Liberális internacionálé?

Az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel - Gyurcsány még nem mondta, de...

/ 2008.09.16., kedd 11:34 /

"Az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel" - nyilatkozta 2004-es miniszterelnöki hattyúdalában Medgyessy Péter. Gyurcsány Ferenc lapzártánkig nem mondott hasonlót, ám a véletlen(?) úgy hozta, hogy az elmúlt másfél hétben az SZDSZ-hez közel eső ügyletekben indult nyomozás, illetve keletkezett médiazaj.

Az egyik gyanú szerint 2003-ban, Csillag István gazdasági miniszteri periódusa alatt ócskavasáron adták el a MÁV tehervagonkészletének 15 százalékát.

A 2006-os fővárosi útfelújítások kapcsán pedig jogosulatlan előnyszerzés gyanúja miatt nyomoznak - és a sajtó Demszky Gábor érintettségéről értekezik.

Hétfőn a Profil című osztrák hírmagazin robbantott; a lap által közzétett dokumentumokból kiolvasható legfőbb gyanú pedig az, hogy a liberális Hans Peter Haselsteiner által felvirágoztatott Strabag az ausztriai Liberális Fórum képviselőin (Alexander Zach, Aczél Zoltán), illetve az általuk jegyzett szervezeteken, cégeken (Liberális Intézet, Eurocontact) keresztül hatmilliárd forint értékben korrumpált magyar pártokat - abban az időszakban (2003-2005), amikor liberális miniszterek (Csillag István, Kóka János) vezették a magyar autópálya-milliárdok egy részét a Strabagnak juttató gazdasági tárcát.



Táblázatunkból nyomon követhető, miként lett az ezredforduló Magyarországán még a túléléséért küzdő Strabagból 2008-ra Kelet-Európa vezető sztrádakoncessziós társasága. A Profil szerint az osztrák cég - az állami megrendelésekért cserébe - MSZP és SZDSZ környéki érdekeltségeket jutalmazott. Egy szintén Strabag-érdekű, 2004-es kórházberuházással a Fidesz budapesti szervezetét is kapcsolatba hozza a lap; véletlen egybeesés vagy sem - írja a Profil -, az osztrák fél később Lezsák Sándor és Gyürk András rendezvényeit támogatta összesen százezer eurónyi "köszönőpénzzel". Az egybeesés véletlenségére utal, hogy Lezsák négy éve még független képviselőként mutatkozott, Gyürk pedig addigra fizikailag is távol került a fővárosi Fidesztől (az Európai Parlament tagja lett).



A Strabag esetei a magyar állammal (2000-2008)

2000-2001

A Strabag csak kisebb útépítésekben vesz részt, kevés állami megrendeléssel. Főbb megbízói a nagy bevásárlóközpontok (Tesco, Auchan). A Strabag kezdi építeni - társtulajdonosként - az Asia Centert.

Megjegyzés - "A Strabag a túlélésért küzd Magyarországon, miután a Fidesz-kormány úgy döntött, hogy a sztrádaépítésekre nem hirdet nyilvános pályázatot" - írta az osztrák Die Presse. A cég vezetői jelezték: emiatt készek elmenni az európai bíróságig is.

2002

A kormányváltás után "liberalizálják" a sztrádaépítési piacot: az M7-es Becsehely-Letenye közötti 9 kilométeres, és az M70-es autóút Tornyiszentmiklósig tartó 18,6 kilométeres részét a Strabag kivitelezheti - 44,8 milliárd forintért.

Megjegyzés - A Gazdasági Versenyhivatal később pert nyert a 2002-2003-ban helyzetbe hozott autópálya-építők - köztük a Strabag - ellen kartellezés miatt. Az állam jelenleg 32 milliárdot próbál behajtani rajtuk. | Heti Válasz, 2008. április 10.

2003-2006

Kiderül, hogy közbeszerzés helyett az AKA Rt. építi tovább az M5-öst Szegedig, majd Röszkéig, a fővállalkozó pedig az rt. tulajdonosi körének egyik cége, a Strabag lesz. A kormány bejelenti, hogy az állam 40 százalékos részt vásárol az M5-öst működtető AKA-ban - így ez a sztráda is bekerül a matricás rendszerbe. Cserébe a kabinet vállalja, hogy évi 20 milliárdos rendelkezésre állási díjat fizet a Strabag-csoportnak. A 2006-os kampányban felavatják a Röszkéig érő pályarészt. (Az osztrák cég az M35-ös, M0-ás és M7-es utak továbbépítésében, illetve a hírhedt kőröshegyi völgyhíd felhúzásában is részt vesz.)

Megjegyzés - A Profil című osztrák lap mostani dokumentumai és értelmezése szerint a Strabag-pénzeket közvetítő Aczél Zoltán éppen az M5-ös ügyletek kapcsán állapodott meg az MSZP és az SZDSZ pénztárnokaival 11 millió euró szétosztásában. Az újság emellett az M35-ös, M0-ás és M7-es autópályákkal kapcsolatos iratokat hozott nyilvánosságra - ezzel a 2002-2006-os ciklus összes Strabag-sztrádaügyletét lefedte. A Die Presse korábban ugyancsak az M5-ösre utalva emlegetett egy 15,2 millió eurós "osztrák" tételt, amellyel az MSZP-t hozta kapcsolatba.

2007- 2008

Az MSZP-SZDSZ kormány újra magánosítja az AKA Zrt. 40 százalékát, ami aztán a Raiffeisenen keresztül a Strabaghoz kerül. Ezután jelenti be az osztrák cég, hogy Kelet-Európa vezető sztrádakoncessziós cégévé vált. Néhány hónappal korábban - még Kóka János minisztersége alatt - azt is kihirdetik, hogy a Strabag nyerte az M6-os Szekszárd és Pécs közötti szakaszának megépítésére és harmincéves üzemeltetésére kiírt koncessziós tendert.

Megjegyzés - Először Kóka János kísérelte meg az M5-ös újbóli eladását, de akciója uniós botrányt okozott; információink szerint ezért mondott le a GKM vezetéséről. Majd utódja, Kákosy Csaba beteljesítette a feladatot. | Heti Válasz, 2007. augusztus 30., 2008. január 24. Riportunkban bemutattuk: az épülő M6-oson a Strabag nem létező hegyekbe fúr alagutakat, miután a GKM a drágábbik útvonaltervre kért árajánlatokat. | Heti Válasz, 2008. szeptember 4.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.