A magyar jelölt

/ 2017.02.01., szerda 16:11 /

Szabó István Koncert című, 1963-as alkotása óta nem jelöltek magyar rövidfilmet Oscar-díjra, ám a Mindenki nem csak ezért figyelemre méltó.

Ez a műfaj a leghálátlanabb: általában kritikusok, filmesek, azaz ínyenc közönség nézi a fesztiválokon árgus szemmel a pályatárs próbálkozását. Az alkotók ritkán kerülnek rivaldafénybe, s a legnagyobb rendezőknek is meg kell birkózniuk azzal, mi mesélhető el legfeljebb 25 percben. Emiatt a legtöbb filmkészítő csattanóra hegyezi ki vagy formai kísérletezésre használja a rövidfilmet. Az utóbbi évtizedek nagy magyar fesztiválsikerei is hordozták e jegyeket. Iványi Marcell Szél című hatpercese, majd Kenyeres Bálint Zárása vagy Before Dawnja is formai bravúrral keltett feltűnést. Deák Kristóf más utat választott. Ritka az ilyen alázatos történetmesélés.

A tízéves Zsófi új iskolába kerül, ahol nagy kedvvel csatlakozik a kórushoz. A túlbuzgó karvezető azonban megkéri, inkább tátogjon éneklés helyett, mondván, így mindenki jobban jár. Kis realizmus, nagy érzékenység. Egy novellányi történetnél mindig a mértéktartás a legfontosabb: mennyi öncélúság, sallang és stiláris kitérő rakódik rá az elmondani kívánt történetre. Itt szinte semmi. Ugyanakkor hiába nincs rajta felesleg, mégis filmszerű élményt kapunk, mert a hangulatát, báját nem lehet szavakkal összefoglalni.

A Mindenki nem rejtvény, amelyet meg kell fejteni, de nem is mutat rá nagy rejtélyre. Reményt, bizakodást kelt, és elgondolkoztat sikerről, nevelésről, közösségről. Érdemes megnézni, és nem csak szurkolni az alkotóknak.

Mindenki – Magyar rövidfilm, 25 perc
Rendezte: Deák Kristóf
Főbb szereplők: Szamosi Zsófia, Hais Dorottya, Gáspárfalvi Dorka
****

Rosta

Dévényi István

Találkozunk 2016-ban!

Mácsai: „Egy művésznek kötelessége, hogy aggódjon az országáért!”

Nyilván nem véletlen, hogy a hazai közállapotokat dicsérő költemény a magyar irodalomban nemigen született, azokkal perlekedő annál több – mondja Mácsai Pál. Az Örkény Színház igazgatóját Jordán Tamásról és a politikai üzenetekről is kérdeztük. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Így jutnak át az illegális migránsok még mindig Magyarországra

A jogi határzár, vagyis a menedékkérők elzárása újabb csatához vezethet Brüsszellel. A szerb határon viszont az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a migránsok sorban állnak azért, hogy a szögesdrótos táborba kerülhessenek, és százból kettő menedékjogot kaphasson. Részletek a friss Heti Válaszban.

Mit adtak nekünk a brüsszeliek?

Sokkal rosszabbul élnénk, és a kormány is jóval kevesebb eredménnyel büszkélkedhetne az uniós támogatások nélkül. A felhasználás hatékonyságán azonban javítani kellene – a saját érdekünkben. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre kiállítására

Már az első nap közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre Vermeer-kiállítására, ami minden korábbi látogatási rekordot megdöntött. De mi a holland mester vonzerejének titka, és milyen más tárlatokért állnak sorba az emberek Párizsban, akár fél napot is? Részletek a friss Heti Válaszban.

Megszólal Ron Werber, és elmondja, szerinte ki a gyűlölet karmestere

Vezényletével épp 15 éve ütötte ki a Fideszt a kormányzásból az MSZP. Mi ugyanennyi ideje akarunk interjút készíteni vele. A jég most tört meg. Nagyinterjú Ron Werberrel a 2002-es kampány kulisszatitkairól és a 2018-as választások esélyeiről a csütörtöki Heti Válaszban.