Publi

Bódis András

Drága Origo! Neveket akarok!

/ 2017.08.09., szerda 13:20 /

Amíg az Origo és a Ripost legfajsúlyosabb cikkei fölött nincs ott a szerző neve, a „Habony-művek” tisztességgel nem bélyegezhet senkit „fake news” portálnak.

Jó, jó, tudom, nincs annál szánalmasabb, mint amikor a sajtó önmagával foglalkozik. Legfeljebb az tragikomikusabb, ha valaki felemeli a mutatóujját, és úgymond a média becsületéért emel szót. Most mégis ilyesmi következik.

Aki figyelmesen olvassa a különböző irányultságú nyomtatott és internetes orgánumokat, az utóbbi időben azt tapasztalhatja, hogy a ballib lapok rendszeresen propagandaoldalnak nevezik a kormányharsonákat, az Origo–Ripost-tengely viszont sorosista-simicskista „fake news” portálokként azonosítja például a 444.hu-t és az Indexet. Egy ilyen harcban elvileg minden olvasó a szíve, politikai ízlése szerint megválaszthatná, kinek hisz, melyik oldalra áll.

Csakhogy. Az Origo és a Ripost (értsd: Habony Árpád befolyási övezete) egészen különösen, a magyar sajtóhagyományokra fittyet hányva működik. A leghúzósabb belpolitikai cikkeknél, leleplezéseknél ugyanis nincs feltüntetve a szerző személye. Ezt a módszert egyébként nem minden kormánypárti lap követi; a Magyar Idők és vidéke például általában névvel beleáll a sztorikba, nyilván, mert így tartja tisztességesnek. Miért „szerzőtlenít” üzemszerűen (azaz nem néha, hanem rendszeresen) az Origo és a Ripost?

Négyféle válasz kínálkozik:

1. Nem újságíró írja a cikkeket, hanem a „pártközpont”.

2. A szerző újságíró, de nem vállalja fel, cikinek érzi saját írását, vagy azt a közeget, amelyben dolgozik.

3. A szerző újságíró, de retteg az ellenzéki lincselőktől, és inkább a névtelenség mögé rejtőzik.

4. Az Origo és a Ripost kiadói tudják, hogy a két portál gyakran nem ír igazat, ezért aztán nem a firkászokkal vitetik el a balhét sajtóperek esetén (mert ők azonnal felmondanának), hanem „intézményként” vállalják az erkölcsi, illetőleg az anyagi felelősséget.

Ha az 1. válasz igaz, akkor az Origo és a Ripost, sajnos, nem sajtótermék.

Ha a 2. válasz igaz, akkor az Origo és a Ripost olyan sajtótermék, amelyet a saját stábja is szégyell, ergo a közönség sem igen tehet mást.

Ha a 3. válasz igaz, az roppant szomorú, de az a helyzet, hogy sok-sok magyar újságírót ér napi szintű politikai, jogi fenyegetés, viszont van tartása, és nem csinál magából mártírt. Ehelyett kéthetente-havonta bíróságra jár, elviseli, hogy egy-egy rágalmazási perben vádlottnak szólítják, küzd a maga igazáért. Azaz felvállalja tetteit, és – a szerkesztőséggel együtt – viseli a következményeket.

Ha a 4. válasz igaz, talán az a legszomorúbb. Az ugyanis azt jelenti, hogy az újságíró csak segédmunkás, nem kell felelősséget vállalnia semmiért, a lényeg, hogy átmenjen az üzenet. Aztán, ha jogilag nem védhető a sztori, és hónapokkal később fizetésre kötelezi a bíróság a kiadót, akkor legfeljebb fizetnek – elvégre pénz (döntően állami hirdetésekből származó pénz) van dögivel.

Mindezekből egyetlen dolog következik. Amíg az Origo és a Ripost legfajsúlyosabb cikkei fölött nincs ott a szerző neve, a „Habony-művek” tisztességgel nem bélyegezhet senkit „fake news” portálnak. Majd, ha „Soros” és „Simicska” is névtelen írásokat közöltet szakmányban, lehet műfelháborodni. Addig meg: szerénység, elvtársak!

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ki nyerhet áprilisban? Most vasárnap minden eldől

Röviddel a parlamenti választás előtt a pártok a legjobboldalibb megyei jogú városban, Lázár János pátriájában tesztelhetik stratégiájukat. A hódmezővásárhelyi eredményből következtetni lehet majd az országos voksolás végeredményére is. A csütörtöki Heti Válasz címlapsztorija!

Ma született Mátyás király

A Mátyás király Emlékév alkalmából ma este a budavári Mátyás-templomban ad koncertet az Angelica Leánykar, Kolozsváron pedig Mátyás Napok kezdődnek.

Ki ez az ember? Dél-Afrika Mészáros Lőrince?

Korrupt elnökének eltávolításával Dél-Afrika adott magának még egy esélyt, hogy valóra váltsa a reményeket, amire negyed százada nem képes. A friss Heti Válaszból kiderül, hogy az utódnak csodát kéne tennie: például vizet fakasztania a Fokváros körüli sziklákból.

Itt épített gyurcsányista erőközpontot Lamperth Mónika

A baloldal az esélyesebb az észak-budapesti lakótelepi karéj három választókörzetében, de a XV. kerületben bonyolult a képlet: van itt Lamperth Mónika által építgetett gyurcsányista erőközpont, jelölt a Fidesz lakótelepi szakembere, és egy óvodafelújítás miatt megbüntetett lázadó szocialista is. Választási sorozatunk az Óbudától Újpalotáig nyújtózó kerületek esélyeit latolgatja. Részletek a friss Heti Válaszban.

A disznósajt volt a csúcs a kisgazdák sajtóreggelijén

Pártcunamival indult a hivatalos kampányidőszak, ám a szokásosan jelentkező komolytalan formációk mellett a reaktivált kisgazdáknak és Lévai Katalin volt szoci miniszter pártjának lehet is hatása egy-egy mandátum – elvesztésére. Részletes háttér a csütörtöki Heti Válaszban.

Huszti Péter: „Ellopta a show-t a politika”

El lehet játszani Hamletet bőrdzsekiben, de ne a ma emberéről, hanem a ma emberéhez szóljon – mondja a Corvin-lánccal frissen kitüntetett Huszti Péter színművész, rendező. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.