Barátom, Eric

/ 2010.01.26., kedd 18:03 /

Ken Loach jutalomjátéka a hónap filmje. A Barátom, Eric kötelező a bérből-fizetésből élőknek, valamint azoknak, akik értenek a focihoz.

Sokan emlékeznek még, amikor Eric Cantona, a Manchester United csatára egy 1995-ös londoni délutánon kungfumozdulattal fejbe rúgott egy őt szidalmazó szurkolót. Civilizált országban illik elnézést kérni egy ilyen eset után. A Manchester vezetői is így gondolhatták, hiszen a meccset követő sajtótájékoztatón kisimult ábrázattal, igaz, cinkos mosollyal megjelent az elkövető. A klubelnök nyilván beszélt Cantona fejével a mérkőzés után: "Most leülsz az újságírók elé, és megígéred, hogy soha többet." Ehhez képest a labdarúgó talányosan így nyilatkozott: "A sirályok azért követik a halászhajót, mert azt gondolják, hogy szardíniát dobálnak a tengerbe."

Ken Loach filmje sem a megszokott válaszokat keresi, s a látszat ellenére nem sportfilm. A mozi, ahogy Cantona sirályos hasonlata és sportolói pályafutása, a meglepetésekre épít. Manchester külvárosában járunk, a munkáslét sivárságában is kiszámítható környezetében. A kerület egyik postása depressziójának mélypontján szándékosan rossz irányban hajt bele egy körforgalomba. Kitartó körözés után végül csak összejön egy karambol, a postás Eric Bishop gondjai pedig csak gyűlnek. Ám egy nehéz nap estéjén megelevenedik szobájában druszája, s a nagy Eric Cantona innentől franciás eleganciával pufogtatja kétértelmű bölcsességeit.

A mesei elemek Loach korábbi filmjeihez képest szokatlanok. A munkásosztály iránti szolidaritás - elkötelezett, valódi baloldali rendezővel van dolgunk -, az intim, de sosem közönséges szituációk ábrázolása eddig is elemei voltak e páratlan, öt évtizedes pályafutásnak. Magyarországon sértés a jelző, pedig mi is ki vagyunk éhezve egy ilyen alkotóra: Loach a kisrealista mesterek, s nem a formabontás doyenje.

A kiszolgáltatott ember megbecsülése termékenyíti meg Loach filmjeit. A Barátom, Ericet is a hétköznapi sorsok és a külvárosi kulisszák teszik rokonszenvessé. Loach filmjei azért becsületesek, mert nem akarnak többnek látszani, mint amit alkotójuk vállalt, az eredmény mégis mindig túlmutat önmagán. Loach valósággal szembeni alázata gyümölcsöző: gyengeségünket belátva bíznunk kell másokban és abban, hogy az életnek több a képzelőereje, mint nekünk.

Rendező: Ken Loach. Főbb szereplők: Steve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop. Angol vígjáték, 116 perc, 2009.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.