Tompa Mihály gólyája

/ 2017.10.11., szerda 16:56 /

Amikor a látogató felbaktat a Kelemér régi református paplakjától a dombon álló kedves kis templomig, az egykor itt szolgált költő-lelkipásztor és a vidék összhangjára gondol.

Hol másutt is írhatta volna fontos verseit az éppen kétszáz éve született Tompa Mihály, mint egy fehérre meszelt házikókkal teli faluban? Az Arany és Petőfi mellett a nagy népi-nemzeti irodalmi triász harmadik tagjaként emlegetett művész akár a parókia kéményén otthonra lelt gólyát látva is nyerhette ihletét talán leghíresebb versének írásához. „Repülj, repülj! és délen valahol / A bujdosókkal ha találkozol: / Mondd meg nekik, hogy pusztulunk, veszünk, / Mint oldott kéve, széthull nemzetünk...!” – így szól A gólyához című költemény egyik leghíresebb sora. A levert forradalom miatti fájdalmat egy ország értette, kéziratban terjedt a híres költemény. Már végzett teológusként ismerkedett meg Petőfivel, az ő példája is szerepet játszott abban, hogy 1846-ban az akkor a szellemtől és kereskedéstől pezsgő Pestre költözzön. Meghatározó időszak ez számára: népregegyűjteménye nagy siker lett, a Kisfaludy Társaság pályázatán Szuhay Mátyás című elbeszélő költeménye második lett Arany Toldija mögött. S bár 1849-ben elkerül Pestről, s nem tér vissza többé a fővárosba, költészete mindvégig táplálkozott az itt töltött évekből.

Rosta

Vörös Szabolcs

Találkozunk 2016-ban!

A Fidesz és a totális képviselet kockázata

„A hatalom, a pénz, a döntések mindig hordozzák a megosztás veszélyét. Előbb-utóbb lesznek, akikhez a hatalmon lévőknek muszáj mást szólni, valamivel indokolni, hogy miért nincs más értelmes választás, mint ők.”

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.