Óvakodj a hamisítóktól!

/ 2014.07.02., szerda 16:55 /

Az Európa Kiadó Shakespeare születésének 450. évfordulójára időzítette Arthur Phillips 2011-ben Amerikában az év regénye címet elnyerő könyvének magyar premierjét.

Az Arthur tragédiája – Tótfalusi István kiváló fordításában – nyilván így is, úgy is napvilágot látott volna, hiszen a főként budapesti élményekből építkező, a rendszerváltozás idején játszódó Prága (2003), aztán Az egyiptológus (2005) és az Angelica (2008) a kortárs amerikai irodalom egyik legvonzóbb írójává avatták a most 45 esztendős szerzőt. De mikor is hirdessen meg egy kiadó egy ismeretlen Shakespeare-drámát, ha nem abban az évben, amikor mindenki Shakespeare-ről beszél?

Hogy a dolog kicsit bonyolultabb legyen: a Henrikek, Richárdok sorába illeszkedő Arthur tragédiája a könyv alig harmadát teszi ki, a hozzá írt előszó – Arthur Phillips remek regénye – az igazán hangsúlyos. Itt meséli el az író Arthur tragédiájának, a családi örökség legbecsesebb darabjának a történetét. Az apa notórius hamisító, legyen szó festményről, okiratról, bármiről. Persze mindig lebukik, így több időt tölt börtönben, mint családja körében. Ha éppen otthon van, Shakespeare-t szaval imádott lányának. Arthurból, a fiából csodák csodájára író lesz, mégpedig a híres Random House kiadóvállalat szerzője. Az apa ráhagyja az általa őrzött ismeretlen Shakespeare-kéziratot. Adassa ki, álljon talpra a honoráriumból a család. De mi van, ha a kézirat hamisítvány, ha megint csak az apa csínytevéséről van szó? Arthur a Random House segítségével a szülői házba hívja a világ legnevesebb Shakespeare-kutatóit, akik hónapokon keresztül vizsgálják a darabot, s többségük arra hajlik, hogy bizony eredeti munkával van dolguk. Arthurt azonban a tudósi érvek sem győzik meg maradéktalanul, vissza akar lépni a megjelentetéstől, de a kiadó hajthatatlan, csupán annyit enged, hogy előszó szülessen a drámához. Az előszóból regény kerekedik: apa-fia dráma, rendhagyó szerelmi történet, krimi, pompás figurákkal, izgalmas, egyszerre mulatságos és szívszorító helyzetekkel. A történetmesélés közben a fiatal író az esztétika alapvető kérdését is felteszi: fokmérője-e a műveknek az eredetiség? Ad abszurdum: lehet-e tökéletes Shakespeare-darabot írni napjainkban? Halálos bűn-e a hamisítás?

Arthur Phillips posztmodern szerző, aki minden kérdést nyitva hagy. Az olvasóra bízza azt is, kinek a műve az Arthur tragédiája.

Arthur Phillips: Arthur tragédiája
EURÓPA, BUDAPEST, 2014, 3990 Ft

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Cseh Tamás születésnapjára

A Cseh Tamás Archívum a dalszerző-énekes születésnapján, január 22-én élő koncertekkel és régi fellépések emlékképeivel várja vendégeit a Budai Várban.

Habsburg György: a Monarchia jobb volt

A magyarországi olimpia egész Közép-Európának hasznos lenne – mondja Habsburg György, a Budapest 2024 pályázat egyik nagykövete, akit Ferenc József és az Osztrák-Magyar Monarchia megítéléséről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Idén beteljesülhet Andy Vajna nagy álma

A Viszkis, a Kincsem és a Budapest noir – többek között e három nagy költségvetésű magyar filmet mutatják be idén. Andy Vajna filmügyi kormánybiztos joggal bizakodhat a nézők visszatérésében. 2017 legalábbis vissza nem térő alkalomnak tűnik.

Minden keresztény egyház tegye a közösbe, amije van!

Idén az ötszáz éve elindított reformáció, a 150 évvel ezelőtti osztrák-magyar kiegyezés és a száz éve lezajlott oroszországi puccs évfordulóján kellene józanul szembenézni a múlttal. A világnak és nekünk, magyaroknak. Részletek a friss Heti Válaszban.