Goodwill, azaz „jóakarat”
Harsányi Gábor ügyvezető tulajdonos tíz évvel ezelőtt, 26 évesen, maroknyi csapatával indította el a Goodwill Consulting Pályázati Tanácsadó Kft.-t. Ma már négy országban, Közép-Európa vezető pályázatíró cégeként 200 munkatárssal dolgozik. Példájukkal a magyar vállalkozóknak akarják megüzenni: érdemes próbálkozni.
– A laikus többség számára a „pályázat” szó egyet jelent a „nagyon bonyolult” fogalmával. Ön miért döntött ezen terület mellett?
– A diploma után egy stratégiai fejlesztő tanácsadó cégnél helyezkedtem el, ahol vállalatok hatékony működését próbáltuk megvalósítani. Az ott végzett munkának rokon területe volt az uniós pályázatok témaköre, és a 2004-es csatlakozásunkkor ez új területnek számított. A Goodwill megalapításának konkrét gondolatát az adta, hogy a hazánkba érkező uniós támogatások minél nagyobb arányú, sikeres lehívásában felkészült szakértői csapat tudjon segíteni.
– A jelek szerint jól sikerült… Tíz éve négy fővel indította el a Goodwillt, ma négy országban,200 munkatárssal, 2,5 milliárd forintos árbevétellel vált Közép-Európa vezető pályázatírójává. Eddig összesen 104 milliárd forintnyi támogatást nyertek az ügyfeleiknek, csak Magyarországon közel 3000 sikeres pályázattal. Miben áll a sikerük titka?
– A szerencsének is köszönhető, hogy megfelelő időben indítottam el a vállalkozást, és hogy kiváló munkatársakra találtam, ami minden cégépítés kulcsa. Pályázati tanácsadó cég lévén gyorsan tudunk reagálni a szakmai eseményekre, így informálni tudjuk a cégeket, önkormányzatokat és non-profit szervezeteket, hiszen keveset tudnak a pályázati lehetőségekről. Felkészítjük őket arra, hogy milyen lehetőségekkel, milyen irányba érdemes fejleszteniük; pályázati menetrendet készítünk, hogy hatékonyan tudják ütemezni fejlesztéseiket. A pályázatíró szakmában mindennél fontosabb a pontos és időben érkező információ. Észnél kell lennünk, hisz egy-egy pályázatra többszörös a túljelentkezés, rövid határidővel.
– Nagy a verseny a pályázatírók között. Önöket hogyan találják meg?
– Mi mindig a vezető pályázati informátor szerepre törekedtünk. Számos pályázati konferenciát tartunk, hírlevelet küldünk országszerte vállalatvezetőknek, polgármestereknek. Sok rendszeresen visszatérő, elégedett ügyfelünk van, akiknek évek óta mi készítjük elő és írjuk meg a pályázatokat, s akik már tudják: nem pusztán pályázatírásról szól a munkánk, hanem fejlesztési ötletgenerálásról és projektmenedzselésről is. Büszkék vagyunk rá, hogy például Nyugat-Európából is érkezett megkeresés többek között a Horizon 2020, nagyobb volumenű, innovációs brüsszeli pályázattal kapcsolatban.
– Telitalálat volt, hogy a frissen csatlakozott Románia, Bulgária és Horvátország felé terjeszkedtek.
– Amikor 2007-ben Románia is uniós ország lett, tudtam, hogy azt a tudást, ami egy ilyen cég vezetéséhez szükséges, ki kell próbálni ottani magyar nyelvterületen is. Kolozsváron, helyi magyarok vezetésével indítottuk el első nemzetközi irodánkat, azóta Romániában hat, Bulgáriában három irodánk működik. Horvátországban pedig hamarosan megnyitjuk második irodánkat is. Ennek és az eredményeinknek köszönhetően Közép-Európában a pályázatírási területen piacvezetővé váltunk. Mindezt magyar tőkével, tulajdonosi háttérrel és know-how-val értük el. Célom, hogy a további csatlakozó országokban is jelen legyünk.
– Többször nyilatkozta, hogy a saját jó példájukkal szeretnék a magyar vállalkozásokat arra ösztönözni, hogy érdemes próbálkozni. Hogyan?
– A kulcs a kockázatvállalás, és a hit, hogy amit meg akarok csinálni, az megvalósítható. Ha valaminek úgy megyek neki, hogy nem hiszek benne, akkor soha nem fog működni. Nem szabad feladni, ki kell tartani és feladatként értelmezni a kihívásokat, nem pedig problémaként. Nem állítom, hogy minden zökkenőmentesen ment a négy országban. Ráadásul gyorsan változó szakma a miénk, ami sok kreativitást igényel. Azt szoktuk mondani, hogy nem ismerünk lehetetlent, és minden életképes ötletre nyitottak vagyunk.