Kitaszít és befogad a világ

/ 2017.03.14., kedd 15:43 /

Kevés olyan filmrendező akad, akinek szenvedélyesebb kapcsolata van a katolikus egyházzal, mint Martin Scorsesének.

A papnak készülő fiatalember végül a mozi mellett dönt, majd két-három klasszikus után elkészíti a Krisztus utolsó megkísértése című, nagy botrányt kavaró darabját 1988-ban. A történelemhamisítás ekkor a legenyhébb vád a katolikus egyház részéről. Aztán eltelik három évtized, és láss csodát: a Némaság vatikáni bemutatóján négyszáz jezsuita vesz részt, Ferenc pápa pedig tavaly novemberben találkozik az Oscar-díjas rendezővel. Mindettől persze a film még nem feltétlenül jó.

A japán Endó Súszaku 1966-os történelmi regénye alapján készült alkotás a XVII. századi Japánba viszi a nézőt. A keresztények számára tiltott szigetországba utazik ugyanis két portugál jezsuita, hogy felkeressék évekkel korábban eltűnt lelki vezetőjüket. A helyi inkvizíció hamar rájuk talál, s innentől az egyetlen esélyük a túlélésre, ha megtagadják a hitüket. Scorsese epikus hosszúságú műve szinte elviselhetetlen időzés a Getsemáne-kertben, ahol minden csupa kísértés, halálfélelem, s a verejték is vércseppként hull alá. A rendező dilemmája: létezik-e hiteles döntés? Mivel a film kétszer ér véget, nehéz megválaszolni a kérdést. Az első zárlat valóságosnak tűnik. A második a hollywoodi logikát követi, ami ezúttal egybeesik a kegyes filmek észjárásával. Komoly elmozdulás ez a Krisztus utolsó megkísértése alkotójától. Egy dolog azonban nem változott az elmúlt harminc évben: még mindig a hitet a legnehezebb ábrázolni filmen.

Némaság – Olasz–mexikói–amerikai történelmi dráma, 161 perc
Rendezte: Martin Scorsese
Főbb szereplők: Andrew Garfield, Liam Neeson, Adam Driver
***

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.