Steindl Imre gótikus álma

/ 2014.11.13., csütörtök 16:04 /

„A magyar építőművészet egyik oszlopa dőlt ki Steindl Imrében. Valami tragikus elem van abban, hogy akkor költözött el az élők sorából, midőn legnagyobb mesterműve készen áll” – így búcsúzott a Lyka Károly szerkesztette Művészet Steindl Imrétől annak 1902-ben váratlanul bekövetkezett halálakor.

A 175 évvel ezelőtt, 1839. október 29-én született Steindl életének valóban fő műve volt a budapesti Országház. Az azóta is Magyarország legnagyobb épületének számító Ház hossza 268, szélessége 118 méter, a kupola csúcsa 96 méterre nyújtózik az őszidőben szomorkás pesti égboltra. Steindl nem érhette meg annak az épületnek az átadását, amelyre életének utolsó két évtizedét szentelte. Ugyanis már az 1882-es első pályázatra is beadta neogótikus tervét, de a közcélú beruházások ütemtervének tartása már akkor sem volt a magyar állam erőssége. Nem járunk messze az igazságtól, ha azt gondoljuk: a két évtizeden át tartó megfeszített munka felőrölte Steindl Imrét, ezért is hunyt el mindössze néhány héttel az átadás előtt. Ha a Duna túlpartjáról vesszük szemügyre a hófehér kőcsipkéket vagy a nemes arányokat, eltűnődhetünk Steindl gótikát újraálmodó képességén. Azon a művészi érzéken, amellyel a bártfai templom vagy a kassai dóm renoválását is irányította. Lehet, hogy a mai műemlékvédelmi elvek szerint szakszerűtlenül, de a kései utódok fantáziáját máig megmozgatóan.

Rosta

Zsuppán András

Találkozunk 2016-ban!

A Fidesz és a totális képviselet kockázata

„A hatalom, a pénz, a döntések mindig hordozzák a megosztás veszélyét. Előbb-utóbb lesznek, akikhez a hatalmon lévőknek muszáj mást szólni, valamivel indokolni, hogy miért nincs más értelmes választás, mint ők.”

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.