PR

Sínen van a századik FLIRT

PR / 2015.04.15., szerda 16:54 /

Átadta a MÁV-nak a magyar vasútvonalon szolgálatot teljesítő századik FLIRT motorvonatot a Stadler. A legújabb jármű a szükséges engedélyek után kigördülhet a sínekre, de az összesen 112 darabos hazai megrendelésekből hátralévő további 12 vonat sem várat sokáig magára.

Idén tavasszal százra emelkedett a hazai vasútvonalakon szolgálatot teljesítő FLIRT motorvonatok száma. A századik járművet a Stadler a MÁV és a GYSEV legutóbbi közös, 42+6 FLIRT megvásárlására kiírt tenderének keretein belül szállította le, melynek végleges teljesítéséhez már csak további 12 vonat várat magára.

A Stadler által elnyert beszerzések következtében Magyarországon fut a világ legnagyobb, egy üzemeltető tulajdonában lévő, azonos műszaki paraméterekkel bíró FLIRT-flottája. A MÁV-Start információi szerint a motorvonatok forgalomba állításával nemcsak pontosabbá vált az elővárosi vonalak menetrendszerű közlekedése, de a járművek korszerű konstrukciójának köszönhetően a tulajdonos mindennap vonatonként majdnem 100 ezer forintot takarít meg az alacsonyabb üzemeltetési költségeken.

Vigyázz, jön a vonat!

A FLIRT magyarországi pályafutása egy 2004 áprilisában kiírt közbeszerzéssel indult, melynek során a MÁV harminc, plusz opcióként további harminc motorvonatot rendelt a Stadlertől. A svájci gyártó a tender elnyerése után 2005-ben alapította meg képviseletét az országban, amit néhány éven belül a pusztaszabolcsi karbantartóbázis, majd az alumínium kocsitesteket gyártó szolnoki üzem létrehozása követett. A MÁV megrendelésének második fele már részben a zöldmezős beruházásként megépített szolnoki üzemben készült.

A magyarországi jelenlétét több lépcsőben megerősítő Stadler nyerte el a GYSEV 2011-es, négy motorvonat beszerzésére vonatkozó tenderét is, melyet a társaság a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal közlekedésének korszerűsítése miatt írt ki. Szintén erre a vonalra, illetve a Győr–Sopron és a Csorna–Szombathely szakaszokra szánja a GYSEV a MÁV-val közösen indított, 2013-as közbeszerzés során vásárolt hat új motorvonatot. A gyártó a dunántúli vasúti társaság számára idén áprilisban már le is szállította a járműveket, így a végleges teljesítéshez már csak a MÁV 42 darabos megrendeléséből hátralévő vonatok hiányoznak. Ha a Stadler szeptember végéig ezt is teljesíti, összesen 112 FLIRT lesz a két vasúttársaság tulajdonában.

A közbeszerzés lezárultával Budapest elővárosi vonalainak túlnyomó többségén korszerű, gazdaságos és az utasok számára is komfortos vonatok közlekedhetnek. „A MÁV összesen 102 darabból álló FLIRT flottája már képes kiszolgálni Budapest elővárosi vonatforgalmának 82 százalékát. A járműpark fejlesztésének hatására egyre több utas választja a vasutat, ráadásul az energiatakarékos technológiai megoldások miatt a FLIRT-ök üzemeltetése is gazdaságosabb a régi vonatoknál” – mondta Zaránd György, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a vállalatcsoport évértékelő sajtótájékoztatóján.

A FLIRT nem vár

A FLIRT-konstrukció sikere nagyrészt annak köszönhető, hogy a modulrendszerű, rugalmasan választható méretű, többrészes, csuklós villamos motorvonat számos szempontból kiválóan alkalmas az elővárosi vasútforgalom ütemes menetrendjének betartására. Ezeken a vonalakon nem gazdaságos kiépíteni olyan, sokszor rendkívül drága infrastruktúrát, mint amilyen például a nagy sebességű vasutakhoz szükséges; sokkal jobb eredmény érhető el az egymást sűrűn követő, gyors átszállási idővel kalkuláló járatokkal. Ennek megfelelően a FLIRT végsebessége 160 km/óra, ami a hasonló kialakítású vonatok közt kiemelkedő.

Magas csúcssebessége mellett a modell rugalmassága miatt is sikeres konstrukciónak tekinthető. Az utasokkal teli jármű mindössze 28 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre – ezzel a teljesítménnyel nem versenyezhet egyetlen másik Magyarországon futó motorvonat sem. A menetrend betartása szempontjából különösen fontos, dinamikus gyorsulási képesség akár 10 perces késések ledolgozását is lehetővé teszi.

A típus másik fontos előnye a fékezési technológia, melynek segítségével a vonat akár 120 km/óráról is le tud lassítani pusztán az üzemi fékeket használva. Ez a megoldás a fékezés során felszabaduló mozgási energiát villamos energiává alakítja, amit a rendszer szinte teljes egészében visszatáplál a felsővezetékbe. A modern fékezési eljárás vonatonként 92 ezer forintot spórol az üzemeltető vasúti társaságnak naponta. Megtakarítást hoz az is, hogy a FLIRT-ökön csak 1-1,2 millió kilométerenként kell féktárcsát cserélni, ami nagyságrendnyi különbség a hasonló járműveknél megszokott, 100-150 ezer kilométerenkénti cseréhez képest. „A vonatok egyik büszkeségének számító fékrendszert teljes egészében a Knorr-Bremse budapesti gyára készíti, a fékkompresszorokat a kiskunhalasi Ganz-Air szállítja. Nagy öröm számunkra, hogy a világszerte forgalmazott FLIRT motorvonatokban 15-40 százalék között mozog a magyar beszállítói arány” – mondja Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója.

A MÁV és a GYSEV számára gyártott legújabb motorvonatokat a Stadler az úgynevezett ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel felszerelve szállítja, ami lehetővé teszi a járművek szabad mozgását az Európai Unió vasútvonalain. A technológiai eszközökön túl a vonatok az utazóközönség kényelmét szolgáló megoldások terén is az európai színvonalat képviselik. A könnyebb fel- és leszállás érdekében a FLIRT modelleket alacsonypadlós kialakításúra tervezték, és megoldották a kerekes székek és kerékpárok szállítását is. A 211 ülőhelyes, légkondicionált utastérben a gyártó mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókat helyezett el, és az utasoknak vezeték nélküli internethasználatra is lehetőségük van.

Az üzemből a sínekre

A Stadler a MÁV-nak készült első 60 motorvonat gyártására vonatkozó szerződésekben vállalta, hogy a járművek rendelkezésre állása nem esik 94 százalék alá. A nemzetközi összehasonlításban is szigorú elvárást az eddig szállított FLIRT modellek nem csak maradéktalanul teljesítették, de egyes vonatok üzemkészsége az eddigi évek során a 96 százalékot is meghaladta. A kiemelkedő eredmény részben a gyártó világszínvonalú pusztaszabolcsi karbantartóközpontjának köszönhető, mely ma Európa egyik leghatékonyabb vasúti szervizüzeme.

Az ötven szakembert foglalkoztató karbantartóbázis tavaly 5,6 milliárd forintos, a 400 fős szolnoki kocsiszekrénygyártó üzem pedig 12,5 milliárdos árbevételt ért el. Utóbbi eredmény nem kizárólag a MÁV és a GYSEV számára gyártott karosszériákból származik: a szolnoki gyár 2014-ben több mint 400 kocsitestet állított elő, melyek jelentős része külföldi megrendelésekre készül. A magyar alumíniumvázak svájci, német vagy lengyel összeszerelő-üzemekbe kerülnek, ahol a más gyárakból származó többi elem felhasználásával összeállítják a forgalomba bocsájtható motorvonatokat. A Stadler a FLIRT modellből eddig világszerte több mint ezer darabot értékesített.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.