Óvakodj a hamisítóktól!

/ 2014.07.02., szerda 16:55 /

Az Európa Kiadó Shakespeare születésének 450. évfordulójára időzítette Arthur Phillips 2011-ben Amerikában az év regénye címet elnyerő könyvének magyar premierjét.

Az Arthur tragédiája – Tótfalusi István kiváló fordításában – nyilván így is, úgy is napvilágot látott volna, hiszen a főként budapesti élményekből építkező, a rendszerváltozás idején játszódó Prága (2003), aztán Az egyiptológus (2005) és az Angelica (2008) a kortárs amerikai irodalom egyik legvonzóbb írójává avatták a most 45 esztendős szerzőt. De mikor is hirdessen meg egy kiadó egy ismeretlen Shakespeare-drámát, ha nem abban az évben, amikor mindenki Shakespeare-ről beszél?

Hogy a dolog kicsit bonyolultabb legyen: a Henrikek, Richárdok sorába illeszkedő Arthur tragédiája a könyv alig harmadát teszi ki, a hozzá írt előszó – Arthur Phillips remek regénye – az igazán hangsúlyos. Itt meséli el az író Arthur tragédiájának, a családi örökség legbecsesebb darabjának a történetét. Az apa notórius hamisító, legyen szó festményről, okiratról, bármiről. Persze mindig lebukik, így több időt tölt börtönben, mint családja körében. Ha éppen otthon van, Shakespeare-t szaval imádott lányának. Arthurból, a fiából csodák csodájára író lesz, mégpedig a híres Random House kiadóvállalat szerzője. Az apa ráhagyja az általa őrzött ismeretlen Shakespeare-kéziratot. Adassa ki, álljon talpra a honoráriumból a család. De mi van, ha a kézirat hamisítvány, ha megint csak az apa csínytevéséről van szó? Arthur a Random House segítségével a szülői házba hívja a világ legnevesebb Shakespeare-kutatóit, akik hónapokon keresztül vizsgálják a darabot, s többségük arra hajlik, hogy bizony eredeti munkával van dolguk. Arthurt azonban a tudósi érvek sem győzik meg maradéktalanul, vissza akar lépni a megjelentetéstől, de a kiadó hajthatatlan, csupán annyit enged, hogy előszó szülessen a drámához. Az előszóból regény kerekedik: apa-fia dráma, rendhagyó szerelmi történet, krimi, pompás figurákkal, izgalmas, egyszerre mulatságos és szívszorító helyzetekkel. A történetmesélés közben a fiatal író az esztétika alapvető kérdését is felteszi: fokmérője-e a műveknek az eredetiség? Ad abszurdum: lehet-e tökéletes Shakespeare-darabot írni napjainkban? Halálos bűn-e a hamisítás?

Arthur Phillips posztmodern szerző, aki minden kérdést nyitva hagy. Az olvasóra bízza azt is, kinek a műve az Arthur tragédiája.

Arthur Phillips: Arthur tragédiája
EURÓPA, BUDAPEST, 2014, 3990 Ft

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Hogyan cseréljünk diktátort?

Az Egyesült Államok egy repülőgép-hordozót, két rombolót, három cirkálót és több kísérő hajót is a koreai partok közelébe küldött, hogy jelezze: a „stratégiai türelem” időszaka véget ért. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Öngyilkosságok: növekedés a 30 éven aluliak körében

Az elmúlt tíz évben közel negyedével csökkent hazánkban az öngyilkosságok száma. Alleluja? Igen, csakhogy az utolsó három évben a 30 éven aluliak körében emelkedés tapasztalható. Miért? Válaszok a friss Heti Válaszban.

A franciák szeme láttára dőlt össze a politikai rendszer

Sem jobbközép, sem balközép jelölt nem jutott a francia elnökválasztás második fordulójába. A centrista Emmanuel Macron az esélyes a jobboldali radikális Marine Le Pennel szemben, ám nem tudni, milyen többséggel kormányoz majd. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Szent háború Soros ellen: ki mond igazat?

Itt az újabb front a Nyugattal vívott háborúban: a parlament elé került a civilszervezeteket szabályozó törvény. Az átlátható amerikai vagy az átlátszó orosz minta a példa? Minden kiderül a friss Heti Válaszból.

Hibaigazítás

Az újságosoknál holnaptól kapható friss számunkban interjút közlünk Király Miklóssal, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kara tanszékvezető egyetemi tanárával.