Magyarok a piacon

Ipari beszerzés kattintásra

/ 2017.05.17., szerda 15:44 /

Robbanás előtt áll Magyarországon a céges beszerzések online piaca – mondja a tablazat.hu internetes kereskedelmi oldal ügyvezetője, Solt Ádám, és értékesítési vezetője, Okeke Alexander.

Lakossági fogyasztók számára végtelen számú online piactér létezik, ipari oldalon viszont a tablazat.hu az egyetlen. Mi ennek az oka?

Solt Ádám: A céges beszerzés összetett folyamat, ráadásul itthon még ma is jellemző, hogy a vezetők nem versenyeztetnek, inkább ismeretségi, bizalmi alapon hozzák meg a döntéseket. Akkor is, ha ráfizetnek. Sok vállalat még kellően informatív honlapot sem tart fenn, így nem csoda, ha idegenkednek az online vásárlástól.

Okeke Alexander: Az, hogy nincs versenytársunk, sok tekintetben nekünk is hátrány, hiszen minden ügyféllátogatás alkalmával el kell magyaráznunk az értékesítési csatorna működését, és érvelnünk kell az adott vezető fenntartásaival szemben.

Ha szeretnék venni egy targoncát, mivel győznének meg, hogy a tablazat.hu-n kérjek ajánlatokat?

O. A.: Milyen paraméterek szerepelnének ebben az ajánlatkérésben?

Mondjuk típus, teljesítmény, fogyasztás…

O. A.: Nagyjából így megy a valóságban is: a vásárlók nem tudják, milyen információkat kell megadniuk ahhoz, hogy megkapják az elvárt ajánlatokat, a beszállítók pedig nem tudnak jó választ adni egy pontatlan igénymeghatározásra. A feladat szempontjából fontos, gyakorlati paraméterekre kíváncsiak: emelési magasság, teherbírás, méretek.

S. Á.: Az ipari termékeket nem dobozos kiszerelésben árulják, mint a fogyasztói cikkeket. A végső ajánlat sokszor „testre szabott”, tehát az üzlet nagyrészt azon múlik, hogy a felek értik-e egymás igényeit. Lehet, hogy nem is targoncára van szükség, hanem szolgáltatóra, aki elvégzi a teljes munkát.

Elbizonytalanítottak. De feltételezem, hogy aki targoncával dolgozik, tudja, mire van szüksége.

S. Á.: A tapasztalatok szerint elkél a segítség, ezért a tablazat.hu a beszerzés első lépésétől végigkíséri a felhasználót a folyamaton, és minden fázisnál segíti a tájékozódást vagy a döntést. Minden termékcsoportra létrehoztunk egy beszerzési útmutatót, melyben feltüntetjük azokat a pontokat, amelyeket érdemes meghatározni az ajánlatban. Ipari eszközök vásárlásánál az is nagyon fontos, hogy összehasonlíthatók legyenek a különböző gyártók termékei, ezért kialakítottunk egy táblázatot, amely márkafüggetlenül, objektív mutatókat használva segíti az összevetést. A tájékozódás után a beszerzők egyetlen gombnyomással elindíthatják az ajánlatkérést, amit koordinátoraink még egyszer pontosítanak, majd továbbítják a beszállítóknak. Kollégáink egészen addig felügyelik a folyamatot, míg a beszerző meg nem kapta a kívánt mennyiségű és minőségű ajánlatot. Ez a tájékoztató, koordináló szolgáltatás megsokszorozza a beszerzés hatékonyságát – ráadásul teljesen ingyen.

Az eladó beszállítók fizetik ki a szolgáltatást?

O. A.: Az a cél, hogy az ország összes beszállítója regisztráljon, úgyhogy nem ijesztjük el őket kötelező jutalékkal.

S. Á.: Olyan modellt kellett létrehoznunk, amely az első találkozáskor bizonyítja, hogy a felület használata kifizetődő. Bevételünk abból származik, hogy minden termékcsoportban megállapodunk nyolc kiválasztott, megbízható beszállítóval. Tőlük tagdíjat kapunk azért, hogy az ajánlataikat mindig szerepeltessük, ha valaki a területükbe vágó termékeket keres. A partnereink ajánlata így garantáltan eljut az érdekelthez, ráadásul épp akkor, amikor fogékony rá.

Tehát hatékonyabb elérést, voltaképp online marketinget kínálnak a beszállítóknak?

O. A.: Annyira közvetlen kapcsolatot hozunk létre a vevő és az eladó között, hogy szolgáltatásunk inkább nevezhető értékesítési, mint hirdetési csatornának. Bár vannak kiemelt, hirdetőként is kezelhető ajánlattevők, legfeljebb nyolc ilyen pozíciót kínálunk minden termékcsoportban. Nem fordulhat elő, hogy egy beszerző kizárólag támogatott ajánlatokkal találkozik.

Ha termékcsoportonként adott számú „fizetős” beszállítóval dolgoznak, hogyan tudják növelni a bevételeiket?

S. Á.: A felhasználókra és a piacra bízzuk magunkat. A tavalyi első negyedévhez képest idén már 7,5 százalékkal, 14 milliárd forintra nőtt a tablazat.hu-n bonyolított ajánlatkérések összértéke. Ez azt is jelenti, hogy folyamatosan jelennek meg új termékek a palettán. Jelenleg több mint 170 nagyobb csoportot, ezeken belül 30 ezer terméktípust tartunk számon – és a számok gyorsan nőnek. Amint észrevesszük, hogy volna igény új csoportra, létrehozzuk, és megnyitjuk a nyolc szerződéses pozíciót. Több mint 10 ezer regisztrált beszállítónk van, és naponta hatezer céges beszerző látogatja az oldalt, így nincs problémánk a bővüléssel.

Várható, hogy a céges világban is mindennapos lesz az online beszerzés?

O. A.: A világ ebbe az irányba halad; a fejlett piacokon néhány év alatt 35 százalékkal nőtt az interneten bonyolított céges beszerzések piaca.

S. Á.: Itthon még érezteti hatását a szocializmus öröksége: sokan ma is azt gondolják, ha kiírják az udvaron egy táblára, hogy „acél kapható”, az már ipari kereskedelem. Közben azt is tudjuk, hogy a világ vezető online piactere, a kínai Alibaba éves forgalma meghaladja Magyarország államadósságának dupláját – és ennek fele vállalati beszerzésekből származik. Mi ennek az aránynak még a töredékét sem érjük el, de épp ezért komoly tere van a fejlődésnek.

* * *

Solt Ádám

1979-ben született Budapesten. • Közgazdászként szerzett diplomát, majd MBA-oklevelet a Corvinus Egyetemen. • 1999-ben a cégadatbázis kiadásával foglalkozó Yellow Pagesnél helyezkedett el. • 2002-től a tablazat.hu-t üzemeltető Industria Magyarország Kft. ügyvezetője.

Okeke Alexander

1974-ben született a nigériai Benin Cityben. • Informatikát és pszichológiát tanult. • 1996-ban a Yellow Pagesnél helyezkedett el értékesítési menedzserként. • 2002 óta az Industria Kft. értékesítési vezetője.

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

Kettészakadhat az Európai Unió

Ostobaság az EU elképzelése, hogy a vitás kérdéseket a visegrádi országok számára kifizetendő támogatások csorbításával rendezné – állítja Lubomír Zaorálek. A cseh külügyminiszter nem zárja ki, hogy az EU kettészakad. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Gulyás Gergely: „Ilyen diktatúrát kívánok mindenkinek!”

Nem tudja, nyertünk-e bármit is a CEU-üggyel, s amikor állami cégeknél a prémium megközelíti az éves fizetést, az elfogadhatatlan – mondja Gulyás Gergely. A Fidesz alelnöke szerint nem szabad felülniük a téves látszatnak, hogy a mutyiügyek következmények nélkül maradnak. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.