valasz.hu/pest_budai_latkep/jatek-a-vonalakkal-28697

http://valasz.hu/pest_budai_latkep/jatek-a-vonalakkal-28697

Lánchídi bonyodalmak

/ 2017.05.10., szerda 18:00 /

Nyár elején felújítás miatt lezárják a Lánchidat és az Alagutat, így másfél-két évig zűrösebb közlekedésre kell számítani az I. kerület környékén és a pesti oldalon. Kevésbé közismert, de már az építéskor, 160 éve is jelentős problémákkal kellett szembenézni, a gondok némelyike viszont annyira ismerős, hogy akár mai is lehetne.

A Lánchíd mára a főváros jelképévé vált, hiszen 1849 óta biztosít állandó összeköttetést Buda és Pest között. „Régi szép idők!” – gondolhatnánk erre, amikor még szakadatlanul épült a haza. Igen ám, de ha közelebbről vizsgáljuk a dolgokat, több olyan érdekes tényre bukkanhatunk, amelyek árnyalják az idilli képet. Jobban megnézve ugyanis kiderül: egy ekkora horderejű beruházás Széchenyi korában sem ment könnyebben, mint manapság, sőt.

Hogy hogyan pattant ki az állandó átkelő építésének ötlete Széchenyi István fejéből, már önmagában is érdekes történet: 1820-ban az akkor még fiatal gróf édesapja (a nemzeti könyvtárunkat alapító Széchényi Ferenc) temetését késte le, miután egy hétig nem tudott átkelni a zajló Dunán, és a pesti oldalon ragadt. A legnagyobb magyar ekkor szenvedélyesen írta naplójába, hogy hajlandó lenne felvállalni a hídépítés ügyét – még ha bonyodalmakkal jár is és anyagilag sosem térül meg számára –, ha ezzel hozzájárulna hazája fejlődéséhez. Ma már tudjuk: ami a bonyodalmakat illeti, Széchenyinek igaza lett. Az akkori Magyarország, sőt, egész Európa legjelentősebb műszaki beruházása korántsem ment könnyen, a grófnak ugyanis számos problémával kellett szembenéznie. Miután közadakozásra buzdító felhívása nem talált túl lelkes fogadtatásra, Széchenyi báró Sina György bécsi bankárhoz, a Habsburg Birodalom egyik leggazdagabb emberéhez fordult, hogy legyen segítségére a hídépítés pénzügyi hátterének előteremtésében. Így is lett, ettől kezdve Sina az építkezést bonyolító Lánchíd Részvénytársaság vezetőjeként Széchenyivel közösen felügyelte a Lánchíd építésének ügyes-bajos dolgait. Gondokból pedig akadt bőven, a megoldás megtalálását viszont különböző érdekek nehezítették: míg Sina (pénzügyi okokból) az ár/érték arányban elérhető legjobb alapanyag felkutatásában volt érdekelt, addig Széchenyi a határidők pontos betartásában. Egyik sem volt egyszerű feladat, az osztrák hatóságok például folyamatosan akadályozták a munkálatokat, a mai Clark Ádám tér környékén lévő katonai épületek megváltását ugyanis a hadsereg húzta-halasztotta, késleltetve ezzel a budai hídfő építkezéseit, a hivatali aktatologatások jelentette késedelmekről nem is beszélve.

A beszállítókkal is meggyűlt a bajuk. Miután hosszas keresgélés után végül sikerült kiválasztani a megfelelő nyersanyagokat, a szállítással adódtak gondok: az egyik kőbányában például állítólag annyira szervezetlenül folyt a termelés, hogy az építésvezető Adam Clarknak személyesen kellett odautaznia és megrendszabályoznia a munkásokat. Mivel hazánk akkoriban még nem állt készen ilyen precíziós munkákra, a kényesebb elemeket Angliában készítették el, ami azt jelentette, hogy ide kellett szállítani őket, ám a vasanyag szállítása komoly nehézséget okozott. Vasút híján a legkézenfekvőbb módszer a folyami hajózás volt, a lassúság és a folyók szabályozatlansága azonban állandó késések forrása volt, az alkatrészek így két évig utaztak, mire Budára értek.

Ehhez járult még a szakemberhiány: a gépkezelőket és vasszerelőket ugyancsak Angliából szerződtették – közülük sokan telepedtek le Magyarországon, köztük az építésvezető skót mérnök, Adam Clark is.

Láthatjuk tehát: egy ilyen horderejű építkezés mindig bonyodalmakkal járt, egyet azonban bátran kijelenthetünk: Széchenyi István állhatatos küzdelmei nélkül biztosan később készült volna el az átkelő. Ő hajtotta át a törvényhozáson a Lánchíd-törvényt, ő tárgyalt a hatóság illetékeseivel, ő szervezte meg – Sina György révén – a biztos pénzügyi hátteret, és ő kérte fel tervezőnek a tapasztalt mérnök William Tierney Clarkot. Mi lenne, ha manapság minden nagy beruházást ilyen kvalitású emberek felügyelnének? Az utókor ma is hálás lehet gróf Széchenyi Istvánnak.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Itt a könyvhét mérlege: idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor

Több mint egy évtizedig az ünnepi könyvhét megnyitója után fél órával megjelent a Vörösmarty téren Esterházy Péter; tíz perc múlva már jöttek és nem akartak elfogyni a dedikálásra váró olvasók. Helyben vagyunk – bólogatott a közönség, ki örömmel, ki fanyalogva. Idén egy bájos fiatal írónő asztala előtt kígyózott hatalmas sor. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Azt ígérik, jobb lesz a MÁV, mint az osztrák vasút

Az osztrák vasút Budapestre közlekedő vonatánál magasabb színvonalat ígér jövőre a MÁV a felújított vasútvonalakon, saját gyártású kocsijai fedélzetén. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

„Putyin úgy fogja felhasználni a focivébét, ahogy Hitler tette az 1936-os olimpiával”

Kelet-ukrajnai háború, túlárazások, bosszúszomjas angol ultrák – néhány a 21. foci-vb-re vetülő árnyék közül. A nemzetközi politika nagyágyúi végül, a Krím annektálása ide vagy oda, nem maradnak távol a június 14-től kezdődő világbajnokságtól. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Prőhle Gergely: Lovas István halálára

„A kemény fiúk szemében nyilván a végső lúzerség, hogy most mégis leírom: megrendít Lovas halála.” Prőhle Gergely írása a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jó-e, hogy a fociválogatottak tele vannak bevándorlókkal?

A nyugat-európai válogatottakban a lakosság átlagánál jóval több bevándorlógyökerű játékost láthatunk a most kezdődő focivébén. Ami általános megítélés szerint az integráció nagy sikere. A legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszból kiderül, valóban sikerről van-e szó?

„Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi”

A Budapesti Wagner-napok kultuszhellyé avatta a Müpát, és sokak szerint Budapest ma már a Wagner-szentélyt, Bayreuthot is megelőzi. Idén a szerző legnehezebben megrendezhető operája, a Trisztán és Izolda a fesztivál új produkciója. Részletek a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Rejtett nyugdíjreform: így szakadnak le az időskori ellátások a bérektől

Sosem látott tempóban maradnak el a nyugdíjak a keresetek növekedése mögött, és szegényednek el a nagyon idősek az aktívakhoz viszonyítva. A rejtett nyugdíjreform furcsasága, hogy mindez az érintettek legnagyobb megelégedésére történik. Részletes háttér a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban.

Szexuálisan frusztrált férfiakból kerülnek ki az alt-right tömeggyilkosai?

Az internet sötét bugyra a „kényszerű cölibátusban” élő fiatal férfiak radikalizálódott keménymagja. Az alt-right nyelvezetét használó „incel” fórumok tömeggyilkosokat is kitermeltek már. A jelenség részletes háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Jobbik-szakadás a kulisszák mögött: ezt tervezi Vona Gábor

A választások óta néhány tucatnyian távoztak a Jobbik 15 ezres tagságából, korai tehát a pártszakadás emlegetése. Lehet, hogy Vona Gábort politikai elemzőként látjuk viszont? A jobbikos belharcok háttere a legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – Heti Válaszban olvasható.

Észt elnök a Heti Válasznak: biztonságban vagyunk az oroszoktól

Közös megoldás kell migrációügyben, Oroszországgal pedig átláthatóan kell beszélni – véli Észtország elnöke. Kersti Kaljulaid a Heti Válasznak Tallinnban azt mondta: nevén kell nevezni, mi folyik Ukrajnában. A teljes nagyinterjú lapunk legfrissebb – jelenleg csak digitális formában elérhető – számában olvasható.

„A vulkán tetején ülünk”

„A miniszterelnök az a hadvezér, aki minden csatát megnyert, csak a háborút vesztette el” – állítja Gyurgyák János, az Osiris Könyvkiadó igazgatója. A könyvhétre új, Európa alkonya? című kötettel jelentkező történész szerint az EU csapdába került.