Magyarok a piacon

Róka fogta csomag

/ 2017.04.19., szerda 16:37 /

Nagyságrendekkel egyszerűbbé és hatékonyabbá teszik az online vásárlást és a termékek átvételét a Foxpost csomagautomatái – mondja a társaság vezérigazgatója, Bengyel Ádám.

Mit tud a Foxpost, amit a Magyar Posta vagy más csomagküldő szolgáltatások nem?

Aki már rendelt terméket webshopokból, tudja, hogy a vásárlás rendkívül kényelmes és gyors, de a kézbesítés legtöbbször igen körülményes. Minden előnyét elveszítjük az online vásárlásnak, ha utána egy teljes napunkat a futár érkezéséhez kell igazítanunk, sorba kell állnunk a postán, vagy ugyanannyit kell utaznunk az átvételi ponthoz, mintha elmentünk volna egy üzletbe, és ott vesszük meg a terméket. A Foxpostnál a vásárlók a lakóhelyükhöz vagy munkahelyükhöz legközelebbi csomagautomatába rendelhetik az árut, melynek érkezéséről SMS-értesítést küldünk. A termék átvétele így beilleszthető a mindennapos bevásárlásba, a megrendelőnek se postai nyitvatartási időhöz, se futárhoz nem kell alkalmazkodnia.

Ha működik Foxpost csomagautomata a lakókörzetében.

Jelenleg 62 automatánk működik az országban, így szinte minden fontosabb városi csomópontban, bevásárlóközpontban megtalálhatók vagyunk. Egy ilyen szolgáltatás sikere jelentős részben a helyszínek kiválasztásán és a csomagszállítás hatékonyságán múlik. Ezt jól mutatja, hogy tavaly fel tudtuk vásárolni egyik fő versenytársunkat, a Weboxot. Annak ellenére, hogy hamarabb indult nálunk, ráadásul a hálózata is nagyobb volt, nem tudott akkora növekedést elérni, mint a Foxpost. A mi 62 automatánkkal a 2015. áprilisi indulásunk óta már több mint 500 ezer csomagot kézbesítettünk, és a dinamika alapján év végére egymillió fölött leszünk.

A tulajdonosváltás ellenére a Webox most is működik. Párhuzamosan üzemeltetik?

Bár az automatás csomagküldés mint szolgáltatás hasonló, ennek ellátását a két cég eltérő folyamatokkal oldotta meg. Fontos célunk a közeljövőben, hogy a Webox 80 automatája is illeszkedjen a Foxpost rendszerébe, tehát az egyik cégnél feladott csomagot a másiknál is át lehessen venni, de ez még komoly szervezést és fejlesztést igényel.

Néhány éve még hallani sem lehetett csomagküldő automatákról, mostanra viszont komoly verseny alakult ki a szolgáltatók között. Ilyen ütemben fejlődik a piac?

Még az indulásunk előtt, 2013-ban végeztünk egy felmérést a hazai online kereskedelemről. Akkoriban még alig jutottunk túl a válságon; a gazdasági ágazatok vagy recesszióban voltak, vagy épphogy stagnáltak. Ebben a környezetben az online kereskedelem két számjegyű növekedést ért el. A teljes kereskedelmen belül a webes vásárlás aránya pillanatok alatt kettőről négy százalékra emelkedett, és még konzervatív becslések szerint is hamarosan eléri a tízet. A csomagautomaták területén még meglepőbbek a számok: tavaly márciusban 22 ezer küldeményt adtak fel, idén márciusban már 65 ezret.

Mindez a webshopok forgalmának emelkedése miatt?

Az online kereskedelem napról napra összetettebbé válik, hiszen egyre több új szereplő jelenik meg. A hivatalos, vállalkozási formában működő webshopok mellett jelentős részarányt képviselnek a magánszemélyek is. Ők az online piactereket használják felületként, de forgalmuk hasonló mértékű, mint az erre szakosodott cégeké. Az is egyre jellemzőbb, hogy összemosódik az online és a bolti kereskedelem: rengeteg hagyományos üzlet indít párhuzamosan webáruházat.

Vannak állandó együttműködéseik?

Igen, üzleti modellünk jelentős részben a szerződéses partnerekre épül. Kapcsolatban állunk például az Extreme Digitallal, a 220 volttal, a Vaterával, a BioTech USA-val, a Cipőplázával, a Heavy Toolsszal. Több olyan partnerünk is van, amelyektől ha a vásárlók délelőtt rendelnek, és a foxpostos átvételi lehetőséget választják, mi garantáltan, felár nélkül, aznap kiszállítjuk a csomagot a kért automatához az egész országban.

Az online vásárlások során a többségnek nem is a kézbesítéssel, hanem a visszaküldéssel kapcsolatban vannak fenntartásai. Mi történik, ha egy termékről az átvétel után derül ki, hogy nem megfelelő?

A Foxpostnál ilyenkor annyi a teendő, hogy visszatesszük a csomagszekrénybe: ugyanazzal a kóddal, amit az átvételhez használtunk, vissza is küldtük a feladónak. A termék ára hamarosan meg fog érkezni a számlánkra; ezt ma már szigorúan szabályozzák a törvények. Én legutóbb már úgy vásároltam cipőt, hogy ugyanazt a típust megrendeltem három különböző méretben, aztán amikor megjött, felpróbáltam, majd megtartottam a megfelelőt, a másik kettő ment vissza az üzletnek. Az online kereskedelem elterjedésével nem csak az értékesítési útvonalak, de a fogyasztók vásárlási szokásai is átalakulnak – ehhez alkalmazkodniuk kell az üzleteknek.

Az átalakulás egyik legnagyobb előnye, hogy külföldről is bármikor rendelhetünk termékeket. A Foxpost képes kezelni a nemzetközi küldeményeket?

Egyelőre nem, de tárgyalunk nagy nemzetközi csomagszállító társaságokkal, hogy kialakítsunk egy minden résztvevő számára előnyös együttműködést. A nagy cégeknek egyszerűbb, ha a kézbesítés célországon belüli, utolsó lépéseit egy helyi szolgáltató teszi meg. Az unióban egyébként most vált véglegessé a roamingdíjak eltörlése, de már napirenden van egy hasonló szabályozás a tagállamok közti csomagküldéssel kapcsolatban is. Ha ez életbe lép, jelentős mértékben segíti majd az unión belüli online kereskedelem fejlődését.

Bengyel Ádám
1976-ban született Budapesten. • 2001-ben szerzett diplomát a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján. • 2000-ben a GE-nél kezdett dolgozni, ahol előbb nemzetközi árképzéssel, majd minőségbiztosítással és folyamatfejlesztéssel foglalkozott. • 2008-ban egy holland logisztikai társaságnál helyezkedett el. • 2009-től a DHL brüsszeli központjában folyamatfejlesztési menedzserként dolgozott. • 2011-ben hazaköltözve saját tanácsadó céget alapított. • 2013-ban, három társával alapította meg a Foxpostot.

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Milo országa

Egészen elképesztő jelenség, hogy mifelénk a hangadók jelentős hányada éppen az ellenkezőjét hirdeti annak, ahogyan él. Kormánypártiak és ellenzékiek egyaránt.

Július elsejéig oda kell érnie Balatonfüredre!

Tüdőbeteg, alkoholista alkotók és orvosuk közötti kötelékek formálták Levendel László képzőművészeti gyűjteményét. A tüdőgyógyász által irányított Korányi Intézet egyszerre volt menedék és lehetőség a traumákat túlélt művészeknek. A kollekcióból július 1-jéig Balatonfüreden látható tárlat azonban jóval több puszta képzőművészeti bemutatónál. Részletek a friss Heti Válaszban.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.