Magyarok a piacon

Használd és hagyd ott!

/ 2017.08.16., szerda 18:06 /

Okostelefonról bérelhető elektromos autókkal indított a Bubihoz hasonló járműmegosztó szolgáltatást a GreenGo. Az ügyvezető, Michaletzky Bálint szerint a cég alternatívát kínál mind az autós, mind a tömegközlekedésre.

A GreenGo alapítása nagyjából a Bubi tervezésének és indulásának idejére tehető. A közbringarendszer adta az ihletet?

Nem, az egybeesés legfeljebb a véletlen műve. Külföldön már régóta működnek különböző autómegosztó szolgáltatások, csak itthon számít viszonylag újnak ez a modell. Svájcban például már a világháború után, a ’40-es években elindult egy olyan kezdeményezés, ami az ötlet lényegét tekintve megegyezik a miénkkel. Itthon is volt már egy hasonlótársaság előttünk, de szerintem az a kiforrottság és korszerűség, ami igazán praktikussá és szerethetővé tesz egy ilyen szolgáltatást, a GreenGóval jelent meg a magyar piacon.

Mi volt ennek a feltétele?

Mindenekelőtt az informatika. A GreenGo autóit a felhasználók egy mobil app segítségével vehetik igénybe. Ha belépünk a rendszerbe, az alkalmazás egy térképen megjeleníti a szabad autókat, és a foglalást is az applikáción keresztül tudjuk elintézni. Még a kocsi ajtaja is okostelefonos klikkelésre nyílik. Ezek a technikai megoldások az ügyfelek szempontjából rendkívül kényelmessé, a mi szempontunkból pedig nagymértékben automatizálhatóvá teszik a szolgáltatást.

A beszállás könnyen megy, de egyszer ki is kell szállni, és a következő utas szempontjából nem mindegy, hol hagyta az autót az előző bérlő.

Erre több különböző modell is létezik; a Bubi például úgy működik, hogy egyik állomástól a másikig lehet közlekedni a biciklikkel. A mi megoldásunk területalapú, vagyis azt a szabályt állítottuk fel, hogy a város egy meghatározott zónáján belül bárhol otthagyhatja a bérlő a kocsit. Így az autók soha nem kerülnek túl messzire a felhasználók számára fontos belvárosi csomópontoktól.

A közlekedés jellemző irányai eltérnek különböző napszakokban. Estére például nem kerülnek túl közel egymáshoz az autók a zóna bizonyos pontjain?

Megfigyelhetők ilyen csoportosulások, de ezeket reggelre megszüntetjük. Ahogy a Bubi bringákat is visszaviszik éjszaka azokról a helyekről, ahol a kölcsönzők hagyták őket, úgy a mi autóinkat is újra kell rendezni. Ezt egyébként sem tudnánk megkerülni, hiszen az általunk használt elektromos kocsik télen 100, nyáron nagyjából 130 kilométert tudnak menni, ezért éjszakánként mindig „tankolunk”.

Az elektromos járművek széles körű elterjedése előtt sokak szerint az a legnagyobb akadály, hogy kevés az elérhető töltőállomás. A GreenGo saját töltőt használ?

Nem, az Elmű állomására visszük az autókat, illetve van hasonló együttműködésünk több más céggel is. Jelenleg talán még viszonylag kevés az elérhető állomás, de látható, hogy a jövőben egyre inkább az elektromos járművek irányába fog változni a városi közlekedés – és mi szeretnénk az éllovasai lenni ennek a tendenciának. Bár itthon kicsit lassabb ez a folyamat, mint más, nyugati nagyvárosokban, de itt is vannak biztatójelek. Az informatikai feltételek teljesülése mellett például az adott nagy lökést a GreenGónak, hogy a környezetbarát járművekre 2015-ben bevezették a „zöld rendszámos” rendeletet, ami rengeteg kedvezményt biztosít.

Az elektromos járművek még ezekkel együtt is drágábbak, mint a hagyományosak. El tudnak érni olyan kihasználtságot, ami mellett nyereséggel finanszírozható az autóflotta?

A kihasználtságunkról annyit tudok mondani, hogy indulásunkkor 45 kocsink volt, amit nemrég 75-re növeltünk, és most újabb 25-tel gyarapítjuk a flottát. Ennek az a legfőbb oka, hogy saját autót fenntartani óriási pazarlás; legalább 15-20 ezer kilométert kell vele menni évente ahhoz, hogy megérje, de városi viszonyok között ez szinte lehetetlen. A másik oldalon ott van a tömegközlekedés, ám egy öltönyös megbeszélésre vagy az esti színházba nem szívesen megyünk a 7-es busszal. A GreenGo azonban mind az autós, mind a tömegközlekedésre alternatívát kínál.

Az autók azonban egyelőre csak Budapest belső kerületeiben elérhetők.

A jelenlegi „lefedettségünk” 26 négyzetkilométeres, ami még messze van az ideálisnak mondható 70-80 négyzetkilométertől. A zóna kiterjesztéséhez jelentősen ki kell bővítenünk a flottát; középtávon ezért szeretnénk 300 és 500 közé növelni az autók számát. Egy ilyen nagyságrendű beruházáshoz azonban szükség van arra, hogy a városi közlekedés szabályozása támogassa az elektromos járművek megosztását. Ha például a szolgáltatóknak ki kell fizetniük a teljes árú parkolási díjakat, az nagy érvágás, hiszen egy ilyen kocsi az utcán töltött idejének legalább 40 százalékában áll. Fontos lenne, hogy olyan megállapodás születhessen, ami a város és a szolgáltatók számára is hosszú távon tervezhető.

Készülnek rá, hogy Budapest mellett más nagyvárosainkban is elindulnak?

Nem, ez nem valószínű. Autómegosztó szolgáltatást legkevesebb egymilliós lakosságú településen lehet nyereségesen fenntartani – az ennél kisebb városokban nem kifizetődő. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem szeretnénk terjeszkedni; a szomszédos országok nagyvárosaiban már most figyeljük a piacot, és alkalomadtán bele is vágunk a bővítésbe.

Michaletzky Bálint
1977-ben született Budapesten. • 2003-ban szerzett közgazdászdiplomát kockázat- és befektetéselemzési szakon. • Az egyetem után az OTP jelzálogbankjánál helyezkedett el. • Később a Callis Energetika Zrt.-nél szélerőművek projektmenedzsmentjével foglalkozott. • 2014-től két évig a Vodafone-nál dolgozott stratégiai projektmenedzserként. • 2013-ban a GreenGo Car Europe Kft. társalapítója.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.