Így készíts Oscar-díjas filmet!

/ 2016.11.03., csütörtök 16:11 /

Nem kell hozzá jóstehetség, hogy az Érkezés című sci-finek a közönségsiker mellé egy-két aranyszobrocskát is előre megítéljünk. Egyszerűen mert illik rá az amerikai érv: működik.

Persze az európaiak ilyenkor fanyalogva rávágják: a rossz dolgok is működnek, de attól még rosszak. Denis Villeneuve filmje viszont hollywoodiasan jó, miközben európai módon merész.

Ritka, hogy a nagy stúdiók kockázatot vállalnak hatalmas költségvetéssel készülő filmeknél. Márpedig kevés rizikósabb dolog van annál, mint amikor a sztárszínészek és a kidolgozott látványvilág mellett a rendezőnek kedve támad a dramaturgiai játékokhoz is. Az Érkezés e tekintetben üdítő mozi: éppen a pontosan átgondolt idősíkjátéknak köszönhetően több, mint egy átlagos tudományoskodó ufófilm. Merthogy az érkezők maguk a földönkívüliek, akik megjelenésükkel természetesen az egész világ rendjét veszélyeztetik.

Az Érkezés azért is rendhagyó hollywoodi film, mert az alkotókhoz láthatóan eljutott annak a híre, hogy az Egyesült Államok hegemóniája már nem a régi. Hőseink – a melankolikus kutatónő és a virgonc tudós – már nem harcolni akarnak a gyüttmentekkel, hanem szót érteni velük. Még a teljes készültségben lévő amerikai hadsereg is előbb kérdez, mint hogy tüzelne. Sőt, ők próbálnak párbeszédet kezdeményezni a türelmetlen kínaiakkal és oroszokkal. A film végére pedig az anyaságról és az életről alkotott szép gondolatokon túl – európaiasan fogalmazva – szerzői felismerést is kapunk a szabad akaratról. Nem a nagy földönkívüli kaland végkifejlete tehát a meglepő – de ki is aggódna a Föld sorsáért ilyen költségvetés mellett?

Érkezés – Amerikai sci-fi, 116 perc
Rendező: Denis Villeneuve
Főbb szereplők: Amy Adams, Forest Whitaker, Jeremy Renner
****

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Sürgető kihívások előtt a magyar gazdák

Az idei PREGA Konferencia és Kiállítás az agrárium digitalizációjával kapcsolatos kihívások kérdéseivel foglalkozott. 90 hazai és nemzetközi előadó, 30 szakmai kiállító és több mint 500 résztvevő – ez a III. PREGA számokban.

Amit álmunkban sem gondoltunk volna: egy év, két magyar Oscar

Egy évvel a Saul fia Oscarja és alig másfél héttel a Testről és lélekről Arany Medvéje után itt az újabb elképesztő magyar filmsiker: Deák Kristóf Mindenki című alkotása kapta a legjobb rövidfilmnek járó díjat vasárnap este a 89. Oscar-gálán Los Angelesben.

Népesedési csőd szélén az ország – mutatjuk az okokat

Legutóbbi évértékelőjén Orbán Viktor elismerte: egy, ám annál életbe vágóbb területen, a demográfia katasztrófa megállításában nem sikerült az áttörés. A friss Heti Válaszban áttekintjük, hogy miért vagyunk népesedési csődhelyzetben.

Magyarország adóparadicsom lett

A jelen körülmények között az a gazdaság jár jól, amely fel tudja hívni magára a tőke figyelmét; Európa országai ezen a téren is elkényelmesedtek – véli Pankucsi Zoltán, a Deloitte igazgatója. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Hamarosan a mozikban a Kincsem-film!

Március 16-tól látható a minden idők legdrágább magyar filmjeként beharangozott Kincsem. Herendi Gábor rendező a korszerű történelmi moziról, a nézőkért folyó versenyről és arról, mit keres a XIX. századi történetben Flour Tomi Mizuja. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Uralkodj, Britannia! – Újra összeáll az angolszász tengely?

A brit kormányfő nemrég arról beszélt Donald Trumpnak: ismét az angolszász országoknak kellene vezetni a világot. A Brexit után London új birodalmat akar létrehozni, és az unió elől elhalászná a nagy piacokat, például Amerikát, Indiát. Részletek a friss Heti Válaszban.

Hogyan csúszott félre az olimpia ügye?

Bezárkózó kommunikáció, az aláírók sértegetése, a vizes világbajnokság beruházásai körüli anomáliák: így vált közel egységes támogatottságú ügyből megosztó belpolitikai kérdéssé az olimpia. Részletes elemzésünk a csütörtöki Heti Válaszban.