Lovasoknak, táncosoknak

Szeredi Helga / 2017.08.16., szerda 18:01 /

A Hauszmann-terv részeként, a királyi palota mellett már elkészült a Stöckl-lépcső, állnak a Lovarda falai, a tetőszerkezet, felgyorsult az építkezés a budai Várban. A főőrségi épületet is régi pompájában építik újjá.

A budai Várban látványos szakaszába ért a Lovarda újjáépítése. A második világháborúban megsérült, majd 1950-ben végleg lebontott építmény kivitelezésében néhány hét alatt óriási haladás tapasztalható. Az Ybl Miklós tervezte támfalrendszert leszámítva már rá sem lehet ismerni a korábban szinte kihasználatlan területre, a Csikós udvarra.

Bár az építési engedély tavaly év eleje óta megvan, és a befejezést az idei első negyedévre ígérték, a haladás így is szembetűnő, a látványtervek és a mostani állapot szerint a Lovarda teljes mása lesz eredeti elődjének. „A tervezési folyamatot tudományos dokumentáció előzte meg, feltárva azokat az archív forrásokat – terveket, fényképeket –, amelyek a tervezés fontos alapját jelentették. Abban bízom, hogy megjelenésében hasonlítani fog a hajdan volthoz, ám szerkezetében más lesz. A régi épület téglafalas szerkezetű volt, míg ez inkább réteges falszerkezetű. A vasbeton falra hőszigetelés kerül, eléje téglafal épül, amely a külső homlokzati réteget hordozza, ami az eredeti képein látszik” – magyarázta a Pest-budai Látképnek Potzner Ferenc Ybl-díjas építész, a Lovarda újratervezője. A hű megjelenéshez az eredetihez is használt anyagokat szerezték be, külföldről érkezett a római cement alapanyaga és az angol pala.

Mint a Hauszmann-terv részletezi, az impozáns épület természetesen folytatja a Spanyol Lovasiskola és egyéb lovas programok hagyományát, de a mai igényeknek megfelelően más jellegű rendezvényeknek, táncos eseményeknek, gáláknak is teret biztosít majd. „Az új megközelítés tiszteletben tartja az épület és a hely hagyományait, ugyanakkor teret ad a mai igényeknek megfelelő funkcionális fejlődésnek is” – olvasható a koncepcióban. A Csikós udvar és a Lovarda alatt mélygarázst alakítottak ki, az akadálymentesítést pedig rámpákkal, mozgólépcsőkkel oldják meg.

A Lovarda építése mellett más munkálatok is folynak a közvetlen közelben, ugyanis az épület teljes környezete megújul. Az 1896-ban Ybl Miklós tervei alapján épült Stöckl-lépcső hűlt helyén már eredeti pompájában áll az új szerkezet, boltíves alátámasztással, két pihenőterasszal. A lépcső mellett hamarosan újjáépül az 1909-ben emelt, majd 1972-ben lebontott főőrségi épület, amelynek helyén egykor a lépcső „névadója”, a Stöckl-épület állt. Az újra megépített főőrségi épülettel egy építészeti egységet alkotó Stöckl-lépcső a tervek szerint megteremti az évtizedek óta hiányzó kapcsolatot a Hunyadi udvar és a mélyebben fekvő Csikós udvar között, új megközelítési útvonalat adva a Lovarda, valamint a várgarázs bejáratainak. A Stöckl-lépcső folytatásaként alakítható ki az új gyalogos és akadálymentes feljárat a Palota útról, a Krisztinaváros felől, ami kiválthatja a jelenleg az Országos Széchényi Könyvtár területén működő liftet.

Bár gyors a haladás, ma még nem tudjuk, mikorra várhatóaz átadás. A teljes bekerülési költség a hírek szerint várhatóan 6,6 milliárd forint körül alakul.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most már Lázár–Tiborcz-ügy

Minél több részlet derül ki, annál érthetőbb, miért próbálta eldugni a kormány az Elios csalásgyanús közvilágítás-korszerűsítési beruházásairól szóló OLAF-jelentést.

A Fidesz és a totális képviselet kockázata

„A hatalom, a pénz, a döntések mindig hordozzák a megosztás veszélyét. Előbb-utóbb lesznek, akikhez a hatalmon lévőknek muszáj mást szólni, valamivel indokolni, hogy miért nincs más értelmes választás, mint ők.”

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.