Magyarok a piacon

Nem hagyományos mosópor

/ 2017.10.25., szerda 15:56 /

Rangos nemzetközi versenyen nyert dizájndíjat a mosószerpiacra környezetbarát termékekkel belépő Souldrops. Az ügyvezető, Bóna Richárd szerint csak új, meglepő marketingeszközökkel lehet harcolni a multik ellen.

Javában tart a kampány, mellyel kapcsolatban tudjuk, hogy a politikusokat is úgy szokás eladni, mint a mosóporokat. Hogyan kell ma eladni egy mosóport?

Létezik az a régi marketinges elgondolás, mely szerint minél többször látják az emberek egy termék címkéjét, annál jobban megjegyzik, és később annál nagyobb eséllyel döntenek mellette. Nos, ennek a technikának lejáróban a szavatossága. Nem állítom, hogy hatástalanná vált, de van egy egyre szélesebbé váló fogyasztói kör, melynek kifejezetten ellenszenves, ha valamit ilyen eszközökkel „nyomnak le a torkán”. A politikai párhuzammal kapcsolatban csak sejtéseim vannak, de a mosószerek világában már nem működne, hogy teleplakátoljuk az országot.

Mit ajánl helyette?

Nem érdemes ostobának tekinteni a fogyasztókat. Egyre kevésbé működnek a direkt üzenetek, mivel az emberek többsége ma már hozzáfér a döntéshez szükséges információkhoz, és képes is ezek alapján véleményt formálni. Ebben a helyzetben rokonszenvesebb, ha a totális letámadás helyett arra törekszünk, hogy felkeltsük a vásárlók érdeklődését; akár azzal, hogy valami olyat hozunk létre, ami különbözik a megszokottól.

A Souldrops nemrég elnyerte a világ egyik legrangosabb reklámpiaci fesztiválján a csomagolásdizájn-kategória ezüst díját. A külcsínben igyekeznek különbözni?

A dizájn nem cél, hanem eszköz – de az eszközök között talán a legfontosabb. A Souldrops több szempontból is újdonságot képvisel a hazai piacon, és erre muszáj ráirányítanunk a figyelmet. Környezetbarát termékeket gyártunk, de az árakat nem a luxus, hanem a mindenki számára elérhető középkategóriánál húztuk meg. Eddig is léteztek környezetbarát mosószerek, de a nagy gyártók magasabb árszintre pozicionálják őket, hogy ne befolyásolják velük az agyonreklámozott és emiatt mindenki számára ismert termékeik forgalmát. Amikor elindultunk, világos volt, hogy a világ összes pénze sem volna elég ahhoz, hogy hagyományos marketingeszközökkel felvehessük a versenyt a multikkal. Ezért olyan dizájnt alkottunk, ami „leugrik a polcokról”.

A dizájncsomagolás és a környezetkímélő tartalom nem zárják ki egymást?

A flakonok természetesen újrahasznosítható anyagból készülnek – ilyen látványosan nem lóghat ki a lóláb. A csomagolás minden részlete utal a legfontosabb üzeneteinkre, melyek közül a legfontosabbakat szövegesen is feltüntettük: a termék kizárólag lebomló, növényi alapanyagokból készült, és nem tartalmaz kőolajszármazékokat. Ebben az árkategóriában ilyen terméket nem találhatnak a vásárlók.

A környezetbarát mosószerekkel sokaknak nem az a baja, hogy drágák, hanem hogy nem elég hatékonyak.

Ez létező probléma, de korántsem általános. A Souldrops mosószereket alapítótársam, Gyimóthy Gábor környezetvédelmi és vegyipari kutatómérnök fejlesztette ki, szem előtt tartva, hogy a terméknek legalább olyan hatékonynak kell lennie, mint a szintetikus versenytársaknak. Ezt az elvárást bőven teljesítettük – és ezt nem csak én állítom, hanem olyan független intézmények, melyek piaci termékek bevizsgálásával és minőségi tanúsítványok kiadásával foglalkoznak. Termékeink megfelelnek az EU Ecolabel feltételeinek, hamarosan meg is kapjuk az engedélyt az ökocímke használatára. A tanúsítvány kritériumait nemrég szigorították, így várható, hogy a közeljövőben a nemzetközi piacon jó pár konkurens termék kihullik a rostán.

A jó dizájn és néhány tanúsítvány elég ahhoz, hogy labdába rúgjanak olyan nagy gyártók mellett, mint a Henkel és a Procter & Gamble?

Mondjuk, hogy a dizájn a kezdőrúgás. Ha játékban maradunk, jön a következő nagy kihívás, a minőség próbája. Ezen a téren meg tudjuk tartani a kezdeti bizalmat, így várható, hogy a „fogyasztói marketingnek” köszönhetően tovább erősödik a termék. Ismertségünk kapcsán már méréseink is vannak: a tíz legforgalmasabb Tescóban, ahol forgalmazni kezdtük a Souldrops termékeket, a megkérdezettek közel 50 százaléka ismerte a márkát. Mindezt olyan marketingköltségek mellett, ami sokszoros töredéke a Procter & Gamble-ének.

Nem is gondolkodnak hagyományos kampányokban?

Legfeljebb kiegészítő szerepben. A miénkhez hasonló termékeknek nagyon „jól áll” a gerillamarketing; ötletes médiahackekkel és netes vírusvideókkal érdemes kommunikálnunk. Ezeknek az olcsóságuk mellett megvan az az előnyük is, hogy egyszerűen továbbgördíthetőek más piacokra.

Még csak tavaly alapították a céget – máris új piacokban gondolkodnak?

Lengyelországban már meg is jelentünk, és januártól belépünk Csehországba és Szlovákiába is. Az áttörés azonban a nyugat-európai piac lesz, hiszen ott sokkal nagyobb a kereslet a környezetbarát termékek iránt. Ebből a szempontból komoly előny, hogy a Souldrops hamarosan megkapja az EU Ecolabel minősítést, sok gyártó viszont várhatóan el fogja veszíteni. Nyílt számunkra egy rés a nemzetközi piacon, úgyhogy muszáj lesz élnünk a lehetőséggel.

Bóna Richárd
1973-ban született Budapesten. • Marketingszakon szerzett közgazdászdiplomát, melyet később jogi továbbképzéssel egészített ki. • 1998-tól a Molnál, majd 2000-től a Shellnél dolgozott hazai és nemzetközi pozíciókban. • 2016-ban társaival indította a Souldropst.

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Az Orbán-modell alappillérei – Magyarország, projektország?

Hogyan sikerül a Fidesznek 2017 végén is vezetni a népszerűségi listát? Miért támogatja őket sok baloldali is? Hogyan érték el, hogy tömegek egzisztenciája függjön a sikerüktől? Ezekre a kérdésekre is válaszol egy új tanulmánykötet – illetve a friss Heti Válasz.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.