Megduplázni a bravúrt
Magyarországról indít új energiaital-világmárkát a Szentkirályi alapítója, Balogh Levente, aki nemrég a magyar Pepsi felvásárlásában is részt vett. A cégvezető szerint ideje megmérni, újra naggyá tud-e tenni egy saját brandet.
A Szentkirályi ásványvíz cége néhány éve beolvadt az olasz Pasquale családdal közösen alapított CEMW holdingba. A napokban debütáló Skybaby energiaital is a CEMW terméke lesz?
Nem, a Skybaby a saját gyermekem. Önállóan, a CEMW-től és a Szentkirályitól függetlenül indítottam.
Azt hittük, a dzsúdó a hobbija.
Úgy tűnik, nem sikerül abbahagynom az üzletépítést. Az energiaital régi álmom volt, és most végre összeálltak a csillagok, így sikerült elindítani. Bár a Skybaby a saját projektem, nyilván kihasználjuk majd az együttműködési lehetőségeket a többi vállalkozásommal – de ezt leszámítva nincsenek közös pontok. Teljesen új terméket hozok létre, ami a Szentkirályival ellentétben már induláskor nemzetközi brandet kap.
![]() |
Balogh Levente Fotó: Jelli Márk |
Annak idején azt mondta, azért olvasztja be a Szentkirályit a közép-európai multiba, hogy az nemzetközi márkává fejlődhessen. Nem elégedett az eredménnyel?
Hogyne lennék elégedett! A Szentkirályi forgalma idén májusban 45-50 százalékkal teljesítette túl az egy évvel ezelőttit – nehéz ebben kivetnivalót találni. Az ásványvíz esetében azonban nem a brandet akartam multinacionálissá tenni, csak ki szerettem volna nyitni előtte a nemzetközi piacot. Nagy a különbség: a Szentkirályi születése óta magyar márka, nemzeti brand, és részben ez adja az értékét a külföldi piacokon is. A Skybaby-nek ezzel szemben nem ilyen az identitása. Egy energiaitalt nem így kell eladni.
Hanem hogyan?
A fő kérdés mindig az, hol van az adott termék helye a fogyasztási kultúrában. Az energiaitalok rendkívül népszerűek, és ez jelentős részben annak köszönhető, hogy – főleg a fiatalabb nemzedék körében – kiváltják a kávézást. Frissítő, élénkítő italról van szó, ami sokkal kevésbé körülményes, mint a kávé. Nem kell pörkölni, őrölni, lefőzni; nincs körülötte akkora felhajtás, viszont kellemes softdrink-élményt ad. Azt a közönséget kell megszólítanunk, amely ilyen szempontok szerint dönt.
A kávézásnak sokak számára épp a fogyasztásához kapcsolódó rituálé adja az értékét.
Igen, de nem mindenkinek. Az az életmód, amit a tizen- és huszonévesek élnek, nem ilyen ritmus szerint zajlik. Ők sokkal fogékonyabbak egy kellemes ízű, hűsítő és élénkítő italra, ami egyszerre valamilyen életérzést is megjelenít számukra. Az energiaitaloknak divatosnak, trendinek kell lenniük; olyan hangulatot kell árasztaniuk, amivel könnyű azonosulni.
Az energiaitalok íze – különleges összetételükből fakadóan – szinte minden gyártónál hasonló. Nem teszi ez lehetetlenné az egyes termékek megkülönböztetését?
Egy ilyen élelmiszeripari terméket két eszközzel lehet eladni: árral vagy branddel. Én nem vagyok az alacsony árazás híve, nincsenek csodák, az olcsóság a minőség rovására megy. Már a Szentkirályi létrehozásakor sem arra hajtottam, hogy az emberek az alacsony ár miatt vegyék a terméket. Abban hiszek, hogy hosszú távú értéket a jól megalkotott brand képes teremteni. Emellett természetesen fontos a minőségi beltartalom is; a Skybaby például négy ízben lesz kapható, s ezek közül kettő teljesen új – az én ötleteim alapján fejlesztettük őket. A termék akkor lesz sikeres, ha a márkaélményt mind a belső, mind a külső tulajdonságok alátámasztják. A brandépítés olyasmi, mint a divatipar: stílust kell teremtenünk, menő életérzést kell kínálnunk a fogyasztók számára.
Mintha csak a kóla sikerreceptjét hallanánk. Apropó: a Pasquale családdal közösen nemrég felvásárolták a Pepsi magyar részlegét. Lezárult már a tranzakció?
A napokban hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal a PepsiCo magyar leányvállalatának felvásárlását, Csehországban és Szlovákiában pedig még zajlik az engedélyezési folyamat.
A Pasquale család nemrég egy bolgár Pepsi-gyárat is megvásárolt. Összehangolt fejlesztési stratégiát hajtanak végre?
Az üzlettársaim terveiről őket kérdezzék, de az soha nem volt titok, hogy együttműködésünk célja a közép-európai piac legerősebb ásványvíz- és üdítőital-vállalatának felépítése. Ha lezárul a Pepsi beolvasztása, azzal nagy lépést teszünk ebbe az irányba.
Annál érthetetlenebb, hogy az új energiaitalt miért vonja ki a sikeres együttműködés keretei közül.
A Skybaby szerelemgyerek, és egyben személyes ügy számomra. Mivel közel áll hozzám, szeretném teljesen a saját kezemben tartani. Kíváncsi vagyok rá, hogy képes vagyok-e ismét felépíteni és megerősíteni egy saját vízióra épülő brandet. Ebben a projektben amellett, hogy jó üzleti lehetőséget látok, a személyes kihívást is keresem; szeretném megméretni magam, hogy végre tudok-e hajtani még egyszer egy olyan bravúrt, mint a Szentkirályival. Egyelőre nagyon jó az előérzetem, a Skybaby az indulás pillanatában nagyon ígéretes terméknek tűnik.
Balogh Levente |
1969-ben született Kecskeméten. • 1989-ben az Olympos-TOP Kft. üzletkötőjeként kezdett dolgozni. • 1990-ben végzett a Kertészeti Egyetem Élelmiszeripari Főiskolai Karán. • 2003-ban alapította a Szentkirályi Kft.-t. • 2015 óta a CEMW holding elnöke. |