Utóhatás – hatás nélkül

Egyetlen erénye Arnold Schwarzenegger elégikus hangvételű filmjének, hogy a 70 felé tartó akcióhős nem ezzel az alakítással búcsúzik a mozivászontól.

Világvégi furcsa pár

Kivi, mármint a madár. Haka, a maori tánc a rögbimeccsek elején. A Gyűrűk Ura – ez nem szorul magyarázatra. És pinot noir, ami még a burgundiainál is burgundiaibb. Ezt adta a világnak Új-Zéland. Eddig, merthogy a tavalyi miskolci Cinefest filmmustra egyik közönségkedvence megérkezett a mozikba.

Kriminális

A skandináv krimiken edződött néző alig várta, hogy megjelenjen az első sebzett lelkű magyar nyomozó.

Háború a szomszédban

Két éve bejárta a magyar sajtót a megindító videó, amelyen a kárpátaljai Fancsikában az emberek térden állva fogadják a szülőfalujába holtan visszatérő Lőrinc Sándort. Azon magyar katonák egyikét, akik az ország keleti részén dúló ukrán polgárháborúban estek el. A róluk készült dokumentumfilmet áthatja a részvét és az értetlenség. Meg az érzés, hogy megdöbbentően keveset beszélünk a szomszédunkban zajló háborúról.

Ígéret maradt

A bibliai történetekről és a szentek életéről ritkán készülnek közönségbarát filmek. Nem mintha a téma barátságtalan lenne, inkább a rendezők bíznak túlzottan az alapanyagban. Ebből az elbizakodottságból aztán rendre esztétikailag igénytelen – kegyeskedő – filmek vagy kosztümös drámák születnek. Az Ignác ugyan mindkét kategóriánál jobb, de nem sokkal – ami ebben az esetben több mint bűn: hiba.

Fekete-fehér, igen, nem

„Új világ van, nem számít, ki úr, ki paraszt, csak magyar legyen” – mondja fenyegető hangsúllyal a jegyzőt alakító Rudolf Péter, miközben a faluba érkező két zsidó férfira bámul az ablakból. A világháború után játszódó történet kulcsa éppen ez a fenyegető hangsúly – lehetne. Merthogy az 1945 című lelkiismereti dráma olyan fegyver, ami nincs kibiztosítva.

Költői képernyővédő

Ritka, hogy egy dokumentumfilm nem ismeretterjesztésre törekszik. Az sem megszokott, hogy nagyjátékfilmekkel versenyez rangos fesztiválokon. Az pedig példátlan, hogy egy rendező az élet kifejlődésének filmes bemutatásán dolgozik közel negyven éve. Talán nem véletlenül – legalábbis Az univerzum története unalma és kudarca ezt bizonyítja.

Kitaszít és befogad a világ

Kevés olyan filmrendező akad, akinek szenvedélyesebb kapcsolata van a katolikus egyházzal, mint Martin Scorsesének.

Az oroszlán király

Érzelmes utazás a film, amely Saroo Brierley igaz eseményeken alapuló bestselleréből készült.

A két Oscar-díj a legkevesebb

A remekművek mindig titokzatosak. Rengeteg kérdést hagy nyitva Kenneth Lonergan szívszorító alkotása is.

Kettészakadhat az Európai Unió

Ostobaság az EU elképzelése, hogy a vitás kérdéseket a visegrádi országok számára kifizetendő támogatások csorbításával rendezné – állítja Lubomír Zaorálek. A cseh külügyminiszter nem zárja ki, hogy az EU kettészakad. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.