Magyarok a piacon

Nem hagyományos mosópor

/ 2017.10.25., szerda 15:56 /

Rangos nemzetközi versenyen nyert dizájndíjat a mosószerpiacra környezetbarát termékekkel belépő Souldrops. Az ügyvezető, Bóna Richárd szerint csak új, meglepő marketingeszközökkel lehet harcolni a multik ellen.

Javában tart a kampány, mellyel kapcsolatban tudjuk, hogy a politikusokat is úgy szokás eladni, mint a mosóporokat. Hogyan kell ma eladni egy mosóport?

Létezik az a régi marketinges elgondolás, mely szerint minél többször látják az emberek egy termék címkéjét, annál jobban megjegyzik, és később annál nagyobb eséllyel döntenek mellette. Nos, ennek a technikának lejáróban a szavatossága. Nem állítom, hogy hatástalanná vált, de van egy egyre szélesebbé váló fogyasztói kör, melynek kifejezetten ellenszenves, ha valamit ilyen eszközökkel „nyomnak le a torkán”. A politikai párhuzammal kapcsolatban csak sejtéseim vannak, de a mosószerek világában már nem működne, hogy teleplakátoljuk az országot.

Mit ajánl helyette?

Nem érdemes ostobának tekinteni a fogyasztókat. Egyre kevésbé működnek a direkt üzenetek, mivel az emberek többsége ma már hozzáfér a döntéshez szükséges információkhoz, és képes is ezek alapján véleményt formálni. Ebben a helyzetben rokonszenvesebb, ha a totális letámadás helyett arra törekszünk, hogy felkeltsük a vásárlók érdeklődését; akár azzal, hogy valami olyat hozunk létre, ami különbözik a megszokottól.

A Souldrops nemrég elnyerte a világ egyik legrangosabb reklámpiaci fesztiválján a csomagolásdizájn-kategória ezüst díját. A külcsínben igyekeznek különbözni?

A dizájn nem cél, hanem eszköz – de az eszközök között talán a legfontosabb. A Souldrops több szempontból is újdonságot képvisel a hazai piacon, és erre muszáj ráirányítanunk a figyelmet. Környezetbarát termékeket gyártunk, de az árakat nem a luxus, hanem a mindenki számára elérhető középkategóriánál húztuk meg. Eddig is léteztek környezetbarát mosószerek, de a nagy gyártók magasabb árszintre pozicionálják őket, hogy ne befolyásolják velük az agyonreklámozott és emiatt mindenki számára ismert termékeik forgalmát. Amikor elindultunk, világos volt, hogy a világ összes pénze sem volna elég ahhoz, hogy hagyományos marketingeszközökkel felvehessük a versenyt a multikkal. Ezért olyan dizájnt alkottunk, ami „leugrik a polcokról”.

A dizájncsomagolás és a környezetkímélő tartalom nem zárják ki egymást?

A flakonok természetesen újrahasznosítható anyagból készülnek – ilyen látványosan nem lóghat ki a lóláb. A csomagolás minden részlete utal a legfontosabb üzeneteinkre, melyek közül a legfontosabbakat szövegesen is feltüntettük: a termék kizárólag lebomló, növényi alapanyagokból készült, és nem tartalmaz kőolajszármazékokat. Ebben az árkategóriában ilyen terméket nem találhatnak a vásárlók.

A környezetbarát mosószerekkel sokaknak nem az a baja, hogy drágák, hanem hogy nem elég hatékonyak.

Ez létező probléma, de korántsem általános. A Souldrops mosószereket alapítótársam, Gyimóthy Gábor környezetvédelmi és vegyipari kutatómérnök fejlesztette ki, szem előtt tartva, hogy a terméknek legalább olyan hatékonynak kell lennie, mint a szintetikus versenytársaknak. Ezt az elvárást bőven teljesítettük – és ezt nem csak én állítom, hanem olyan független intézmények, melyek piaci termékek bevizsgálásával és minőségi tanúsítványok kiadásával foglalkoznak. Termékeink megfelelnek az EU Ecolabel feltételeinek, hamarosan meg is kapjuk az engedélyt az ökocímke használatára. A tanúsítvány kritériumait nemrég szigorították, így várható, hogy a közeljövőben a nemzetközi piacon jó pár konkurens termék kihullik a rostán.

A jó dizájn és néhány tanúsítvány elég ahhoz, hogy labdába rúgjanak olyan nagy gyártók mellett, mint a Henkel és a Procter & Gamble?

Mondjuk, hogy a dizájn a kezdőrúgás. Ha játékban maradunk, jön a következő nagy kihívás, a minőség próbája. Ezen a téren meg tudjuk tartani a kezdeti bizalmat, így várható, hogy a „fogyasztói marketingnek” köszönhetően tovább erősödik a termék. Ismertségünk kapcsán már méréseink is vannak: a tíz legforgalmasabb Tescóban, ahol forgalmazni kezdtük a Souldrops termékeket, a megkérdezettek közel 50 százaléka ismerte a márkát. Mindezt olyan marketingköltségek mellett, ami sokszoros töredéke a Procter & Gamble-ének.

Nem is gondolkodnak hagyományos kampányokban?

Legfeljebb kiegészítő szerepben. A miénkhez hasonló termékeknek nagyon „jól áll” a gerillamarketing; ötletes médiahackekkel és netes vírusvideókkal érdemes kommunikálnunk. Ezeknek az olcsóságuk mellett megvan az az előnyük is, hogy egyszerűen továbbgördíthetőek más piacokra.

Még csak tavaly alapították a céget – máris új piacokban gondolkodnak?

Lengyelországban már meg is jelentünk, és januártól belépünk Csehországba és Szlovákiába is. Az áttörés azonban a nyugat-európai piac lesz, hiszen ott sokkal nagyobb a kereslet a környezetbarát termékek iránt. Ebből a szempontból komoly előny, hogy a Souldrops hamarosan megkapja az EU Ecolabel minősítést, sok gyártó viszont várhatóan el fogja veszíteni. Nyílt számunkra egy rés a nemzetközi piacon, úgyhogy muszáj lesz élnünk a lehetőséggel.

Bóna Richárd
1973-ban született Budapesten. • Marketingszakon szerzett közgazdászdiplomát, melyet később jogi továbbképzéssel egészített ki. • 1998-tól a Molnál, majd 2000-től a Shellnél dolgozott hazai és nemzetközi pozíciókban. • 2016-ban társaival indította a Souldropst.

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Milo országa

Egészen elképesztő jelenség, hogy mifelénk a hangadók jelentős hányada éppen az ellenkezőjét hirdeti annak, ahogyan él. Kormánypártiak és ellenzékiek egyaránt.

Július elsejéig oda kell érnie Balatonfüredre!

Tüdőbeteg, alkoholista alkotók és orvosuk közötti kötelékek formálták Levendel László képzőművészeti gyűjteményét. A tüdőgyógyász által irányított Korányi Intézet egyszerre volt menedék és lehetőség a traumákat túlélt művészeknek. A kollekcióból július 1-jéig Balatonfüreden látható tárlat azonban jóval több puszta képzőművészeti bemutatónál. Részletek a friss Heti Válaszban.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.