Magyarok a piacon

Kisöprik a piacot

/ 2016.11.09., szerda 16:37 /

Pár éven belül meghódíthatja a kelet-közép-európai régiót az online rendelés alapján takarítószolgáltatást biztosító Rendi. Az ügyvezető, Csillik Timur már most a sikeres kiszállásra készül.

A Rendi minden bizonnyal az agglegények első számú kedvence. De elég széles ez a tábor ahhoz, hogy a cég hosszú távon támaszkodhasson rá?

Hadd védjem meg a fiatal férfi lakosságot, ugyanis társadalmi szintű igazságtalanság áldozatai. Valóban mindenki azt gondolja – és indulás előtt mi is azt valószínűsítettük –, hogy egy online megrendelhető takarítószolgáltatás elsősorban az egyedülálló férfiakra építhet. A cégalapítást megelőző piackutatásaimból is erre lehetett következtetni, ám amikor működésbe léptünk, a tényleges adatok a várttól lényegesen eltérő képet festettek.

Ne csigázzon!

A valóság az, hogy a legtöbb érdeklődő és megrendelő a 25 és 45 év közötti nők köréből kerül ki, míg a fiatal férfiak aránya elenyésző. Mivel túlnyomórészt online marketingszolgáltatásokon keresztül hirdetünk, s ezek aránylag részletes visszajelzést adnak a kattintók összetételéről, pontosan látjuk, hogy a Rendire elsősorban a családos, sokszor kisgyereket nevelő anyukák kíváncsiak. Rajtuk kívül főleg az idősebb, nyugdíjas korosztály, illetve az ideiglenesen Magyarországon tartózkodó külföldiek a megrendelőink.

Napjainkban egyre több szolgáltatás épül az online lakáskiadással foglalkozó Airbnb piacára. Külföldiek alatt ezt a közönséget érti?

Mivel ők elsősorban turisták, így legfeljebb az Airbnb-vel kiadott lakások üzemeltetőit célozhatnánk, de valójában csak a forgalmunk öt százaléka származik erről a területről. Az a tapasztalatunk, hogy aki nyereséget szeretne elérni a lakáskiadással, az nem szívesen költ a minimálisnál nagyobb összeget az ingatlan fenntartására. A takarítást pedig feketén is meg lehet rendelni.

Ha így van, miért érdemes mégis a Rendit választani?

Más a helyzet, ha egy olyan lakást takaríttatunk, amiben a bútorokon kívül semmi érték nincs, és megint más, ha a saját otthonunkba kell beengednünk valakit. Biztos vagyok benne, hogy a legtöbben hajlandók valamivel többet fizetni, ha cserébe garantáltan ellenőrzött, megbízható és számon kérhető személyzet dolgozik majd a lakásukban. A takarítás bizalmi munka, ezért nagyon megválogatjuk a munkatársainkat: interjúztatunk, referencialevelet, erkölcsi bizonyítványt kérünk, és ezek után a jelentkezőnek többlépcsős teszttakarításon is bizonyítani kell. De a legfontosabb visszajelzést a megrendelők adják, hiszen minden alkalom után értékelhetik a szolgáltatást.

Hány rendelésük van havonta?

Szeptemberben már több mint 1200 volt, de még bőven van lehetőség a hazai piacon; az előzetes számításaink szerint Magyarországon 900 ezren biztosan megengedhetik maguknak, hogy takarításra költsenek. Ehhez képest is nagyságrendi ugrást jelenthet a 40 milliós Lengyelország, ahol nemrég szintén saját irodát nyitottunk. Ha ott is sikerül a hazaihoz hasonló növekedést produkálnunk, a cég gyorsan kelet-közép-európai multivá válhat.

Miért épp Lengyelországban kezdtek terjeszkedni?

A lengyel piac hasonlít a hazaihoz, ami nagy segítség az építkezés során, viszont méreteit tekintve jóval nagyobb, így jó lendületet adhat a későbbi bővítéshez. Mindezek mellett a mi szempontunkból az is előnyös, hogy Lengyelországban már működik a miénkhez hasonló, online megrendelhető takarítócég.

Ez előny?

Persze. Itthon teljesen „szűz” piacon kellett felépítenünk magunkat, viszont kint az emberek jelentős része – a másik cégnek köszönhetően – már találkozott hasonló szolgáltatással, így nem kell elmagyaráznunk, miről szól a Rendi. A dinamikus belépés sokat számít; ha sikerül tartani a terveket, hamarosan fölvásárolhatjuk versenytársunkat, majd folytathatjuk a régiós terjeszkedést.

Az elmúlt években az online ételrendelési piacot hasonló módszerrel „tarolta” le egy német startup. A Rendi lesz a takarítócégek Foodpandája?

Ez egy agresszív technika, de az online piac egyszerűen így működik. Aki nem fejlődik elég gyorsan, azt „bekebelezik” a nagyobb halak. A feszített növekedés feltétele a sikeres működésnek, hiszen a startupok világát különböző tőkebefektetők finanszírozzák, akiknek a részéről jogos elvárás a mielőbbi megtérülés. Mi egy évvel az itthoni indulásunk után már nyitottunk Varsóban, hamarosan Gdańskban és Krakkóban is megjelenünk, és kész terveink vannak a cseh, román és más régiós piacok meghódítására.

Mi történik, ha egyszer a Rendit „kebelezi be” egy nagyobb hal?

Semmi. Szinte készülünk rá. A Foodpanda jó példa volt, már csak azért is, mert a mögöttük álló befektetői csoport működteti a Rendi legnagyobb nyugat-európai versenytársát, a Helplinget is. Ez a cég hasonlóan bővül, mint a Foodpanda, és várható, hogy előbb-utóbb Kelet-Európában is megjelenik. Már most felvettük velük a kapcsolatot, hogy megtudjuk, milyen feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy ha eljön az ideje, gördülékenyen fel tudjanak vásárolni minket.

Átengedné a céget minden ellenvetés nélkül?

A Rendi esetében ez a leghatásosabb növekedési stratégia. A cégnek érdeke a sikeres „exit”, hiszen így több forrás áll majd rendelkezésére a fejlődéshez. Hogy én mit fogok ekkor érezni, azt még nem tudom; jelenleg csak azzal foglalkozom, hogy pár éven belül az összes háztartás ismerje a Rendi nevet.

Csillik Timur
1990-ben született Budapesten. • Diplomata szüleivel évekig Törökországban, majd Írországban élt. • 2014-ben szerzett diplomát az Oxford Brookes Universityn gazdálkodás és menedzsment szakon. • Középiskolás kora óta több saját vállalkozást indított.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Harc az idősek lelkéért: mindent elsöprő pártkampány indult a Facebookon

A pártoknak nem a fiatalok eléréséért kell ott lenni a Facebookon: a jelenlét az idősek miatt életbevágó. Néhány év alatt hermetikusan zárt és részben központilag irányított nyilvánosságok alakultak ki a világhálón. Háttér és eredményhirdetés a pártok és politikusok Facebook-teljesítményéről a csütörtöki Heti Válaszban.

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Ilyen jó a szlovák egészségügy? Tényleg ennyire lemaradtunk?

Szlovákiáé Európa 13. legjobb egészségügye, és egyben a legerősebb egész Kelet-Európában – állapította meg egy nemzetközi kutatóintézet, amely Magyarországot a 29. helyre rangsorolta. Tényleg ennyire lemaradtunk? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Neki köszönhetjük a Testről és lélekről leggyönyörűbb jeleneteit

Enyedi Ildikó Testről és lélekről című, Oscarra jelölt filmjében két, meghitt kapcsolatra alkalmatlan ember addig álmodja ugyanazt, míg nappalaik rideg valósága hozzá nem simul csodaszép álmaikhoz. Az álombéli jeleneteket Horkai Zoltán szarvasai játsszák el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.