valasz.hu/magyarokapiacon/lazas-igyekezettel-124736

http://valasz.hu/magyarokapiacon/lazas-igyekezettel-124736

Magyarok a piacon

Kiszűrni a robotokat

/ 2016.11.03., csütörtök 15:39 /

A webes marketing világa átláthatatlan. Nem lehet tudni, a hirdetésekre emberek vagy csalásra fejlesztett szoftverek kattintanak-e – mondja az online reklámpiacot ellenőrző Enbrite.ly ügyvezetője, Rimóczi Oszkár.

Néhány éve még a webes reklámok is újdonságnak számítottak, ma viszont már az online hirdetési csalásokra is feketegazdaság épül. Miben mérhető az így okozott kár?

A digitális és interaktív reklámokkal foglalkozó legnagyobb nemzetközi szervezet felmérése szerint az online hirdetési piac forgalma 160 milliárd dollár. Ennek az összegnek 30-35 százaléka érintett csalásban. Ezen azt kell érteni az esetek többségében, hogy a reklámot nem emberek, hanem erre a célra fejlesztett webes szoftverek, „robotok” tekintik meg; ezek hozzák létre a statisztikákban megjelenő megtekintési számot.

Tehát a hirdetés megrendelője hamis visszajelzést kap.

Ennél többről van szó, ugyanis a webes reklámpiacon a hirdetés feladója jellemzően a célközönség elérése, vagyis a megtekintések vagy kattintások után fizet. A mesterségesen generált kattintások, hirdetésmegjelenítések és hasonló csalások révén világszinten 21 milliárd dollár kár keletkezik évente. Csak a viszonyítás kedvéért: a hamisított termékek értékesítése 24 milliárd, a szomáliai kalóztámadások 18 milliárd, a bankrablások 0,38 milliárd dolláros veszteséget okoznak.

A hagyományos médiumok esetében ha a kampány során probléma jelentkezik, a megrendelő számon kérheti a reklámügynökséget. Weben nincs hasonló lehetőség?

Ma már az online kampányok jelentős részét többé-kevésbé automatikus hirdetésközvetítő hálózatok bonyolítják. A megrendelő egy önkiszolgáló felületen meghatározza a célközönségét, beállítja, milyen jellegű weboldalakon szeretné megjelentetni a hirdetését és nagyjából hány elérést szeretne kapni; a kampányt ezután a rendszer önállóan hajtja végre. Legtöbbször sem az ügyfél, sem a hirdetésközvetítő nem rendelkezik olyan adattal, hogy mekkora a hiteles elérések száma, így ha volna is ok a számonkérésre, azt a legtöbben nem tudják bizonyítani.

A hirdetésközvetítő nem épp abban érdekelt, hogy bármilyen áron, de magas legyen ez a szám?

Rövid távon mindenképp. Találkoztam olyan szolgáltatóval, amelyik a célközönség beállításakor felkínálta partnereinek 15 millió magyar állampolgár elérését. Ez megfertőzi a teljes piacot. Nem véletlen, hogy a magukra valamit is adó hirdetési hálózatok egyre komolyabb lépéseket tesznek, hogy megtisztítsák a rendszerüket. Az egyik legnagyobb szolgáltató például nemrég jelentette be, hogy a forgalma 36 százalékát „eltakarította”, mert megbízhatatlan forrásokból származott.

Nem estek vissza a megrendelései?

Ideiglenesen csökkentek, de a hirdetők aránylag gyorsan elkezdték értékelni a rendszer megbízhatóságát, és a tendencia megfordult. Egyre jelentősebb tehát az igény mind a közvetítői, mind a megrendelői oldalon az ellenőrizhetőségre. Az Enbrite.ly ezt a biztonságot kínálja; kiszűrjük a hamis, mesterséges eléréseket, s lehetőséget adunk a kampány finomhangolására.

Hogy lehet megállapítani, melyik megtekintés valódi és melyik generált?

Egy szoftver másképp „viselkedik”, mint egy ember. A mi megoldásunk a háttérben futva, különböző ismérvek segítségével azonosítja a nem természetes eléréseket. Több száz szempont áll rendelkezésünkre, amelyeket vizsgálva megállapíthatjuk, hogy az adott hirdetést valódi személy vagy algoritmus tekinti-e meg.

Ez a probléma a politika és a hadviselés területén is felvetődik. Ki tudnák szűrni például a közvélemény befolyásolására használt, gépi kommentelő „seregeket”?

Felvetődött már, hogy ilyen célokra is bevessük a technológiánkat, de ez veszélyes terep; kicsit olyan, mint fegyvert gyártani. Még a védelmi célú alkalmazásokat is meg lehet fordítani, ráadásul kívülről nehéz átlátni, hová lyukadunk ki, ha elkezdünk együttműködni bármilyen katonai vagy titkosszolgálati szervezettel. A közösségi média és a hirdetési hálózatok világa ellenőrizetlen terület, s ez bizony kedvez azoknak, akik el kívánják rejteni kilétüket vagy hátsó szándékkal szeretnének kommunikálni. Úgy gondolom, rendszerünk alkalmas lehet ezek kiszűrésére, de a céljaink jelenleg inkább piaci jellegűek.

Milyen megbízók veszik igénybe az Enbrite.ly szolgáltatásait?

Hirdetők, ügynökségek, illetve médiavállalatok és tartalommegjelenítők egyaránt. A hirdetői oldalon főleg azok a nagyobb társaságok igénylik a segítségünket, amelyek számára különösen fontosak az átlátható folyamatok és az, hogy a brandjük biztonságban legyen. A reklámhálózatok átláthatatlansága miatt ugyanis könnyen előfordulhat, hogy egy online kampány során olyan oldalakra is kikerül egy-egy automatikusan elhelyezett marketinganyag, amely rombolja a hirdető márkáját. Megfelelő ellenőrzéssel ugyanakkor ez is kiszűrhető. Mivel egyre több új csatornára és eszközre terjed ki az online marketingpiac, várható, hogy az ilyen feladataink egyre kényesebbek és összetettebbek lesznek.

Rimóczi Oszkár
1983-ban született Jászberényben. • Programozónak tanult a Műegyetemen, de még a diploma előtt munkába állt. • Online fizetési és hirdetési rendszerek, valamint csalásmegelőzésre szolgáló megoldások fejlesztését vezette a Docler Holdingnál. • 2014-ben indította az Enbrite.ly-t.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Izraeli történészre figyel Orbán Viktor – tényleg átalakul az emberi faj?

Világszenzációk lettek, és állítólag Orán Viktor érdeklődését is felkeltették Yuval Noah Harari izraeli történész könyvei az emberiség múltjáról és jövőjéről. Legutóbbi műve szerint az emberi faj „szuperképességű”, illetve azzal nem rendelkező csoportokra válik szét. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Kinek kampányol idén Szörényi Levente és Bródy János? Meg fog lepődni...

Évtizedeken át lázban égett választások előtt a legendás szerző- és ellentétpár, Szörényi Levente és Bródy János, idén viszont egyikük sem lesz látható kampányemelvényen. Az Arénában annál inkább, ahol február 16-án újra játszik a Fonográf. A Heti Válasz az egyik próbán beszélgetett a két zenésszel. Páros interjúnk a csütörtöki lapszámban.

Magyar siker és Putyin a vízben

Globálisan tragikus balesetek és környezeti katasztrófák jellemzik a hét képeit. De magyar siker is volt az elmúlt napokban.

Magyar történész kutatása a Batman és a Peter Pan rendezőinek új filmjei mögött

Négy hónapon belül két sikerfilm is landolt a mozikban, ami a II. világháború történetének elfelejtett mozzanatát, a Dinamó hadműveletet járja körül. Vajon aktuálisabb Dunkirk és Churchill híres „Harcolni fogunk!” beszéde most, mint bármikor az elmúlt hetven évben? Hogyan alakította a Hollywoodban befutott rendezők gondolkodását John Lukacs magyar történész? Részletes háttér a Heti Válasz január 18-i lapszámában!

Bereményi Géza: „Cseh Tamás azt hitte, besúgó vagyok”

Tegnap A jobbik részemet dúdolgattam – mondja Bereményi Géza, aki igazából magának írta a dalszövegeket. Január 21-én ő is ott lesz a Cseh Tamás 75. születésnapjára emlékező koncerten a MOMSportban. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.