Magyarok a piacon

„Százharminc évre tervezünk”

/ 2017.06.28., szerda 15:18 /

Feltámasztaná a századelős irodalmi nagykávéházak hangulatát és visszacsábítaná a magyar vendégeket a Centrál kávéház és étterem vezetését átvevő Portus Buda Group Zrt. vezérigazgatója, Wildner Ágost.

A Centrál kávéház és étterem idén 130 éves, s ennek kapcsán nemcsak a kávézó, de a menedzsment is megújult. Mi az oka a frissítésnek?

A Centrál az utóbbi években eltávolodott eredeti közönségétől, és egyre inkább a belvárosi turistákat tekintette fő célcsoportjának. A tulajdonos, Somody Imre azonban hosszabb távon nem ezt az irányt szerette volna követni; ő a régi, századelős, polgári nagykávéházak világát akarta feléleszteni. Olyan üzlettársakat keresett, akik képesek ezt az irányváltást megvalósítani, és értékrendjüket tekintve is képviselni tudják a tulajdonos keresztény világnézetét.

Az üzletember, Somody Imre megtért református, a cégvezetést átvállaló Portus Buda Group pedig főleg katolikus szerzetesrendekkel közös befektetéseiről ismert.

A kereszténység mindkét fél számára alapérték, így több bennünk a közös, mint ami elválaszt. A Portus Buda Group valóban szoros kapcsolatot ápol magyarországi rendekkel, elsősorban a piaristákkal, de nincs rendi tulajdonban; a működésünk teljesen független. Elsősorban ingatlanfejlesztéssel, kockázatitőke-befektetéssel, vagyonkezeléssel és kommunikációs tevékenységgel foglalkozunk.

A vendéglátás eddig nem is szerepelt a portfólióban?

Bár nem ez az elsődleges működési területünk, volt már komoly tapasztalatunk. A Boldogasszony Iskolanővérek például fenntart egy konyhát a Patrona Hungariae leánygimnáziumban, ám az éveken át súlyos veszteséget termelt. Miután megkezdtük az együttműködést, bővítettük a konyha kapacitását, több külső intézményt is elkezdtünk kiszolgálni friss, minőségi meleg étellel, és a szervezet működtetésére létrehoztunk egy önálló céget; ez lett a Boldogasszony Konyhája Kft. Nemcsak az elbocsátásokat sikerült így elkerülni, de született egy korszerű, hatékony stratégia szerint működő vállalkozás is, amely hozzájárul a rend működéséhez.

A Centrál esetében is szükség volt üzleti átalakításokra?

Mivel más stratégiát követünk, mint az elődeink, alapvető változtatásokat hajtottunk végre. Ez nemcsak a szervezet felépítését érintette, hanem a kávéház szerepét, célközönségét is. Örömmel fogadjuk a külföldi vendégeket, de hosszú távú célunk az, hogy ismét kialakuljon a hazai törzsközönségünk. A turistákra szakosodott belvárosi vendéglátóhelyek többsége a gyorsan learatható anyagi sikerre törekszik: idomulnak a friss trendekhez, és éppen annyit nyújtanak mindenből, ami kielégít egy átutazó vendéget. A Centrál azonban nem a pillanatnyi élmények helye. Komoly, mély kapcsolatot szeretnénk teremteni a közönségünkkel, ezért a legjobb minőségre törekszünk. Most vagyunk 130 évesek, de a terveink már a következő 130 évre szólnak.

Lehet egy kávéház egyszerre konzervatív és jövőbe tekintő?

Lehet, és ezt a saját példánkkal bizonyítjuk is. A konyhánál jobban semmi nem támaszthatná alá a filozófiánkat: visszanyúltunk a hagyományos, polgári fogásokhoz, de az ismert ízeket napjaink gasztroforradalmának szellemében kínáljuk. Az étlapot Pesti István Michelin-csillagos séf vezetésével állítottuk össze. Hasonlóan kiemelkedő a kávéajánlatunk, amelynek alapanyagát kizárólag a Centrál számára pörkölik Szekszárdon, cukrászdánkban pedig a klasszikusok mellett minden héten lehet egyedi újdonságokat is kóstolni.

A Centrál fénykorának története legalább annyira szól az irodalmi életről, mint az ízekről.

A kettő akkoriban sem vált el egymástól. Krúdy Gyulát például nem úgy ismerjük, mint aki pusztán az irodalomért, a gyomrára nem gondolva választott volna törzshelyet. De járt ide Mikszáth, Ady, Babits és Kosztolányi is; Karinthy itt kezdte írni az Utazás a koponyám körül című regényét. Most is tárgyalásban vagyunk több irodalmi folyóirattal, hogy helyezzék át szerkesztőségüket a Centrálba, s legyen a kávéház a bejelentett címük.

Csoda lenne, ha folyóiratok szerzői eltartanák a helyet!

Ez nem az üzletről, inkább az identitásunkról szól. A Centrál kreatív környezet: a tányéralátéten ezen a héten épp József Attila sorait idézzük, és vendégeinket is bátorítjuk, hogy írjanak mellé saját költeményeket. Már több száz vers gyűlt így össze, legalább tíz különböző nyelven. De nem kizárólag az irodalmárokra alapozunk. Mindent megteszünk azért, hogy a kávéház családi és baráti találkozóhellyé, illetve üzleti körök számára állandó rendezvényhelyszínné váljon. Ma is működik például a Somody Imre által elindított, Imareggeli elnevezésű program, amelynek keretében többek között keresztény üzletemberek és vezetők cserélik ki gondolataikat munkáról, családról, közéletről.

Ezzel kapcsolatban az ön véleménye is mérvadó. Mennyire tartja összeegyeztethetőnek az üzleti életet a keresztény értékrenddel?

Mondhatjuk, hogy nehezebb pályán focizunk, de ez olyan nehézség, amit vállalnunk kell. Másrészt tény, hogy bizonyos döntési helyzetek egyszerűbbé válnak, hiszen nem okoz dilemmát, hogy üzleti okokból ráléphetünk-e az értékrendünkkel ellentétes utakra. Nem léphetünk rá – ennyire egyszerű. Nem hiszek abban, hogy a sikerhez feltétlenül „ügyeskedni” kellene, vagy hogy egy cégnek muszáj erőltetett iramban növekednie. Szerintem az a vállalkozás lesz hosszú távon eredményes, amelyik képes értékeket teremteni.

Wildner Ágost
1977-ben született Budapesten. • A budapesti Piarista Gimnáziumban érettségizett. • 2002-ben szerzett kommunikáció szakon diplomát a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán. • 2007-ben társaival elindította a Portus Buda Group Zrt.-t, amelynek máig vezérigazgatója. • 2017 áprilisa óta a Centrál Kávéház Kft. ügyvezetője. • Négy gyermek édesapja.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!