Magyarok a piacon

Megfizetnek a késésért

/ 2017.01.18., szerda 16:00 /

A jegyártól függetlenül akár 600 euró kártérítéstől is eleshet, aki szó nélkül hagyja a repülőjáratok késéseit – mondja a légikár-térítésekre szakosodott online iroda, a Flight Refund ügyvezetője, Bolyó Anikó.

Sok turista rémálma, hogy a repülőtársaság lemondja a járatot vagy a gép késése miatt lemarad a csatlakozásról. Gyakoriak az ilyen esetek?

Mindennaposak. Tavaly 187 Budapestről induló járat késett három óránál többet, és 377 járatot töröltek, tehát az év szinte minden napjára jutott legalább egy eset. A késések és kimaradások akkor is bosszantóak, ha csak a helyi tömegközlekedést használjuk, de repülőjáratoknál nagyobb a tét: egy pontatlan gép miatt napokat veszíthetünk az utazásból, füstbe mehet egy költséges nyaralás, és üzleti lehetőségekről is lecsúszhatunk. A jelentős kockázat ellenére a magyar utasok mindössze egy százaléka van tisztában azzal, hogy ilyen esetekben kártérítést lehet igényelni. Számításaink szerint az elmúlt öt évben 23 milliárd forint maradt így a légitársaságok zsebében.

Minden késés vagy járattörlés kártérítésre kötelezi a társaságokat?

A járattörlések és a három óránál hosszabb késések járhatnak kártérítéssel, illetve az, ha az utast a foglalásánál alacsonyabb osztályon helyezik el, vagy ha a túlfoglalások miatt egyáltalán nem engedik felszállni a gépre. Iparági szokás, hogy egy járatra több jegyet értékesítenek, mint ahány ülőhely van, ezért ha mindenki megjelenik, lesz, aki egyszerűen nem fér fel. Persze késések vagy törlések előfordulhatnak vis maior okokból is; a rossz időjárási viszonyok, sztrájkok vagy a biztonsági kockázatot jelentő események például felmentik a társaságot a felelősség alól. Természetesen a „szöveg” mindig az, hogy vis maior történt, de ha mi képviseljük egy utas kártérítési igényét, ezt alaposan ellenőrizzük. A hozzánk fordulók 40 százalékának nem jogos az igénye, így ezeket nem is vállaljuk, ám a maradék 60 százalék esetében szinte kivétel nélkül sikerre visszük az ügyet.

Mitől függ a kártérítés összege?

A kérdést egy 2004 óta hatályos uniós rendelet szabályozza, mely minden Európából induló járatra, illetve európai bejegyzésű légitársaságra érvényes. Az egységes szabályozás előtt a nagyvállalatok nemcsak a repülőjegy árát, de az elmaradt üzleti lehetőség révén kieső hasznot is ki akarták perelni a légitársaságokból, ám mivel ez nehezen számszerűsíthető, az európai bíróságoknak elegük lett, és szabványosították a rendszert. Ma 1500 kilométer alatti utaknál 250 euró, 1500 és 3500 között 400 euró, 3500 kilométer felett pedig 600 euró az igényelhető összeg.

Egy ötezer forintos fapados járat esetében is?

Igen, az összeg független a jegy árától. Bár a kártérítési folyamat nem egyszerű, aki a Flight Refund szolgáltatását veszi igénybe, annak mindössze annyit kell tennie, hogy regisztrál a weblapunkon. Ha képviselhetőnek ítéljük az ügyet, mindent kézbe veszünk, és bruttó 30 százalékos sikerdíj fejében kiharcoljuk a kártérítést. Csak eredményes ügyekért számolunk fel díjat, de az elvállalt esetek közel 100 százaléka ilyen.

Ilyen jól felmérhető, hogy egy követelést sikerre lehet-e vinni?

Ma már rengeteg nyilvános és szabadon megvásárolható adat áll rendelkezésre, melyek elemzésével eldönthető, hogy fennálltak-e a repülést befolyásoló vis maior körülmények. Ezt az elemzést kollégáink az európai légi forgalom tekintetében – a konkrét ügyektől függetlenül – mindennap elvégzik, így pontosan tudjuk, mely járatok lehetnek érintettek kártérítéssel kapcsolatban. Ilyen esetekben a társaságoknak szinte lehetetlen kibújniuk a felelősség alól.

Azért megpróbálják?

Sokszor igen, de ma már egyre többször tapasztaljuk, hogy javul a fizetési hajlandóság. Persze egyetlen centtel sem akarnak többet fizetni, mint amennyit muszáj. Előfordult például, hogy amikor a járat műszaki okok miatt nem tudott felszállni, a társaság a gép gyártóján hajtotta be a kártérítések összegét. De ez az utasokat már nem érintette. Egyébként a társaságok csak addig próbálhatják megúszni a fizetést, amíg az utasok ezt hagyják. Nyugat-Európában például élénkebben benne van a köztudatban, hogy ami jár, az jár.

Ha itthon tényleg csak egy százalék érvényesíti az igényét, még komoly fejlődés állhat a Flight Refund előtt.

Felmérésünk ezt az eredményt hozta. Érdekes, hogy a jelenség nemcsak Magyarországra, de az egész kelet-közép-európai térségre érvényes: errefelé még kevésbé alakult ki a jogos kártérítés kultúrája. Részben ez az oka annak, hogy a Flight Refund alapítása óta egyre aktívabb a nemzetközi piacon.

Külföldi irodákat nyitnak?

Erre egyelőre nincs szükség, hiszen online ma már szinte bármit el lehet intézni, de a honlapunk már most is kilenc nyelven elérhető. Az egyik legfontosabb fejlesztésünk viszont az utazási irodákkal kapcsolatos. Létrehoztunk egy alkalmazást, amely a napi légi forgalmi elemzéseinket képes összevetni az utazási irodák ügyfeleinek járataival. Mi nem kapjuk meg az iroda adatait, ők viszont a rendszerükben automatikusan lefuttathatják az összevetést, és ha kijön, hogy ügyfeleik egy része jogosan igényelhet kártérítést, felajánlhatják a szolgáltatásunkat. Már most sok magyar és külföldi iroda élt a lehetőséggel; a megkereséseink száma ugrásszerűen nő.

Bolyó Anikó
1974-ben született Budapesten. • Az Oxford Brookes Universityn szerzett diplomát. • A pénzintézeti szektorban helyezkedett el, vezetői pozícióban dolgozott például a Raiffeisennél és a Pannon Hitelnél. • A Flight Refundot 2012-ben Schulhof Barbara és Doffek Tamás indította családi vállalkozásként. • Bolyó Anikó 2016 óta a cég ügyvezetője.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

„Néha az én fejemben is megfordul, hogy végleg haza kellene költözni”

Véletlenül épp a nagyapa, Molnár Ferenc fényképe alatt ülünk le a Centrál kávéházban, hogy az édesapáról, Sárközi Györgyről szóló új könyvéről és írói terveiről beszélgessünk a Londonban élő Sárközi Mátyással. Nagyinterjú a csütörtöki Heti Válaszban a nyolcvanéves íróval, lapunk állandó szerzőjével.

Ezért nem fogad el állami pénzt a magyar magánszínház alapítója

A magyar színházi élet megkerülhetetlen szereplője lett az idén tízéves Orlai Produkciós Iroda. Ahogy a csütörtöki Heti Válaszból kiderül, Orlai Tibor a színházi világ csapkodó villámai között megy előre, s az általános panaszkodás közepette még a pénzt is előteremti.