthagyhatja a bérlő a kocsit. Így az autók soha nem kerülnek túl messzire a felhasználók számára fontos belvárosi csomópontoktól.

A közlekedés jellemző irányai eltérnek különböző napszakokban. Estére például nem kerülnek túl közel egymáshoz az autók a zóna bizonyos pontjain?

Megfigyelhetők ilyen csoportosulások, de ezeket reggelre megszüntetjük. Ahogy a Bubi bringákat is visszaviszik éjszaka azokról a helyekről, ahol a kölcsönzők hagyták őket, úgy a mi autóinkat is újra kell rendezni. Ezt egyébként sem tudnánk megkerülni, hiszen az általunk használt elektromos kocsik télen 100, nyáron nagyjából 130 kilométert tudnak menni, ezért éjszakánként mindig „tankolunk”.

Az elektromos járművek széles körű elterjedése előtt sokak szerint az a legnagyobb akadály, hogy kevés az elérhető töltőállomás. A GreenGo saját töltőt használ?

Nem, az Elmű állomására visszük az autókat, illetve van hasonló együttműködésünk több más céggel is. Jelenleg talán még viszonylag kevés az elérhető állomás, de látható, hogy a jövőben egyre inkább az elektromos járművek irányába fog változni a városi közlekedés – és mi szeretnénk az éllovasai lenni ennek a tendenciának. Bár itthon kicsit lassabb ez a folyamat, mint más, nyugati nagyvárosokban, de itt is vannak biztatójelek. Az informatikai feltételek teljesülése mellett például az adott nagy lökést a GreenGónak, hogy a környezetbarát járművekre 2015-ben bevezették a „zöld rendszámos” rendeletet, ami rengeteg kedvezményt biztosít.

Az elektromos járművek még ezekkel együtt is drágábbak, mint a hagyományosak. El tudnak érni olyan kihasználtságot, ami mellett nyereséggel finanszírozható az autóflotta?

A kihasználtságunkról annyit tudok mondani, hogy indulásunkkor 45 kocsink volt, amit nemrég 75-re növeltünk, és most újabb 25-tel gyarapítjuk a flottát. Ennek az a legfőbb oka, hogy saját autót fenntartani óriási pazarlás; legalább 15-20 ezer kilométert kell vele menni évente ahhoz, hogy megérje, de városi viszonyok között ez szinte lehetetlen. A másik oldalon ott van a tömegközlekedés, ám egy öltönyös megbeszélésre vagy az esti színházba nem szívesen megyünk a 7-es busszal. A GreenGo azonban mind az autós, mind a tömegközlekedésre alternatívát kínál.

Az autók azonban egyelőre csak Budapest belső kerületeiben elérhetők.

A jelenlegi „lefedettségünk” 26 négyzetkilométeres, ami még messze van az ideálisnak mondható 70-80 négyzetkilométertől. A zóna kiterjesztéséhez jelentősen ki kell bővítenünk a flottát; középtávon ezért szeretnénk 300 és 500 közé növelni az autók számát. Egy ilyen nagyságrendű beruházáshoz azonban szükség van arra, hogy a városi közlekedés szabályozása támogassa az elektromos járművek megosztását. Ha például a szolgáltatóknak ki kell fizetniük a teljes árú parkolási díjakat, az nagy érvágás, hiszen egy ilyen kocsi az utcán töltött idejének legalább 40 százalékában áll. Fontos lenne, hogy olyan megállapodás születhessen, ami a város és a szolgáltatók számára is hosszú távon tervezhető.

Készülnek rá, hogy Budapest mellett más nagyvárosainkban is elindulnak?

Nem, ez nem valószínű. Autómegosztó szolgáltatást legkevesebb egymilliós lakosságú településen lehet nyereségesen fenntartani – az ennél kisebb városokban nem kifizetődő. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem szeretnénk terjeszkedni; a szomszédos országok nagyvárosaiban már most figyeljük a piacot, és alkalomadtán bele is vágunk a bővítésbe.

Michaletzky Bálint
1977-ben született Budapesten. • 2003-ban szerzett közgazdászdiplomát kockázat- és befektetéselemzési szakon. • Az egyetem után az OTP jelzálogbankjánál helyezkedett el. • Később a Callis Energetika Zrt.-nél szélerőművek projektmenedzsmentjével foglalkozott. • 2014-től két évig a Vodafone-nál dolgozott stratégiai projektmenedzserként. • 2013-ban a GreenGo Car Europe Kft. társalapítója.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Itt a könyvhét mérlege: idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor

Több mint egy évtizedig az ünnepi könyvhét megnyitója után fél órával megjelent a Vörösmarty téren Esterházy Péter; tíz perc múlva már jöttek és nem akartak elfogyni a dedikálásra váró olvasók. Helyben vagyunk – bólogatott a közönség, ki örömmel, ki fanyalogva. Idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Azt ígérik, jobb lesz a MÁV, mint az osztrák vasút

Az osztrák vasút Budapestre közlekedő vonatánál magasabb színvonalat ígér jövőre a MÁV a felújított vasútvonalakon, saját gyártású kocsijai fedélzetén. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

„Putyin úgy fogja felhasználni a focivébét, ahogy Hitler tette az 1936-os olimpiával”

Kelet-ukrajnai háború, túlárazások, bosszúszomjas angol ultrák – néhány a 21. foci-vb-re vetülő árnyék közül. A nemzetközi politika nagyágyúi végül, a Krím annektálása ide vagy oda, nem maradnak távol a június 14-től kezdődő világbajnokságtól. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Prőhle Gergely: Lovas István halálára

„A kemény fiúk szemében nyilván a végső lúzerség, hogy most mégis leírom: megrendít Lovas halála.” Prőhle Gergely írása a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jó-e, hogy a fociválogatottak tele vannak bevándorlókkal?

A nyugat-európai válogatottakban a lakosság átlagánál jóval több bevándorlógyökerű játékost láthatunk a most kezdődő focivébén. Ami általános megítélés szerint az integráció nagy sikere. A legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszból kiderül, valóban sikerről van-e szó?

„Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi”

A Budapesti Wagner-napok kultuszhellyé avatta a Müpát, és sokak szerint Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi. Idén a szerző legnehezebben megrendezhető operája, a Trisztán és Izolda a fesztivál új produkciója. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Rejtett nyugdíjreform: így szakadnak le az időskori ellátások a bérektől

Sosem látott tempóban maradnak el a nyugdíjak a keresetek növekedése mögött, és szegényednek el a nagyon idősek az aktívakhoz viszonyítva. A rejtett nyugdíjreform furcsasága, hogy mindez az érintettek legnagyobb megelégedésére történik. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Szexuálisan frusztrált férfiakból kerülnek ki az alt-right tömeggyilkosai?

Az internet sötét bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott keménymagja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel” fórumok tömeggyilkosokat is kitermeltek már. A jelenség részletes háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jobbik-szakadás a kulisszák mögött: ezt tervezi Vona Gábor

A választások óta néhány tucatnyian távoztak a Jobbik 15 ezres tagságából, korai tehát a pártszakadás emlegetése. Lehet, hogy Vona Gábort politikai elemzőként látjuk viszont? A jobbikos belharcok háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Észt elnök a Heti Válasznak: biztonságban vagyunk az oroszoktól

Közös megoldás kell migrációügyben, Oroszországgal pedig átláthatóan kell beszélni – véli Észtország elnöke. Kersti Kaljulaid a Heti Válasznak Tallinnban azt mondta: nevén kell nevezni, mi folyik Ukrajnában. A teljes nagyinterjú lapunk legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – számában olvasható.

„A vulkán tetején ülünk”

„A miniszterelnök az a hadvezér, aki minden csatát megnyert, csak a háborút vesztette el” – állítja Gyurgyák János, az Osiris Könyvkiadó igazgatója. A könyvhétre új, Európa alkonya? című kötettel jelentkező történész szerint az EU csapdába került.