Újra olvashatnak a gyerekek?
„A formátum változik, de a betű és a történet megmarad” – mondja a gyerekeknek szánt olvasásfejlesztő alkalmazást és digitális könyvtárat létrehozó BOOKR Kids alapítója, Horváth Dorka.
A BOOKR Kids nemrég két vállalkozásfejlesztési verseny, a regionális CEE Lift Off és a női vállalkozók számára kiírt, Women Startup Competition fődíját is elnyerte. Nagy lendületben vannak…
Bár a széles nyilvánossághoz a mostani eredményeink révén jutottunk el, a díjazott alkalmazás már több mint egy éve kész van, s azóta is fejlesztjük hozzá az újabb és újabb tartalmakat. A mi oldalunkról nézve a siker átgondolt, következetes építkezés eredménye, de az is fontos, hogy egy máig szinte kiaknázatlan területhez nyúltunk hozzá. A BOOKR Kidsben benne van a lehetőség, hogy áttörést hozzon a gyerekeknek szánt digitális tartalmak piacán, és forradalmasítsa a meseolvasást.
Napjainkban a fiatalokat szinte lehetetlen rávenni, hogy nyomtatott betűt olvassanak. Mennyiben segít ezen, ha egy alkalmazás még fel is olvassa helyettük a szöveget?
Az alkalmazás különböző funkciói – például a felolvasás vagy a szövegkiemelés – hozzásegítik az olvasni még nem tudó gyerekeket a betűk megismeréséhez. Ráirányítják a figyelmet az írott szövegre; közelebb hozzák a mesét, nem eltávolítanak tőle. Egyébként alapvetően téves az az álláspont, hogy egyre kevesebbet olvasunk. Sőt az ellenkezője igaz.
Pedagógusok vitatkoznának ezzel.
Bizonyos szempontból igazuk van, ám ez csak egy összetett folyamat egyik vetülete. Egy nemrégi oxfordi kutatás szerint soha nem olvastunk annyit, mint most, de az arány a szépirodalomtól a netes szövegek felé billent. A mostani fiatalokat jobban izgatja a digitális világ, mint a nyomtatott, de ez nem jelenti azt, hogy szakítani fogunk a könyvekkel. A papíralapú irodalom több ezer éves kultúrája nem tud egyik pillanatról a másikra kiveszni. Ragaszkodunk, érzelmileg kötődünk ezekhez a tárgyakhoz. Nem véletlen, hogy a könyvespolc még mindig a legnépszerűbb lakberendezési tárgy.
Ez lesz a könyvekből: dísztárgy?
Ne fogjuk fel ilyen drámaian! A nyomtatott könyvek piaca tavaly hét százalékkal bővült, és évről évre rengeteg új, addig nem publikált kötetet adnak ki. Ha a szépirodalom területét nézzük, inkább az az aggasztó, hogy ezzel párhuzamosan stagnál vagy csak lassan növekszik az e-bookok piaca.
A digitális tartalmakat könnyebb ellopni. A fájlcserélő rendszereknek köszönhető a nehézkes növekedés?
Nemzetközi összehasonlításban is Kelet-Közép-Európában a legmagasabb a digitális kalózkodás, így biztos, hogy ez hatással van az értékesítésre. Az viszont különösen érdekes, hogy a gyakran rossz fénymásolatokhoz hasonló, gyenge minőségű digitális könyvek tökéletesen kielégítik az olvasókat. Senkinek nem hiányoznak a „bolti” e-bookok által nyújtott extrák, a betűtípus, betűméret vagy a háttérvilágítás szabályozásának lehetősége. Kizárólag a betű a fontos és a történet.
A BOOKR Kids mégis valami hasonlót kínál; extra szolgáltatásokat kapcsolnak az irodalmi szöveghez.
Azt vettük észre, hogy a gyerekeknek szóló digitális piac másként működik, mint a felnőtt korosztályé. A felnőttek alig vásárolnak maguknak e-bookokat, például a legújabb Murakami-könyvet hiába adjuk ki kedves, animált illusztrációkkal, nem veszik meg többen. A gyerekeknek már szívesebben megveszik az e-bookokat. Az ok éppen az, hogy a nekik szóló irodalmat érdekesebbé, „többé” lehet tenni a digitális eszközök segítségével.
A gyerekek figyelmét nem vonja el az animáció?
A történetet szövegesen meséljük el, az animáció csak kiegészíti ezt, tehát nincs narratív szerepe. Az extrák nagy része arra szolgál, hogy barátságosabbá, élménydúsabbá tegye az olvasást. A gyerekkönyvek mindig is látványosak és színesek voltak, most viszont már arra is van lehetőség, hogy fejlesztő, oktató elemet kapcsoljunk a meséhez: van, amelyikhez olvasónapló tartozik, egy másikhoz memóriafejlesztő játék, a harmadikhoz kvíz.
A tapasztalatok szerint mely könyvek a legnépszerűbbek?
Zelk Zoltántól A három nyúl, illetve a János vitéz újragondolt változata szinte minden másnál keresettebb, de nagyon szeretik saját fejlesztésű Samu-sorozatunkat is, ami egy kis robotról, a galaxis vándoráról szól. Már a százat is meghaladja a könyvtárunkban elérhető kiadványok száma, és minden héten legalább egy új tartalommal bővítjük a kínálatot.
A mesék szerzői könnyen beleegyeznek a digitális kiadásba?
Mivel a kiadvány jogilag nem kerül az olvasók tulajdonába, a tartalmakat csak kikölcsönzik a digitális könyvtárunkból, ezért legtöbbször könnyen megkapjuk a beleegyezést. Egyébként a szerzőkkel elsősorban a könyv egyes jogait birtokló kiadó tartja a kapcsolatot, mi pedig a kiadóval állunk együttműködésben. Jelenleg is tárgyalunk egy cseh társasággal, amely nagyon érdeklődik a szolgáltatásunk iránt. Ha sikerül megállapodnunk, ez lehet a komolyabb nemzetközi terjeszkedésünk első lépcsője.
Horváth Dorka |
1986-ban született Budapesten. • 2011-ben diplomázott közgazdászként. • Már egyetemi tanulmányai alatt elhelyezkedett édesanyja kiadójánál, a Geopen Kft.-nél. • 2012-ben egy évig az Európai Parlamentben dolgozott. • 2012 óta a Corvinus Egyetem társadalmi kommunikációs doktori iskolájának hallgatója és több tantárgy oktatója. • Szabadúszó újságíró és blogger. • 2015-ben indította el a BOOKR Kft.-t. |