Hazai pályán

/ 2016.11.30., szerda 16:27 /

Már a Szürke senkik első képkockái világossá teszik: nem szokványos háborús filmet látunk.

Ironikus módon – vagy inkább szomorú ez – a magyar néző különben sem ismeri a szokványos háborús film fogalmát. Már ami az első világégés magyar feldolgozását illeti. Ilyen témájú filmek ugyanis nem készültek. A címhez hűen most sem színes, szélesvásznú véráztatta mezőket kapunk, nincs apokaliptikus mértékű bombázás, országokon át húzódó lövészárok, statisztákkal teli fogolytábor. Van viszont egy átélhető, rendkívül feszült kamaradráma. Amolyan doberdói utolsó emberig.

Egy produkciót az is minősít, hogy a rendelkezésére álló eszközöket jól méri-e föl. Számtalan suta üldözést, olcsóságtól hiteltelen akciójelenetet és néhány lézengő statisztával ábrázolt rettenetes hadat láttunk már magyar mozivásznon. Kovács István szakít a rossz hagyománnyal, nem próbál egy tévéfilm költségvetéséből a hollywoodi látványvilággal versenyezni: hazai pályán rendezi be a drámáját. A nehezen induló történetben néhány férfi, egy magyar-osztrák-román felderítőcsapat próbálja megsemmisíteni az ellenség kommunikációs központját egy olasz erdő mélyén. Amitől mindez izgalmassá válik: Köbli Norbert (A berni követ, Félvilág) életszerűen megírt karakterei, akiknek néhány mondattal, egy-egy gesztussal érzékeltetett sorsát a színészek átélhetővé teszik. Ilyen egyszerű lenne? A könnyedség valószínűleg csak látszat. Különben nem kellett volna száz évet várnunk egy jó kis első világháborús magyar filmre.

Szürke senkik – Magyar háborús dráma, 64 perc
Rendezte: Kovács István
Főbb szereplők: Björn Freiberg, Kovács S. József, Trill Zsolt, Molnár Levente
*** és fél

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.