Publi

A Coming out nem homofób, hanem bugyuta

„Aki látott már három filmet életében, nem lepődik meg itt semmin” - Lukácsy György kritikája.

Értik a humort, csak nem szeretik – mármint a homofóbiát kiáltó kritikusok. Késtek vagy harminc évet – már akik rettegve fogadják a hírt, hogy elkészült az első magyar „melegfilm”. (Makk Károly Egymásra nézve című 1982-es klasszikusa persze sok minden más is volt, Esztergályos Károly 2006-os Férfiaktja viszont semmi több.) Miért érdekes mindez? Mert a Coming out című romantikus vígjátékban az a szomorú, hogy a neurotikus fogadtatás izgalmasabb, mint maga a film.
Az ugyanis papírforma. Mindössze egy csavart engedélyeztek az alkotók a megszokott, egymásra találásra építő romantikus vígjátéki „sikerrecepthez” képest. Azt is legalább egy héttel a bemutató előtt mindenki tudta már. Hősünk homoszexuális médiaszemélyiség, aki egy baleset vagy egy elragadó lánnyal való találkozás (ez eldönthetetlen) hatására heteróvá válik. Ha pedig a néző a döntő pillanatban pislogott volna, nem késik le semmiről. A magyar filmtörténet egyik legszemérmetlenebb snittjéből ugyanis kisvártatva kiderül: heteró az, aki jó néhány fedetlen női mell láttán még a kávéscsészét is kiejti a kezéből. Csoda, ha a homoszexuális figurák ábrázolása is hasonlóan kifinomult?
A Coming out nem homofób, hanem bugyuta. A főcímmel valóságos kis oktatófilm veszi kezdetét, de hiába a Czeizel Endre öröklődési monológjával nehezített elméleti megalapozás, attól még ebben a filmben a meleg az a nagyvárosi piperkőc, aki affektál. Nemcsak az érzékeny témában, de általában is ez a Coming out legnagyobb hibája: legyen szó nemi identitásról, helyzetkomikumról, fordulatokról, zenehasználatról – sematikus megoldásai kiszámíthatóvá teszik. Aki látott már három filmet életében, nem lepődik meg itt semmin.
Márpedig tabut dönteni, hát még vígjátékot rendezni, nem lehet lábujjhegyen. Ezzel mintha a színészek közül egyedül Mucsi Zoltán lenne tisztában, aki egy-két gesztussal is szellemesebb homofób szomszédként, mint az egész kompánia együttvéve. Csányi Sándor ugyanis láthatóan végleg elfogadta a sorsát, és bezárkózott a skatulyába: sármőr, akire nem lehet haragudni. Tompos Kátya pedig továbbra is menthetetlenül bűbájos a szívrabló doktornő szerepében.
Ha marad is kérdés a nézőben, talán ez: meddig lesz érdemes filmet csinálni, ha a máskor körmönfontan lebegtető ítészek lelövik az egyetlen fordulatot a premier előtt? S vajon milyen sors vár arra a filmre, ami egyetlen fordulatra épít?
Coming out – Magyar vígjáték, 96 perc
Rendezte: Orosz Dénes
Főbb szereplők: Csányi Sándor, Tompos Kátya, Karalyos Gábor
Coming out