Magyarok a piacon

Még Brüsszelt is meggyőzték

/ 2013.12.01., vasárnap 08:30 /
Még Brüsszelt is meggyőzték

A kezdeti kételkedések után ötösre vizsgázott az Európai Bizottságnál az i-Cell Kft. által kifejlesztett magyar e-útdíjrendszer, a HU-GO - mondja lapunknak Farkas Károly üzletágvezető. Pedig sem sok pénz, sem sok idő nem volt a munkára.

Fotó: Fűrjes Viktória

Voltak olyan államok, ahol több mint egy évbe telt, mire ki tudtak fejleszteni egy e-útdíjrendszert. Önöknek hogy lehetett erre elég 2,5 hónap?

Gyors reagálású naszád vagyunk: pillanatok alatt átlátjuk a helyzetet, és ennek megfelelően fejlesztünk.

A nap 24 órájában dolgoztak a fejlesztőik?

Lényegében igen.

És mindig ilyen olcsók is? Néhány tízmilliárd forintból megvolt a rendszer, a szlovákoknak viszont 250 milliárd forintnak megfelelő összegre volt szükségük.


Hatékonyabban dolgozunk, mint a nagy cégek, ezért lényegesen alacsonyabb a költségszintünk.

De ennyivel?

Ez a rendszer valós költsége. Mindenki előtt megnyitottuk a kaput, és olyan nyílt platformot alakítottunk ki, amelybe bárki bármilyen járműkövetési egységgel be tud kapcsolódni. Nem kellett tehát az akkori Állami Autópálya-kezelőnek több százezer fedélzeti eszközt megvásárolnia és előre kifizetnie. Ha így lett volna, drágább lett volna. Az olcsóság másik oka, hogy nem köteleztünk senkit fedélzeti egység megvásárlására. Akinek nincs, szakaszjegyet vehet.

  Megelőzik a korukat
Az i-Cell Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Kft.-t 1998-ban alapították magyar magánszemélyek. 2002-ben, Európában elsőként fejlesztették ki a mobil parkolási rendszert, melyért megkapták az Európai Parkolási Szövetség különdíját. Megelőzték korukat, hiszen a rendszer Budapesten is csak 2005-2006-ban terjedt el. Az i-Cell is az Invitellel dolgozik, mivel az általuk üzemeltetett rendszerek megkövetelik a legnagyobb precizitást és biztonságot. 2012-ben 25 főt foglalkoztattak, árbevételük 364 millió forint volt.
 

Az elején azért mégsem működött kifogástalanul a rendszer: július 1-je üzemszünettel kezdődött.

Túlterheléses támadás érte a rendszert, de gyorsan normalizáltuk, és azóta is minden rendben működik.

A kezdeti híresztelések szerint az Európai Bizottság nem talált mindent rendben a magyar e-útdíj körül, aztán visszavonulót fújtak. Mivel győzték meg őket?

A HU-GO az első olyan rendszer, amely az egységes európai útdíjszedési gyakorlat alapján jött létre. Bármilyen jelet tud fogadni, és az alapján számolja el az útdíjhasználatot. Közeledik Európában a pillanat, amikor egyetlen fedélzeti egységgel végig lehet menni a tagországokon. Jelenleg zártak a rendszerek - mi, magyarok alkottuk meg az első független rendszert, amelybe bárki bejöhet. Ez győzte meg az Európai Bizottság közlekedésért felelős szakértőit.

Csak nem azt mondja, hogy már felkérést is kaptak a Bizottságtól, hogy fejlesszék ki az európai útdíjrendszert?

Ez egyelőre üzleti titok. Az viszont biztos: a jövőben minden országnak tanácsos lesz a magyar rendszert követnie a fejlesztéseknél.

Van-e most más hazai kormányzati megrendelésük?

Nincs, de több irányba is gondolkozunk. Például a dugódíjon vagy a fővárosba történő behajtási rendszer műszaki megoldásain, és az intelligens parkolással kapcsolatosan is vannak fejlesztéseink.



Farkas Károly

1971-ben született Budapesten. A győri Széchenyi István Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán diplomázott. Korábban a Siemens kiemelt ügyfélmenedzsere volt. 2005 óta dolgozik az i-Cell Kft.-nél, jelenleg az i-Fleet üzletág vezetője, résztulajdonos. Két gyermek édesapja.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.