Szintén zenész

/ 2016.12.14., szerda 18:38 /

Ha egy dokumentumfilmben akad egyetlen felemelő vagy ellopott pillanat, már hálásak lehetünk a fülön csípett valóságért.

Az Életek éneke után Bereczki Csaba újabb zenés filmjében legalább kettő ilyen akad. Ezek miatt szórakoztató a Soul Exodus – még azoknak is, akik nem szeretik a klezmert.

A mozi hősei ugyanis a The Brothers Nazaroff nevű, klezmert játszó együttes tagjai, akik – rendezői biztatásra – Észak-Amerikából indulnak zsidó gyökereik felkutatására: Montrealból New York, Párizs, Berlin, Budapest és Nagyvárad érintésével Besszarábiába és Moldovába. Sokat hajóznak, és sokszor nemcsak bölcselkednek az identitásról – ez bizony a film gyengéje –, hanem zenélnek is. Amikor az öreg hajómotor kattogására kezdenek zenét rögtönözni, és a hajókapitány is veszi a lapot – na, az ilyen alkalmi koncertekért érdemes dokumentumfilmet nézni. Amikor viszont minduntalan az önmeghatározás kérdését erőltetik, fellengzős, leegyszerűsítő, néha közhelyes válaszokat hallunk.

Nem tudjuk, hogy mindannyian hisznek-e útjuk értelmében. Egy-egy piaci séta vagy kocsmai merengés erejéig érintik a rögvalót, egyébként azt mondják el, amit odahaza is elmondhattak volna. Egy kivétel akad, s ez, pontosabban ő a film másik figyelemre méltó pontja. Jake Shulman-Ment hegedűs ugyanis a klezmer Bartókja, vagy inkább Both Miklósa. Ő nem bottal piszkálja a valóságot, az amerikai szemmel elmaradott Romániában élve kutatta évekig a zsidó zene nyomait. Az ő jelenetei nem annyira szépen komponáltak, mint a korábbi elegáns hajókázás. De két esetlen, ám jelentőségteljes snitt is többet ér, mint száz pontosan beállított zenei betét.

Soul Exodus – Magyar zenés dokumentumfilm, 92 perc
Rendezte: Bereczki Csaba
*** és fél

Rosta

Borbás Barna

Találkozunk 2016-ban!

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Bizonyíték: a szovjet katonák tömegesen erőszakoltak meg nőket

Hogyan lett Magyarországon ’48-ra annyi kommunista, hogy átvehették a hatalmat? Miként győzött vidéken harcok nélkül a forradalom? Hogyan kerültek kulcsszerepbe a „kommunistamentők”? Miért akasztották fel őket utóbb? Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke 1956-ról. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Ezt nem értik a lengyelek az Orbán-kormányban

Két jó barát, mantrázzuk a mondást Magyarországról és Lengyelországról, de van legalább két ügy, amit Varsóban nem igazán értenek, ha az Orbán-kormányról van szó. A Heti Válasznak adott exkluzív interjújában Witold Waszczykowski lengyel külügyminiszter magyarázza el, hogy mivel és miért van gondjuk.

Kormánypárti abszurd: Semjén Zsolt hazaárulózza Navracsics Tibort

Váratlan nézeteltérés alakult ki a Fideszben: egyesek sátánoznak, mások eltartják maguktól a „Soros-tervet”. Azonban a valódi veszély nem a pénzember felől, hanem belülről fenyegeti Európát – egy konzervatív kiáltvány szerint eltűnik a kultúránk, ha nem születnek gyerekek. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.