Szülőnek tanulni
A mai gyerekek nyelve már nem a tábla és a kréta, viszont a látszat ellenére minden eddiginél jobban szükségük van az érzelmekre. Ebbe a világba szülőként és pedagógusként is bele kell tanulnunk – állítja Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője.
Miért kellene iskolába járniuk a szülőknek?
Mert kevés a hiteles és jó minta, bizonytalanok vagyunk, és szükség van a megerősítésre. Ehhez felkészült szakemberekre és közösségre is szükség van. A felelős szülők folyamatosan tanulni szeretnének, együtt a gyerekükkel, vagy épp őmiatta. Keresni az okát, hogy miért nem kúszik-mászik, vagy épp miért visszahúzódó, miben tehetséges, melyik a számára megfelelő óvoda, iskola, hogy kamaszként miért nem értünk vele szót, miért csak a neten lóg.
Régebben ezt nem tanulták a szülők. Most miért volna rá szükségük?
Szép és nehéz feladat a szülőség, manapság talán nehezebb, mint valaha. Noha ösztönösen szeretünk, nem biztos, hogy tudjuk, melyik életkorban van helye a hisztinek, a leválásnak, a közösségbe helyezésnek. A mai értékeket nem a szülők, nagyszülők, hanem a világháló adja. Már az ovisok is olyan tempóban kattintgatnak a táblagépeken, hogy nem is tudjuk, merre jár a gyerekünk az online térben. Ahhoz, hogy velük együtt, őket támogatva növekedjünk, segít, ha kicsit pedagógusnak, pszichológusnak is kiképezzük magunkat – nem elfelejtve, hogy elsősorban szülők vagyunk.
Hogyan tud ebben segíteni a Felelős Szülők Iskolája?
Közel kétezer, gyermekneveléssel foglalkozó cikk, száz videointerjú érhető el online felületeinken. Előadásainkon foglalkozunk érzelmi intelligenciával, iskolaválasztással, érzékenyítéssel. Iskolákba járunk, tanárokat és gyerekeket buzdítunk kíváncsiskodásra, megmutatjuk, hogy a frontális oktatáson túl van más lehetőség, például az élménypedagógia. A legfontosabbnak azt tartjuk, hogy a szülő minél több minőségi időt töltsön a gyerekével. Egy amerikai felmérés szerint ez átlagosan napi hét perc. Ebben szemléletváltásra van szükség. Kellenek hozzá a közös „csavargások”, a konyhai beszélgetések és a jó társaságban való bolondozás is. Talán egy családi beszélgetés is könnyebben indulna el, ha a szülők vállalnának egy kört gyerekük kedvenc számítógépes játékán.
Mi az élménypedagógia lényege?
Célja a gyerek belső motivációjának megőrzése, hogy tudjon és merjen kérdezni. A gyerekek agya ma már másként működik, másodpercek alatt többször annyi információt képesek befogadni, mint korábban, viszont nem képesek 20 percnél tovább koncentráltan figyelni. A mai gyerekek nyelve már nem a tábla és a kréta, ők a rövid, színes történeteket és online tartalmakat fogyasztják. Viszont a látszat ellenére minden eddiginél jobban szükségük van a kapcsolódásra, elfogadásra, érzelmekre.
Mi a munkamódszerük?
Hasznos gyakorlatokat mutatunk az érintetteknek. Fél éve a Da Vinci Tv magyarországi nagyköveteként is dolgozom. Fantasztikus élményként élem meg a gyerekekkel közös kísérletezéseket, amikor vulkánból feltörő lávafolyamot idézünk elő, vagy megmutatjuk nekik a Da Vinci Kids játékos oktató applikációját. Ezen élményórák alatt nemcsak a gyermekek csillogó tekintetét látom, de a tanárok hozzáállásának változását is megélem, ahogy rácsodálkoznak, mennyivel könnyebb és jobb így tanítani. A Mozaik Múzeumtúra keretében már több mint háromezer kisiskoláshoz vittünk el múzeumpedagógiai foglalkozásokat – foghattak mamutlábszárakat vagy épp VR-szemüveggel repülhettek a Balaton fölött. Ez is egyfajta szemléletformálás.
Milyen további programjaik vannak?
Büszke vagyok a már tíz előadást megért iskolaszínházi előadásunkra, a Rögtönzött Szülői Értekezletre. A közönség soraiban tinik, szülők, tanárok ülnek, akik az iskolai zaklatás, a feszített oktatási tempó lehetséges megoldásaira kapnak ötleteket, miközben jól szórakozunk.
Mit takar az iskolán belül működő edukációs projektiroda?
Kollégáimmal oktatási, mentálhigiénés, érzelmiintelligencia-fejlesztő előadásokat, minikonferenciákat, iskolaszínházi programokat és előadókat fogunk össze. A Felelős Szülők Iskolája szakmai ajánlásával „közvetítjük ki” őket tehetséggondozással, oktatással vagy egyéb iskolai programmal, családi nappal kapcsolatos eseményekre, ahol a szervezők értéket és szakmai tartalmat szeretnének látni.
Idén kiemelten foglalkoznak az édesapákkal.
A Családbarát Újbuda Programmal közösen Az apák szerepe a családban címmel ingyenes előadás-sorozat indult. A programon Böjte Csaba ferences testvér, Kádár Annamária meseterapeuta, Léder László pszichológus, Varga István jövőkutató, Tari Annamária klinikai szakpszichológus és vendégeik világítják meg az apai, atyai feladatokat a gyermek születésétől a felnőttkorig.
Tibenszky Moni Lisa |
Budapesten született, marketingszakértő, újságíró, műsorvezető. • Főbb munkái: Da Vinci Tv, Mozaik Múzeumtúra, Campus Hungary, Szolnoki Szimfonikus Zenekar, Felsőoktatási Médiakonferencia, kultura.hu, edupress.hu, felelosszulokiskolaja.hu. • 2010-ben alapította a Felelős Szülők Iskoláját, melyet 2015 óta Vargacz Alexandrával együtt vezet. 2017-ben elnyerték a Társadalmi Összefogásért díjat és Az Év Anyavállalata különdíjat. • Családos, két fiú édesanyja. |