Kortárs tragikomédia a Donald Trump-i hátországban

/ 2018.02.05., hétfő 19:30 /

Korunk egyik legnépszerűbb drámaírója a Donald Trump-i hátországban rendezi be történetét. Martin McDonagh saját forgatókönyvét filmesítette meg, s noha maga ír–angol származású, mintha minden tengerentúli szerzőnél jobban ismerné a belső államokat: Amerika szívét. De a miénkhez is közel tud férkőzni.

Az Erőszakik című kultfilm alkotójának, megannyi, Magyarországon is előszeretettel játszott színmű (Vaknyugat, A kripli, Hóhérok, Alhangya) szerzőjének új filmje, a már címében is ironikus, furcsa Három óriásplakát Ebbing határában (az eredeti cím hozzáteszi: Missouriban) amolyan posztmodern Kohlhaas Mihály-történet. Női hősünk is az igazát keresi, s megszállott kutatása az egész világot – az Ebbing nevű kisvárost legalábbis – felforgatja. Kleist lócsiszárához hasonlóan aránytalanul, önsorsrontó módon próbál a végére járni az őt ért sérelemnek – lányát megerőszakolták, aki belehalt sérüléseibe, a rendőrség azonban nem kerítette kézre az elkövetőt, sőt mintha félvállról vette volna a nyomozást –, akciójával ugyancsak aránytalan reakciókat kiváltva.

A film amellett, hogy remekül kerüli el a kiismerhető cselekményszövés csapdáit, és ezért leköti a néző figyelmét, igazi korképet ad. Szellemesen teszi fel a rasszizmus vagy éppen a politikai korrektség kérdését, de mintha megpróbálna felül is emelkedni mindezen. Nem pusztán kigúnyolja a tahó rendőrök és suttyó fajgyűlölők világát, hanem személyes sorsdrámát mutat be. És végül ezzel győz: a Három óriásplakát Ebbing határában persze társadalomkritika is, de még inkább kortárs tragédia vagy tragikomédia a megbocsátás erejéről.

Három óriásplakát Ebbing határában – Amerikai–angol dráma, 115 perc
Rendezte: Martin McDonagh
Főbb szereplők: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Miért fideszes a falu? – A választási adatok mögé néztünk

A kormánypárt elsősorban falun mozgósított, a községekben élők szavazataival nyerte meg a választásokat – hallhattuk az elmúlt napokban. De tényleg igaz ez? Miként húzhatták be a romák tömegeinek voksait is? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mihez kezd a Fidesz a Budapest nevű ellenzéki szigettel?

A választás nyilvánvalóvá tette: a Fidesz messze nem olyan népszerű a fővárosban, mint az ország többi részén. Újra napirendre kerülhet az önkormányzati rendszer átalakításának kérdése, de a kormány számára tökéletes megoldás nem látszik. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Vidnyánszky emeli a tétet: arab produkciókat hívott Magyarországra

Miközben Magyarország egyes vidékein már akkor is rendőrért kiáltanak, ha valaki kendőt köt a fejére, a Nemzeti Színház olyan arab előadásokat is meghívott az éppen zajló MITEM-re, amely a megértést szolgálja napjaink legégetőbb kérdésében. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Sára Sándor: Vajna előtt is volt nemzeti filmgyártás!

A társadalmi problémákat kivételes érzékenységgel ábrázoló filmjeiért vehette át a Kossuth-nagydíjat a 85 éves Sára Sándor rendező, operatőr. A nemzet művészét, a Magyar Művészeti Akadémia tagját közszolgálatiságról és Andy Vajna filmügyi tevékenységéről is kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ellenzéki tüntetéssorozat: gyászmunkának biztosan jó

A választási vereség után szinte minden ellenzéki párt válságba került, az LMP-ben tettlegességbe torkollottak az indulatok. A múlt szombaton elkezdett ellenzéki demonstrációk gyászmunkának biztosan jók – de lesz-e belőlük kibontakozás? Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.