Kampányfodrász, avagy hálózatot építenek a szocialisták

/ 2005.01.27., csütörtök 12:49 /

A sikeres Bush-kampány lekoppintására készülnek a szocialisták, hogy 2006 után is megtarthassák kormányzati pozíciójukat - tudta meg a Heti Válasz. A varázsszó: hálózatépítés. Az információ hitelességét Hiller István pártelnök is megerősítette a Kossuth Rádió Háttér című műsorában ahol olyan helyi hálózatok kialakításáról beszélt, amelyek az MSZP "emberközeliségét", nyitottságát szavatolják.

Politikai elemzők szerint a legutóbbi amerikai elnökválasztást már nem csak a jelöltek fellépése, karizmája és személyisége közötti különbség döntötte el. George W. Bush győzelmében óriási szerepet játszott a szimpatizánsok szervezett hálózatának áldozatos munkája. Ugyancsak a siker kulcsának tekintik, hogy a republikánusok sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek saját táboruk mozgósítására, mint a bizonytalan szavazók meggyőzésére. Minden ellenkező híreszteléssel szemben a politikailag aktív állampolgárok nemcsak Magyarországon, de Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is végletesen megosztottak. És szemben a hazai véleményvezérek állításával, ezt odaát senki sem tekinti a demokrácia végveszélyének.

A mindig mértéktartó és alapos írásairól ismert The Economist című brit hetilap december 18-i számában két jól szervezett háborús törzsként jellemzi az amerikai liberális és konzervatív pártot. Az igazsághoz tartozik ugyanakkor, hogy a Lajtán túl a kampányok utáni harc rendszerint alábbhagy. Nem úgy nálunk, ahol a 2002-es választást követően a meglepő eredmény izgalmi állapotban tartotta a Fidesz közönségét, míg a kormányerők - Keller László neve alatt - valóságos hajtóvadászatot indítottak politikai ellenfelükkel szemben. A háború folytatódott, és most újabb fejezetéhez ért.

Az eredményes Bush-kampány után az új magyar kormányfő kommunikációjában határozott fordulat állt be. Gyurcsány Ferenc olyan provokatív témákat emelt a közbeszédbe, amelyek összezárták és mobilizálták a szocialista szavazókat. Ilyennek tekinthető a miniszterelnök egyház elleni támadása, amely során még a történelmi múltból jól ismert, ám egy ideje már a Köztársaság téri székház pincéjében porosodó "klerikális" jelző is előkerült. (Minden és mindenki a fedélzetre!) És ide sorolandó a kettős állampolgárság veszélyeit dübörgő kormányzati propaganda, amely mit sem törődött a valóság helyes, pontos, tájékoztató jellegű leírásával. Ehelyett a jól bevált receptet húzta elő: riogatott a határon túl élők több százezres és milliárdokat felemésztő beözönlésével, s így a hazai életszínvonal rohamos csökkenésével.

Gyurcsány Ferenc még a retorika szintjén is szakított a Medgyessy Péter által meghirdetett nemzeti közép koncepcióval. A miniszterelnök egyértelműen sajátjaihoz beszél. Szakértők szerint habitusa, megosztó, konfliktusgerjesztő személyisége sem teszi lehetővé, hogy mindenkivel elfogadtassa, megszerettesse magát. Ezért is tűnik megalapozottnak az a szocialista körökben egyre gyakrabban felbukkanó híresztelés, hogy hamarosan otthon is úr lesz a ma még csak hazabeszélő kormányfő. De ez még csak spekuláció. Az viszont tapasztalati tény, hogy sokkal eredményesebb a kommunikáció, amikor a távoli központban megfogalmazott mondandóra közeli ismerősök is ráerősítenek. Ha csak a politikus mond valamit, talán meg sem hallom, de ha az orvosom, fodrászom is ugyanazzal traktál, elgondolkodom rajta. Ezt a kézenfekvő igazságot ismerte fel a texasi vállalatvezetőből Bush kampányvezérévé előlépett Ken Mehlman, aki az úgynevezett spindoctor, Karl Rove által felépített stratégiát lefordította a hétköznapok nyelvére.

A The Economist elemzője szerint míg a demokrata jelölt, Kerry sikeréért mintegy ötezer, a szakszervezetek által fizetett kortes dolgozott, addig Mehlman aprólékos munkájának köszönhetően a republikánusok 1,4 milliós szimpatizánsi haderőt építettek fel, és 7,5 millió e-aktivistát hoztak helyzetbe.

A végső sikerben nemcsak a létszámok közötti különbség játszott szerepet, de a hitelesség is. "Kinek hiszel jobban? A fizetett házalónak vagy saját barátodnak, szomszédodnak?" - kérdezte a kampányvezér. S a válaszért nem kell politológushoz fordulnunk.

A Heti Válasz információi szerint az MSZP megkezdte a hálózatépítési munkát. A 2002-es választások előtt a szocialisták Ron Werber javaslatára létrehozták könnyen mozgósítható szimpatizánsi körük adatbázisát. Most frissítik és bővítik a keretet, s minden bizonnyal támaszkodnak majd a szakszervezeti vezetőkre, a párthoz közel álló civil szervezetek tagságára, a különböző áram- és gázkompenzációval megvásárolni vélt csoportok tagjaira és a nyugdíjasklubokra, -szervezetekre.

A helyi pártalakulatok átalakítása is elkezdődött. Súlyos belső hatalmi harc dúl a régiek s az olykor pénzzel beszervezett újak között. A hálózat inkább épül, mint szakadozik, sőt a munka most felgyorsul. Az alelnök Szekeres Imre - aki a Gyurcsánytól legtávolabb álló erők vezetőjeként ismert -, s a hamarosan függetlenített pártvezér, Hiller István is a hálót szövi majd. A kampányban nagy szükség lesz rá. Salto mortale következik. A rosszul végrehajtott ugrást csak egy sűrű szövésű hálózattal lehet elfödni a közönség szeme elől.

S bátran azt mondani: mi az hogy, nagyon is sikerült.



Portréfestők

A kormányfői kommunikációt szervező stáb jórészt a Somogyi Zoltán, Szabados Krisztián, Kincses Péter fémjelezte, s Dunaholding Rt. által támogatott Political Capital, Capital Research, Double Decker céghármasra támaszkodik. Nekik tulajdonítható Gyurcsány Ferenc közelmúltbéli kommunikációs offenzívájának a sikere. A Heti Válasz úgy tudja, hogy az említett szakértői csoport áll az úgynevezett networkology, vagyis a hálózatépítés honosításának a hátterében. Ők szerkesztik az elemi üzeneteket, s ők szorgalmazzák, hogy a miniszterelnök vagy az ugyancsak felhasználói körbe tartozó gazdasági miniszter olyan problémákat vessen fel, amelyek a nyilvánosság előtt látványosan megoldhatók. Így erősíthető a lendületes és döntésképes politikus portréja. A Political Capital a Fidesz kivételével valamennyi parlamenti pártnak tesz szolgálatokat. Talán ezért sem véletlen, hogy a kormányzati üzenetek nemritkán egybecsengenek Dávid Ibolya és az MDF mondandójával.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.