Magyarok a piacon

Róka fogta csomag

/ 2017.04.19., szerda 16:37 /

Nagyságrendekkel egyszerűbbé és hatékonyabbá teszik az online vásárlást és a termékek átvételét a Foxpost csomagautomatái – mondja a társaság vezérigazgatója, Bengyel Ádám.

Mit tud a Foxpost, amit a Magyar Posta vagy más csomagküldő szolgáltatások nem?

Aki már rendelt terméket webshopokból, tudja, hogy a vásárlás rendkívül kényelmes és gyors, de a kézbesítés legtöbbször igen körülményes. Minden előnyét elveszítjük az online vásárlásnak, ha utána egy teljes napunkat a futár érkezéséhez kell igazítanunk, sorba kell állnunk a postán, vagy ugyanannyit kell utaznunk az átvételi ponthoz, mintha elmentünk volna egy üzletbe, és ott vesszük meg a terméket. A Foxpostnál a vásárlók a lakóhelyükhöz vagy munkahelyükhöz legközelebbi csomagautomatába rendelhetik az árut, melynek érkezéséről SMS-értesítést küldünk. A termék átvétele így beilleszthető a mindennapos bevásárlásba, a megrendelőnek se postai nyitvatartási időhöz, se futárhoz nem kell alkalmazkodnia.

Ha működik Foxpost csomagautomata a lakókörzetében.

Jelenleg 62 automatánk működik az országban, így szinte minden fontosabb városi csomópontban, bevásárlóközpontban megtalálhatók vagyunk. Egy ilyen szolgáltatás sikere jelentős részben a helyszínek kiválasztásán és a csomagszállítás hatékonyságán múlik. Ezt jól mutatja, hogy tavaly fel tudtuk vásárolni egyik fő versenytársunkat, a Weboxot. Annak ellenére, hogy hamarabb indult nálunk, ráadásul a hálózata is nagyobb volt, nem tudott akkora növekedést elérni, mint a Foxpost. A mi 62 automatánkkal a 2015. áprilisi indulásunk óta már több mint 500 ezer csomagot kézbesítettünk, és a dinamika alapján év végére egymillió fölött leszünk.

A tulajdonosváltás ellenére a Webox most is működik. Párhuzamosan üzemeltetik?

Bár az automatás csomagküldés mint szolgáltatás hasonló, ennek ellátását a két cég eltérő folyamatokkal oldotta meg. Fontos célunk a közeljövőben, hogy a Webox 80 automatája is illeszkedjen a Foxpost rendszerébe, tehát az egyik cégnél feladott csomagot a másiknál is át lehessen venni, de ez még komoly szervezést és fejlesztést igényel.

Néhány éve még hallani sem lehetett csomagküldő automatákról, mostanra viszont komoly verseny alakult ki a szolgáltatók között. Ilyen ütemben fejlődik a piac?

Még az indulásunk előtt, 2013-ban végeztünk egy felmérést a hazai online kereskedelemről. Akkoriban még alig jutottunk túl a válságon; a gazdasági ágazatok vagy recesszióban voltak, vagy épphogy stagnáltak. Ebben a környezetben az online kereskedelem két számjegyű növekedést ért el. A teljes kereskedelmen belül a webes vásárlás aránya pillanatok alatt kettőről négy százalékra emelkedett, és még konzervatív becslések szerint is hamarosan eléri a tízet. A csomagautomaták területén még meglepőbbek a számok: tavaly márciusban 22 ezer küldeményt adtak fel, idén márciusban már 65 ezret.

Mindez a webshopok forgalmának emelkedése miatt?

Az online kereskedelem napról napra összetettebbé válik, hiszen egyre több új szereplő jelenik meg. A hivatalos, vállalkozási formában működő webshopok mellett jelentős részarányt képviselnek a magánszemélyek is. Ők az online piactereket használják felületként, de forgalmuk hasonló mértékű, mint az erre szakosodott cégeké. Az is egyre jellemzőbb, hogy összemosódik az online és a bolti kereskedelem: rengeteg hagyományos üzlet indít párhuzamosan webáruházat.

Vannak állandó együttműködéseik?

Igen, üzleti modellünk jelentős részben a szerződéses partnerekre épül. Kapcsolatban állunk például az Extreme Digitallal, a 220 volttal, a Vaterával, a BioTech USA-val, a Cipőplázával, a Heavy Toolsszal. Több olyan partnerünk is van, amelyektől ha a vásárlók délelőtt rendelnek, és a foxpostos átvételi lehetőséget választják, mi garantáltan, felár nélkül, aznap kiszállítjuk a csomagot a kért automatához az egész országban.

Az online vásárlások során a többségnek nem is a kézbesítéssel, hanem a visszaküldéssel kapcsolatban vannak fenntartásai. Mi történik, ha egy termékről az átvétel után derül ki, hogy nem megfelelő?

A Foxpostnál ilyenkor annyi a teendő, hogy visszatesszük a csomagszekrénybe: ugyanazzal a kóddal, amit az átvételhez használtunk, vissza is küldtük a feladónak. A termék ára hamarosan meg fog érkezni a számlánkra; ezt ma már szigorúan szabályozzák a törvények. Én legutóbb már úgy vásároltam cipőt, hogy ugyanazt a típust megrendeltem három különböző méretben, aztán amikor megjött, felpróbáltam, majd megtartottam a megfelelőt, a másik kettő ment vissza az üzletnek. Az online kereskedelem elterjedésével nem csak az értékesítési útvonalak, de a fogyasztók vásárlási szokásai is átalakulnak – ehhez alkalmazkodniuk kell az üzleteknek.

Az átalakulás egyik legnagyobb előnye, hogy külföldről is bármikor rendelhetünk termékeket. A Foxpost képes kezelni a nemzetközi küldeményeket?

Egyelőre nem, de tárgyalunk nagy nemzetközi csomagszállító társaságokkal, hogy kialakítsunk egy minden résztvevő számára előnyös együttműködést. A nagy cégeknek egyszerűbb, ha a kézbesítés célországon belüli, utolsó lépéseit egy helyi szolgáltató teszi meg. Az unióban egyébként most vált véglegessé a roamingdíjak eltörlése, de már napirenden van egy hasonló szabályozás a tagállamok közti csomagküldéssel kapcsolatban is. Ha ez életbe lép, jelentős mértékben segíti majd az unión belüli online kereskedelem fejlődését.

Bengyel Ádám
1976-ban született Budapesten. • 2001-ben szerzett diplomát a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján. • 2000-ben a GE-nél kezdett dolgozni, ahol előbb nemzetközi árképzéssel, majd minőségbiztosítással és folyamatfejlesztéssel foglalkozott. • 2008-ban egy holland logisztikai társaságnál helyezkedett el. • 2009-től a DHL brüsszeli központjában folyamatfejlesztési menedzserként dolgozott. • 2011-ben hazaköltözve saját tanácsadó céget alapított. • 2013-ban, három társával alapította meg a Foxpostot.

Rosta

Bódis András

Találkozunk 2016-ban!