Sherlock Holmes

/ 2010.01.14., csütörtök 17:46 /

Magyarul sárgul, angolul zöldül. Ilyen a színes, széles vásznú irigység.

A Hullámhegy és a Revolver gyengélkedése után megtudhattuk: még egy hetyke modorú sztárrendezőt is elbizonytalaníthat a bukására vágyó közhangulat. A kárörvendés azonban minden bizonnyal elmarad: hiába kívánták sokan, hogy az angol Guy Ritchie letérjen az általa kitaposott útról. A brit fenegyerek (kijár e titulus annak, aki nemcsak feleségül veszi Madonnát, de még arra is képes, hogy elhagyja) olyan területre merészkedett, amelyről senki nem gondolta, hogy otthonosan mozog rajta, hiszen a XIX. század végének viktoriánus Angliája első pillantásra nem a kisstílű bűnözők és szlengkirályok világa.

Guy Ritchie ráadásul Sherlock Holmesról készített filmet, azaz sok olyan kötöttséggel kellett számolnia, amelyre eddig ügyet sem vetett. A műfaj például nem lehet más, csak krimi. A főszereplők - Holmes és Watson doktor - jelleme kőbe van vésve. A nyelvezetet nem a szlengszótár újragondolása határozza meg, hanem a viktoriánus ízlés. Vagy: illik-e a vágás lüktető ritmusa a százéves kulisszákhoz?

Az alkotók négy Arthur Conan Doyle-regényt és félszáz novellát olvastak el, hogy megalkossák a viktoriánus szuperhőst, összeollózva olyan karaktervonásokat, amelyek a kortárs néző számára is vonzóak lehetnek. A leporolás meghozta gyümölcsét: az ópiumbarlangból kihessegették a fel adat nélkül rendre odamenekülő Holmest, akinek újratervezett öltözete sem az élre vasalt britet sugallja, a kontár hegedűfutamok és a joviális pipázás azonban megmaradt. Olyan, mára elfelejtett vonások kerültek elő a Doyle-írások mélyéről, mint Holmes harcművészet iránti rajongása, a csalfa szerelem vagy az ezoterikus tömeghisztéria.

Bár a rendező korábbi filmjeinek angol fővárosa sem a királyi székhelyre kalauzolta el nézőit, Sherlock Holmes Londona az eddigi legnyomasztóbb helyszín. Tömegnyomor a Baker Streeten, sár- és vérfürdő az épülő Tower Bridge lábainál, fekete gőzt eregető iparosodás a Temze partján. A Sherlock Holmes trikolórja tehát a hatalom (és irigység) aranyló sárgája, a baljós égbolt feketéje és London mészárszéki vöröse. Jobb kedvük a hírtől csak a rajongóknak lesz: Guy Ritchie megint zászlót bontott.

Rendező: Guy Ritchie. Főbb szereplők: Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams, Mark Strong, Eddie Marsan. Amerikai-angol-ausztrál film, 128 perc.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.