Jótékony biciklisták

/ 2014.04.16., szerda 15:09 /

A segítségnyújtás elhivatottság, a bringázás pedig szerelem a japán turista ellopott biciklijét nemrég megtaláló Budapest Bike Maffia tagjai számára. Vezetőjük, Havasi Zoltán állítja: Budapesten kerékpározni más, mint vidéken vagy akár Európában, mert itt mindig van benne egy kis lázadás.

- Végiggondolja, mielőtt választ, hogy melyik kávézóban, étteremben van lehetőség a kerékpár elhelyezésére?

- Egy ideig érdemes volt hirdetni, hogy az adott kocsma, kiülős terasz bringabarát, de ma már fölösleges, hiszen Budapesten szinte minden hely ilyen. Nem volt mindig így, ezért a fővárosban mást is jelent a biciklizés, mint vidéken vagy akár Európa más nagyvárosaiban, hiszen itt a Critical Mass mozgalomnak köszönhetően gyakorlatilag forradalom zajlott, ezért a kerékpározásban mindig van egy kis lázadás.

- Mindenhova kerékpárral megy?

- Ha a János-hegyre kell föltekerni, akkor kétszer is meggondolom, az extrém eseteket leszámítva azonban mindenhova biciklivel megyek, Rákosszentmihályra is. Ha nem is mindig gyorsabban, de mindenképp kiszámíthatóbban érek oda. A kerékpár azonban alapvetően belvárosi közlekedési eszköz - és hatalmas szabadság. Szakadó esőben ott a sárhányó, a kapucni meg a vízhatlan ruházat. Jól érzem magam a városi forgalomban, komolyabb konfliktusom sem volt, mert figyelek az autósra, ő is figyel rám, sokkal jobban, mint régen, s tudja, mi lesz a következő lépésem, mert jelzek neki. Ha a biciklis integrálja magát a forgalomba, akkor elkerülhetők az incidensek. Persze, autósok és biciklisek között is mindig akad egy-két őrült, de miután a kerékpáros nem egy kasztniban ül, jobban érzi a közeget. A Magyar Kerékpárosklub is sokat tett azért, hogy a helyzet kölcsönösen javuljon; inkább az infrastruktúrát kellene élhetővé tenni.

- Most nem az?

- Bringával közlekedni ma Budapesten: tragédia. Sok kerékpárút van, de némely szakaszon még most is életveszély végigmenni. Hiába van bicikliút a Margit híd és Lánchíd között, mert az eleje még járható, de a Batthyány tértől a Lánchídig már a gyalogosokat kell kerülgetni, ezért ki kell menni a Fő utcára. Ezeket rendbe kellene tenni.

- Hogyan? Nem lesz több hely.

- A kerékpározást az autósforgalomba kell integrálni, nincs értelme díszburkolatos kerékpárutakat építeni. A gyalogosok mindig úgy érzik, rá kell menniük a bringaútra, a Bajcsy-Zsilinszky úton az összes turista ott közlekedik. Ha 30- 40 kilométeres óránkénti sebességgel tekerek, akkor a forgalom része vagyok. Aki két kosárral egyensúlyoz, az persze menjen a járdán - lassan. Nem akarok panaszkodni, mert látom a fejlesztéseket, de van, ahol nem kevés gyakorlatot igényel a bringás közlekedés.

- Hogyan válasszunk kerékpárt a városi közlekedéshez?

- Az enyém egy olcsó fixi - örökhajtós pedállal -, ezzel rovom a pesti utcákat. A városi közlekedéshez jó, ha keskeny a kormány, hogy az autók mellett el lehessen férni, s a klasszikus országúti biciklivel lehet az aszfalton a leggyorsabban haladni. A kényelmesebbeknek pedig ott a mountain bike. Mindig vannak divathullámok, látunk egy-két márkás csodát, főleg a fiataloknál, de ez fölösleges. Nem baj, ha valakinek ez hozzátartozik az önkifejezéséhez, de Budapesten is tendencia, hogy egyre lepukkantabb, olcsó kerékpárral járunk.

- A biciklisek közt van valamilyen kommunikáció, összetartás?

- A 90-es évek közepén még ment a köszöngetés, annyira kevesen voltunk. Ez mára megszűnt, de a lelki közösség megmaradt, főleg azokkal, akik télen-nyáron így közlekednek.

- A közbringarendszer hogyan integrálódhat a közlekedésbe?

- Nem tudom, mennyien fogják használni, de biztos, hogy jót tesz majd a városnak. Arra azért kíváncsi leszek, hogy a Nagykörúton hogyan fognak az emberek közlekedni egy ilyen viszonylag nehéz biciklivel. Nyilván akkor lesz ez sikeres, ha a kerékpárokat elérhető áron lehet használni, egyébként a turisták is inkább kölcsönzőbe mennek.

- A közlekedéskultúra alapján a város képes működtetni a rendszert?


- Az biztos, hogy jobban kellene figyelnünk egymásra - bringásoknak, gyalogosoknak, autósoknak. Rengeteg a frusztráció, és a közlekedéskultúránkat a mentális állapotunk határozza meg. Ez meg fog mutatkozni ebben is.

- A mentális állapotunk javítását szolgálja a jótékonykodás is?


- Két éve karácsonykor határoztuk el egy közös főzés alkalmával, hogy teszünk egy nagy kört a városban, és közben hajléktalan embereknek viszünk szendvicseket. Ebből nőtte ki magát az a karitatív tevékenység, amelynek során rászoruló családoknak élelmiszert szállítunk ki a Szimplakerti Háztáji Piacról, de látogatunk állatmenhelyeket is. Így egyre több önkéntest tudtunk bevonni, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az emberek gondolkodását megváltoztassuk. A bringa erre tökéletes "forradalmi eszköz", hiszen sokan szeretnének segíteni, csak nem tudják, hogyan. A fiatalokat talán elsőként tudtuk ilyen nagy számban megszólítani: közösen főzünk, közben nyomunk egy kocsmakvízt - még a nevünk is azért lett Maffia, hogy a fiatalok érdeklődését felkeltsük. Számunkra a segítségnyújtás elhivatottság, a bringázás pedig szerelem.

- Nemrég önök találták meg a japán világutazó ellopott bringáját is.

- Először azt gondoltam, dobjuk össze neki a pénzt, s a Facebookon el is indult a gyűjtési akció. Közben jöttek a kommentek, és az információmorzsákból arra a következtetésre jutottunk, hogy ez a speciális bringa megvan valahol, s akkor már nem akartunk letenni arról, hogy megtaláljuk. Másnap hajnaltól végigjártuk a piacokat, és rendőri segítséggel sikerült is visszaszerezni.

- Tiszta maffia.

- Abszolút. De eltűnt bringák után egyébként nem nyomozunk.

- Civilben mivel foglalkozik?

- Grafikus vagyok: úgy éreztem, a kreatív energiáimat ki tudom ebben élni, de ez egy idő után kevés volt. Rájöttem, hogy nem jól élem az életemet, hiányzik valami, amit mára megtaláltam. Most úgy érzem, jó úton "tekerek", és értéket adok hozzá nemcsak a saját életemhez, hanem másokéhoz is.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.