Az első magyar repülőtér

/ 2017.09.13., szerda 17:33 /

„A gép pilótája tudta, hogy híres francia és osztrák kollégák vannak a röpülőtéren és huszáros virtuskodással akart ízelítőt adni a maga tudományából” – így számolt be a Népszava 1925. május 12-i száma az előző nap a mátyásföldi repülőtéren történt tragédiáról.

A 34 éves volt huszárkapitány, Gergye József úgy döntött, leszállás előtt elkápráztatja a földön összegyűlt pilótatársait, de az attrakció rosszul sikerült. A gép lezuhant és a pilóta szörnyethalt. A létrehozásának századik évfordulóját szeptember másodikán ünneplő mátyásföldi reptér szerencsére nem csak tragikus történetekkel szerepel a magyar repülés aranykönyvében. Az első világháború alatt a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) rendezett be repülőgépgyártó üzemet a területen, s nemsokára kialakították Budapest első állandó repülőterét. 1918 nyarán pedig innen indult az első menetrend szerinti bécsi járat. Idővel a reptér egyre fontosabb lett a katonaság számára, a második világháború végén Mátyásföldön a honi légteret védő magyar vadászrepülők állomásoztak. A ma már elhagyott terület 1956-ban szomorú esemény színtere volt: innen, az akkor a szovjet hadsereg által használt légikikötőből vitték Nagy Imrét, társait és családtagjaikat Romániába.

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Milo országa

Egészen elképesztő jelenség, hogy mifelénk a hangadók jelentős hányada éppen az ellenkezőjét hirdeti annak, ahogyan él. Kormánypártiak és ellenzékiek egyaránt.

Július elsejéig oda kell érnie Balatonfüredre!

Tüdőbeteg, alkoholista alkotók és orvosuk közötti kötelékek formálták Levendel László képzőművészeti gyűjteményét. A tüdőgyógyász által irányított Korányi Intézet egyszerre volt menedék és lehetőség a traumákat túlélt művészeknek. A kollekcióból július 1-jéig Balatonfüreden látható tárlat azonban jóval több puszta képzőművészeti bemutatónál. Részletek a friss Heti Válaszban.

A mobilitás jövője, a jövő mobilitása

A június 7-én megrendezésre kerülő Infoparlament idén a mobilitás egyre bővülő témakörét járja körbe, hiszen mozgásban a világ, a mobilitás pedig a korábbiaknál jóval több értelmezéssel bír.

„Hillary is utálta, ahogy róla tudósítottunk”

A nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás emblematikus alakjának fia a The New York Times újságírója. Interjú Adam Liptakkal a szólásszabadság kihívásairól, a liberális sajtó elfogultságairól és a politikai korrektség fonákságairól – a friss Heti Válaszban.

Fordulat: összeköltözött Vuk, Süsü, Ursula és Frakk

Újra forog az óriáshordó és a műemlék körhinta a nyolc hektárral bővült pesti állatkertben, ahol a pünkösdi hétvégén a legkisebbek birtokba vehették a Holnemvolt Várat. Jön a sünispotály, ősszel nyit a Cápasuli, épül a Pannon Park. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Tényleg a homokhiány miatt drágulnak a magyar építkezések?

Mind gyakoribb a nyersanyaghiány a magyar építőiparban, de ez semmi Ázsiához képest. A gigaépítkezésekhez rengeteg homok kell, de hiába van belőle sok a sivatagban, az nem alkalmas rá. Homokmaffiák és lehetséges megoldások a csütörtöki Heti Válaszban.

Rangon alul házasodnak: így foglalta el a palotákat a középosztály

A 21. századra megmaradt európai monarchiák hercegei és hercegnői már szinte mind közemberekkel házasodnak. Henry herceg és Meghan Markle esküvőjét beárnyékolták a menyasszony családjának botrányai, de az új modell Spanyolországtól Dániáig alapvetően jól működik. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

80 éves a XIII. kerület

A XIII. kerület június 1-jén ünnepli önálló közigazgatási egységgé válásának 80. évfordulóját. A díjmentesen látogatható ünnepi eseménysorozat a gyermeknapi hétvégén, május 25-27-én elkezdődik, a programok helyszíne a Béke tér lesz.