Óvakodj a hamisítóktól!

/ 2014.07.02., szerda 16:55 /

Az Európa Kiadó Shakespeare születésének 450. évfordulójára időzítette Arthur Phillips 2011-ben Amerikában az év regénye címet elnyerő könyvének magyar premierjét.

Az Arthur tragédiája – Tótfalusi István kiváló fordításában – nyilván így is, úgy is napvilágot látott volna, hiszen a főként budapesti élményekből építkező, a rendszerváltozás idején játszódó Prága (2003), aztán Az egyiptológus (2005) és az Angelica (2008) a kortárs amerikai irodalom egyik legvonzóbb írójává avatták a most 45 esztendős szerzőt. De mikor is hirdessen meg egy kiadó egy ismeretlen Shakespeare-drámát, ha nem abban az évben, amikor mindenki Shakespeare-ről beszél?

Hogy a dolog kicsit bonyolultabb legyen: a Henrikek, Richárdok sorába illeszkedő Arthur tragédiája a könyv alig harmadát teszi ki, a hozzá írt előszó – Arthur Phillips remek regénye – az igazán hangsúlyos. Itt meséli el az író Arthur tragédiájának, a családi örökség legbecsesebb darabjának a történetét. Az apa notórius hamisító, legyen szó festményről, okiratról, bármiről. Persze mindig lebukik, így több időt tölt börtönben, mint családja körében. Ha éppen otthon van, Shakespeare-t szaval imádott lányának. Arthurból, a fiából csodák csodájára író lesz, mégpedig a híres Random House kiadóvállalat szerzője. Az apa ráhagyja az általa őrzött ismeretlen Shakespeare-kéziratot. Adassa ki, álljon talpra a honoráriumból a család. De mi van, ha a kézirat hamisítvány, ha megint csak az apa csínytevéséről van szó? Arthur a Random House segítségével a szülői házba hívja a világ legnevesebb Shakespeare-kutatóit, akik hónapokon keresztül vizsgálják a darabot, s többségük arra hajlik, hogy bizony eredeti munkával van dolguk. Arthurt azonban a tudósi érvek sem győzik meg maradéktalanul, vissza akar lépni a megjelentetéstől, de a kiadó hajthatatlan, csupán annyit enged, hogy előszó szülessen a drámához. Az előszóból regény kerekedik: apa-fia dráma, rendhagyó szerelmi történet, krimi, pompás figurákkal, izgalmas, egyszerre mulatságos és szívszorító helyzetekkel. A történetmesélés közben a fiatal író az esztétika alapvető kérdését is felteszi: fokmérője-e a műveknek az eredetiség? Ad abszurdum: lehet-e tökéletes Shakespeare-darabot írni napjainkban? Halálos bűn-e a hamisítás?

Arthur Phillips posztmodern szerző, aki minden kérdést nyitva hagy. Az olvasóra bízza azt is, kinek a műve az Arthur tragédiája.

Arthur Phillips: Arthur tragédiája
EURÓPA, BUDAPEST, 2014, 3990 Ft

Rosta

Sümegi Noémi

Találkozunk 2016-ban!

Különleges Arany-estek

Három fővárosi színház is különleges programot kínál az Arany-emlékévben: a Katona félmaratont rendez, a Radnóti Színarany, az Örkény Aranyozás címmel tart előadást.

„Habony szegény fiú volt akkoriban, néha nálunk aludt a kanapén”

Ötven évet kellett várnia, mire filmet készíthetett az egykor a szovjet katonák által elkövetett nemi erőszakokról. Mészáros Márta rendező a héten mozikba kerülő Aurora Borealis – Északi fény történelmi hátteréről és rendkívül különös keletkezéséről. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól

Nem kis részben a dolgozók kifacsarásán alapuló humánpolitika okozta a Ryanair botrányos járattörlési hullámát, de a vállalat némi fizetésemeléssel kezelheti a belső feszültségeket. Közben kezdhetünk búcsúzni több jól ismert légitársaságtól is. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Mi történt az EAST ’56-os dalával?

Rosszulesett a zenekarnak, hogy az ’56-os forradalom tavalyi évfordulóján nem az EAST legendás dalát és klipjét vették elő, de megértik. Móczán Péter basszusgitárost, az együttes alapítóját, vezetőjét az október 23-i életműkoncertjük előtt kérdeztük. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

A halál völgyében: miért bukik el tízből kilenc startup?

Divatba jöttek a startupok Magyarországon, de tízből kilenc induló vállalkozás elbukik, és lassan nő a sikersztorik száma. Ezen változtatna a Telenor gyorsítóprogramja, melynek két mentorától kérdeztük, mik a leggyakoribb buktatók.

Fekete György utódja: „Ide ne hozzon senki pártpolitikát!”

Karmester vagyok, és az is maradok, nem lettem politikus attól, hogy MMA-elnöknek választottak – mondja Vashegyi György, aki november elejétől három évig vezeti a köztestületet. Az új elnökkel minőségről, ízlésdiktatúráról és az együttműködés hiányáról is beszélgettünk a friss Heti Válaszban.