new.valasz.hu/magyarokapiacon/magyar-ceg-svedcsavarral-76975

http://new.valasz.hu/magyarokapiacon/magyar-ceg-svedcsavarral-76975

Magyarok a piacon

Mi teszi az online sikert?

/ 2018.05.09., szerda 17:25 /

Visszavásárolta többségi tulajdonrészét multinacionális befektetőjétől az Extreme Digital. A cég ügyvezetője, Várkonyi Balázs szerint az online áruházat részben épp a bemutatóüzletek tették erőssé.

Az utóbbi években a Szentkirályitól a Fornettin át a Trigránitig számos magyar márka került külföldi tulajdonba – az Extreme Digitallal azonban épp a fordítottja történt, amikor nemrég kivásárolta dél-afrikai befektetőjét. Így is lehet?

Az elmúlt években kellően erőssé váltunk ahhoz, hogy ezt megtehessük, és várhatóan az előttünk álló időszakban sem szorulunk rá mások segítségére. De egy külföldi befektető bevonásában, esetleg teljes tulajdonosváltásban sem kell feltétlenül önfeladást vagy meghunyászkodást látni: az esetek többségében ez inkább lehetőség, mint kényszer.

Amikor befektetőjük, a Steinhoff-holding 2015-ben többségi tulajdont szerzett az Extreme Digitalban, az lehetőség volt vagy kényszer?

Az előbbi. Az Extreme Digital már akkor is Magyarország első számú online kereskedője volt, számos bemutatóüzlettel és 30 milliárd forintos nettó árbevétellel – nem szorultunk rá senkinek a halálos ölelésére. A befektetés elfogadása tudatos döntés volt, ami mindkét félnek előnyökkel járt. Minket hozzásegített külföldi piacokhoz, és növelte a terjeszkedésünk sebességét, ők pedig megismerhettek egy sikeres online kereskedelmi modellt, és átvehettek számukra értékes elemeket.

A Steinhoff időközben könyvelési botrányba keveredett. Ez nem érintette az irányítása alá került Extreme Digitalt?

Mi soha nem álltunk a többségi tulajdonos irányítása alatt, hiszen az Extreme Digital menedzsmentje végig változatlan maradt. Kaptunk tőkeemelést, és a partnereiken keresztül támogattak minket a növekedésben, de az üzletmenetre nem volt befolyásuk. A könyvelési botrány kirobbanása megváltoztatta a helyzetet, így most úgy látjuk, előnyösebb, ha a saját hírnevünket tartjuk szem előtt. Az Extreme Digital a kezdetektől nagy hangsúlyt fektetett a márkaépítésre; nem hagyhattuk, hogy ez a kép torzuljon.

A márka megóvása érdekében lemondanak a gyorsuló nemzetközi terjeszkedésről?

Nem kellett ilyen feltételeket mérlegelnünk, ugyanis a cég ma már egyedül is megáll a lábán. Korrekt piaci árat fizettünk az üzletrész visszavásárlásáért, de biztos vagyok benne, hogy megérte, hiszen stratégiánkat önállóan is teljesíteni tudjuk.

Ennyit változtak volna a körülmények az elmúlt két évben?

Rengeteget. Két év ezen a piacon hosszú idő. Mára letisztultak a térségbeli erőviszonyok, és láthatóvá váltak olyan csapdák, amelyekbe korábban belesétálhattunk volna. Jelenleg Magyarország mellett további hat országban vagyunk jelen, és Kelet-Közép-Európa öt legnagyobb online kereskedőcége közé tartozunk. Az elkövetkező két évben ez a pozíciónk várhatóan csak erősödni fog.

Miből következik ez?

Ismerjük a versenytársainkat, és jól látható, honnan származnak az ötleteik. Az Extreme Digital meghatározó tényező ebben a régióban. Nem véletlen, hogy mióta visszavásároltuk a cég többségi tulajdonrészét, óriási hullámzás indult a piacon. Rengeteg befektetői megkeresést kapunk, sokan szeretnének beszállni a cégbe. Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy mind a tőke, mind a szükséges forgóeszköz rendelkezésünkre áll, így nem kell kapkodnunk. Ha olyan ajánlatot kapunk, ami beleillik az elképzeléseinkbe, élünk vele. Ha nem, akkor a saját erőnkből fogjuk elérni a céljainkat.

Hogyan vált ilyen erőssé a cégük?

Több olyan döntést is ki tudnék emelni a cég eddigi életéből, ami ma már fontos vízválasztónak látszik. Alig voltunk ötévesek, amikor bevezettünk egy olyan ügyviteli rendszert, amely a miénknél jóval nagyobb szervezetekre lett kitalálva, viszont ennek köszönhetően sokkal koordináltabbá vált a működésünk. Ilyen pillanat volt az is, amikor eldöntöttük, hogy a korábbi „two-men show” helyett profi szakemberekből álló menedzsmentre bízzuk a cég irányítását. Az átszervezést olyan sikeresen tudtuk megoldani, hogy nem lassult a döntéshozatal; egy 35 milliárd forintos céghez képest villámgyorsan reagálunk az új helyzetekre.

Alapításuk óta a bemutatóüzletek száma is szépen gyarapodott.

Ma már 17 van belőlük. Talán az üzletnyitás volt az első igazán mérföldkőnek tekinthető döntésünk. Az elsőt 2004-ben indítottuk, és ez nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország első számú online áruházává válhattunk.

Nem ellentmondás ez? Attól lettek sikeres webáruház, hogy üzletet nyitottak?

Az előző évtized első felében a piac még nem volt felkészülve arra, hogy minden támpont nélkül elterjedhessen az online vásárlás. Szükség volt a bemutatóüzletekre, hogy a vásárlók megnézzék, kézbe vegyék a termékeket. A pozitív élmények hatására alakult ki a bizalom a webshopokkal szemben is; ma már a vásárlásaink 90 százalékát online indítják. Az okostelefonok elterjedése újabb fordulópontot hozott, egyre gyakoribb, hogy vevőink a mindennapi közlekedésük során, útközben intézik a vásárlást. A városban ingázva sokszor praktikusabb beugrani az épp útba eső bemutatóüzletbe, és ott átvenni a terméket, mint házhoz szállítást kérni. Ez a trend is a malmunkra hajtja majd a vizet.

Várkonyi Balázs
1979-ben született Budapesten. • A Műegyetemen szerzett diplomát műszaki menedzserként. • 2001-ben alapította az Extreme Digitalt üzlettársával, Kelemen Gyulával. • 2007-ben az Ernst and Young az év üzletemberének választotta.

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Milo országa

Egészen elképesztő jelenség, hogy mifelénk a hangadók jelentős hányada éppen az ellenkezőjét hirdeti annak, ahogyan él. Kormánypártiak és ellenzékiek egyaránt.

Július elsejéig oda kell érnie Balatonfüredre!

Tüdőbeteg, alkoholista alkotók és orvosuk közötti kötelékek formálták Levendel László képzőművészeti gyűjteményét. A tüdőgyógyász által irányított Korányi Intézet egyszerre volt menedék és lehetőség a traumákat túlélt művészeknek. A kollekcióból július 1-jéig Balatonfüreden látható tárlat azonban jóval több puszta képzőművészeti bemutatónál. Részletek a friss Heti Válaszban.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

80 éves a XIII. kerület

A XIII. kerület június 1-jén ünnepli önálló közigazgatási egységgé válásának 80. évfordulóját. A díjmentesen látogatható ünnepi eseménysorozat a gyermeknapi hétvégén, május 25-27-én elkezdődik, a programok helyszíne a Béke tér lesz.