heti-valasz.hu/mozi/felig-sikerult-urutazas-127967

http://heti-valasz.hu/mozi/felig-sikerult-urutazas-127967

Menekülés a valóságba

/ 2018.01.17., szerda 18:53 /

Mielőtt mindent elöntenek a közelgő Oscar-gálával kapcsolatos hírek és filmek, no és a menetrendszerűen érkező szuperhős- és fantasymozik, valódi filmélményekhez is juthatunk. A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál (BIDF) válogatása idén is reprezentatív, hiszen jól mutatja, mire lehet képes a kortárs dokumentumfilm. És mire nem. Két ellentétes példa a versenyprogramból.

Korunk divatja a szituatív dokumentumfilm – olyan nem fikciós mozgókép, amelyben nincsenek beszélő fejek (interjúk), csupán spontán élethelyzetek egymás után rendezéséből áll. Divat ez a formátum, ráadásul sokan dogmatikusan hisznek benne. Gondoljuk csak el, ezen elv alapján ma senki sem adna pénzt Sára Sándor korszakos Krónika sorozatára, ahogy Fliegauf Bence szintén beszélő fejes és ugyancsak kiváló Csillogás című alkotása sem valósulhatna meg.

De a szituatív formának önmagában is vannak kockázatai. A BIDF-en versenyző Szabadíts meg a gonosztól! című olasz film például egy szicíliai plébániát mutat be, amely afféle ördögűző központként működik. Látunk is szertartásokat, epilepsziás rohamhoz hasonló vergődéseket, egy-két merengést a témáról. De hiába a mégoly exkluzív képsorok, magyarázat – például az ördögűző atyákkal készült interjú – nélkül a néző magára és kételyeire van hagyva.

Talán éppen a tisztázatlanságok miatt dönthettek viszont úgy A monostor gyermekei című, részben magyar produkció alkotói, hogy a fiát buddhista kolostorba szánó bhutáni apával interjúkat készítenek. Ez is az oka, hogy a távolinak tűnő problematika ellenére a film átélhető európai szemmel is. Egyrészt jelentősen árnyalja a Nyugaton divatos képet, miszerint minden, ami buddhista, csakis jó és kedves lehet. Másrészt a történet nem úti film, inkább a hagyományos értékek és a XXI. század elvárásai közötti feszültségről, barátságról, apa-fiú viszonyról szól.

Néhány éve már felmerült egy A kategóriás magyar filmfesztivál gondolata, de hamar kiderült, hogy a pesti Cannes-hoz sok minden hiányzik még. A miskolci CineFest sikere viszont azt mutatja, hogy egy adott réteget bemutató hazai rendezvény (fiatal filmesek alkotásait láthatjuk ott) válhat tekintélyessé külföldön is. Egyáltalán nem veszett ötlet tehát a dokumentumfilmre összpontosítani. Ráadásul a BDIF egyik fesztiváligazgatója, Soós Ágnes (Láthatatlan húrok – A tehetséges Pusker nővérek, Szerelempatak) maga is parádés dokumentumfilmek alkotója. Vagyis a BIDF néhány éven belül akár megkerülhetetlen rendezvény is lehet.

Szabadíts meg a gonosztól! – Olasz dokumentumfilm, 94 perc
Rendezte: Federica di Giacomo
**

A monostor gyermekei – Magyar–bhutáni dokumentumfilm, 75 perc
Rendezte: Zurbó Dorottya és Arun Bhattarai
****

BIDF – Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál
Január 23–28., Cinema City Aréna

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Elhunyt Kányádi Sándor

Életének 90. évében elhunyt Kányádi Sándor. A Kossuth-díjas költő, író, műfordítót szerda hajnalban érte a halál Budapesten - tájékoztatta a család szerdán az MTI-t.

A nő, akit Trump elnök megnyugtat

Közös megoldásra van szükség migrációügyben, Oroszországgal pedig világosan kell beszélni – véli Észtország elnöke. Kersti Kaljulaid a Heti Válasznak azt mondta: nevén kell nevezni, mi folyik Ukrajnában, különben hozzászokunk, és ezt a hibát egyszer már elkövettük.

Íme az internet egyik legsötétebb bugyra

Az internet egyik legsötétebb bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott kemény magja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel”-fórumok immár tömeggyilkosokat termelnek ki, és a férfiak rendszerszintű kudarca miatt egyre nagyobb az utánpótlásuk.

A konzervativizmus értékrend, nem párthűség

A konzervatív értelmiség most azt kapja jutalmul, amit a baloldali büntetésül kapott – mondja Nyáry Krisztián. A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatói posztját is betöltő sikerszerző úgy látja: épp kihúzzák a szellemi talajt a konzervatívok lába alól.

Így zajlik a nyugdíjrendszer rejtett reformja

Sosem látott mértékben maradnak el a nyugdíjak a keresetek növekedése mögött, és szegényednek el az idősek az aktívakhoz viszonyítva. A rejtett nyugdíjreform furcsasága, hogy mindez az érintettek legnagyobb megelégedésére történik.

Ugyanúgy?

„Ahogy ma az állam már a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül költséghatékony módon kezeli az állami hirdetéseket, ugyanúgy központosítani lehetne a kulturális mecenatúrára fordított pénzeszközöket”, nyilatkozta Szakács Árpád a Figyelőnek. A Médiaworks főszerkesztője a Magyar Időkben indított sorozatával a kulturális mecenatúrát, annak visszásságait vette célba, kritizálva, mi több, támadva a baloldali gondolatok előtt teret nyitó állami intézményvezetőket.