A magyar jelölt

/ 2017.02.01., szerda 16:11 /

Szabó István Koncert című, 1963-as alkotása óta nem jelöltek magyar rövidfilmet Oscar-díjra, ám a Mindenki nem csak ezért figyelemre méltó.

Ez a műfaj a leghálátlanabb: általában kritikusok, filmesek, azaz ínyenc közönség nézi a fesztiválokon árgus szemmel a pályatárs próbálkozását. Az alkotók ritkán kerülnek rivaldafénybe, s a legnagyobb rendezőknek is meg kell birkózniuk azzal, mi mesélhető el legfeljebb 25 percben. Emiatt a legtöbb filmkészítő csattanóra hegyezi ki vagy formai kísérletezésre használja a rövidfilmet. Az utóbbi évtizedek nagy magyar fesztiválsikerei is hordozták e jegyeket. Iványi Marcell Szél című hatpercese, majd Kenyeres Bálint Zárása vagy Before Dawnja is formai bravúrral keltett feltűnést. Deák Kristóf más utat választott. Ritka az ilyen alázatos történetmesélés.

A tízéves Zsófi új iskolába kerül, ahol nagy kedvvel csatlakozik a kórushoz. A túlbuzgó karvezető azonban megkéri, inkább tátogjon éneklés helyett, mondván, így mindenki jobban jár. Kis realizmus, nagy érzékenység. Egy novellányi történetnél mindig a mértéktartás a legfontosabb: mennyi öncélúság, sallang és stiláris kitérő rakódik rá az elmondani kívánt történetre. Itt szinte semmi. Ugyanakkor hiába nincs rajta felesleg, mégis filmszerű élményt kapunk, mert a hangulatát, báját nem lehet szavakkal összefoglalni.

A Mindenki nem rejtvény, amelyet meg kell fejteni, de nem is mutat rá nagy rejtélyre. Reményt, bizakodást kelt, és elgondolkoztat sikerről, nevelésről, közösségről. Érdemes megnézni, és nem csak szurkolni az alkotóknak.

Mindenki – Magyar rövidfilm, 25 perc
Rendezte: Deák Kristóf
Főbb szereplők: Szamosi Zsófia, Hais Dorottya, Gáspárfalvi Dorka
****

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Az Orbán-modell alappillérei – Magyarország, projektország?

Hogyan sikerül a Fidesznek 2017 végén is vezetni a népszerűségi listát? Miért támogatja őket sok baloldali is? Hogyan érték el, hogy tömegek egzisztenciája függjön a sikerüktől? Ezekre a kérdésekre is válaszol egy új tanulmánykötet – illetve a friss Heti Válasz.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.