Szabad kezet kér az egészségügyi miniszter

/ 2001.05.18., péntek 07:44 /

Egy visszautasított miniszteri lemondás, két államtitkár távozása - így foglalhatók össze az egészségügyben a múlt héten történtek. "Nem fogom hagyni, hogy mint elődömet, a frakció gúzsba kössön" - értékel Mikola István miniszter, aki abban bízik, az egészségügy megnyerheti a választásokat a Fidesz - Magyar Polgári Pártnak.

Elgondolkozott már azon, hol rontotta el? A Fidesz-frakció nagyon fegyelmezett, egységes, ám most éppen ön ellen működött a szavazógép.

Fotó: Griechisch Tamás
Mikola István

Nem volt egységes, nem működött jól, és a program nincs elrontva. Nemhogy hibát nem követtünk el, hanem kiváló törvényjavaslatot terjesztettünk be, amit a kabinet elfogadott. Ezek után a frakció kikért két módosító javaslatot különszavazásra, és a kormánnyal, a miniszterelnökkel, a pénzügyminiszterrel szemben voksolt.

Mégis elsősorban az egészségügyi miniszterrel szemben.

Mi törvénytervezetet csak a kormányon keresztül terjeszthetünk a parlament elé. Szókimondó ember vagyok, az egyik javaslatot szakmaiatlannak, csacsiságnak minősítettem. Ennek lényege, ha egy megye egészségügyi kapacitása tíz százalékkal elmarad az országos átlagtól, akkor a megyei önkormányzat köteles kiegészíteni a többi megye átlagához.

De nem ez volt a pofonértékű módosítás.

Nem, de szakszerűtlen és szűkíti az egészségügyi miniszter mozgásterét, ami megengedhetetlen. A struktúraváltás tíz éve várat magára az egészségügyben, és azzal kezdjük, hogy megkötjük a miniszter kezét? A másik ügy nem olyan nagy horderejű. Itt arról van szó, hogy bizonyos cselekedetekben a pénzügyminiszter egyetértését kell élveznünk, ez azt is jelentheti, hogy a pénzügyminiszter megvétózhatja az egészségügyi miniszter javaslatait.

Nem volt túl boldog ettől.

Presztízsveszteséget okoz. Sajnos úgy látom, mintha az egészségügyi minisztertől féltenék a hatáskört, ami nagyon nagy baj, mert így nem lehet a kormányprogramban szereplő átalakítást végrehajtani. Ehhez hatalom, mozgástér, cselekvési tér kell. Enélkül nem lehet a tárca élén ténykedni. Ezt láttam szándékokban veszélyeztetni, de okosabbak vagyunk mi annál, hogy ezt ne tudnánk kezelni. A szándék mindenképpen döbbenetes, de tudom, ez nem a frakcióé, hanem néhány emberé, ezért most már nem aggaszt annyira a dolog. El lesz simítva az ügy.

Mégiscsak bizalmatlanságot tükrözött a szavazás.

Ha megnézi, az egészségügy januártól számított újkori lendületével legalább 15 százalékot nyert a Fidesz. Ezt így kimondom, az egészségügy nagypolitikai tényező lett. Ne tőlünk féltsék a dolgokat, adjanak nekünk nagy mozgásteret, mert most összejött egy olyan menedzsment, amely meg tudja valósítani a programot. Ezt észre kellene venniük a törvényhozóknak, hiszen az emberek azt várják tőlünk, történjen végre valami az egészségügyben.

Csakhogy kívülről inkább az látszik, saját programjának megfogalmazása mellett leállította a Gógl Árpád által elindított és igen nehezen mozduló sürgősségi reformot, ez komoly érdekeket sérthetett a frakción belül.

Nemhogy leállítottuk, hanem az ebben elszenvedett fiaskót kiigazítjuk. Csúfos kudarcot vallott az a terv, hogy a Semmelweis Egyetem Péterfy utcai traumatológiai tanszékét az Országos Traumatológiai Intézetbe kell költöztetni. Éppen most hozzuk létre azt a hatalmas intézményt, amely a traumatológiai intézetből és a Mentőkórházból fog állni. Ha egy cukorbeteg eltöri a lábát, nem fognak vele két-három intézetbe rohangálni, mert a baleseti ellátás és a sürgősségi belgyógyászat egy helyen működik majd.

Mi lesz a sorsuk a megígért vidéki mentőállomásoknak?

Ki hogyan szavazott?
A Mikola István által említett két szavazáson a Fidesz-frakció csaknem teljesen egységesen voksolt. A Fidesz korábbi és jelenlegi elnöke (Kövér László és Pokorni Zoltán) mindkét alkalommal Mikola kérése ellen nyomta meg a gombot, akárcsak Szájer József frakcióvezető. Mikola István javaslatát a kabinetből Deutsch Tamás ifjúsági és sportminiszter támogatta. Varga Mihály pénzügyminiszter mindkét esetben Mikola István javaslatával ellentétesen, a frakcióval egységben nyomta meg a gombot, hasonlóképpen szavazott egy-egy alkalommal Harrach Péter szociális, Szabó János kisgazda honvédelmi miniszter is. Gógl Árpád, Mikola elődje egyik alkalommal sem vett részt a szavazáson. A felmentett államtitkárok közül Frajna Imre mindkét esetben a frakcióval együtt szavazott, Horváth Zsolt viszont az egyik voksolásnál távozott a teremből.
A sürgősségi betegellátás most már nemcsak ígéret, hanem konkrétumok jelzik a megvalósulását. Nagyon sok mentőállomásra van igény, nagyrészt helyi ambícióból. Négy-ötre van valóban szükség, és hetet fogunk felállítani. Ezek után nem a mentőállomásokkal kell foglalkozni, hanem azzal, ki fogja átvenni a beteget a kórházban, vagy amikor haza kell vinni, hány órát kell várni a szállításra. Nem halt el a sürgősségi program, a program szakmai súlyozását végeztük el. A hatalmas, öncélú épületek megépítését nem engedem, mert a magyar egészségügyben inkább felesleges kapacitás van. Régi rossz emlékeket idéz mindez ha elfogyott a pénz, építsünk valami nagyot, hiszen akkor forráshoz jutunk, és átmenetileg oldani tudjuk a működési zavarokat, majd amikor elkészül az épület, kiderül, csak tetéztük a gondokat. A kérdést túl jól ismerem ahhoz, hogy meg lehessen téveszteni ezekkel a szándékokkal.

Hosszú idő után ismét feltűnt egy egészségügyi miniszter a népszerűségi listákon, de vajon az orvosok körében is népszerű ön? Nemrégiben a parlamentben azzal érzékeltette az orvosok ellenérdekeltségét a reformmal szemben, hogy az egysejtűnek sem biztosan érdeke a törzsfejlődés.

A szakma a legnagyobb támogatóm. Nem igaz, hogy a Fekete Angyal-történet megrémítette a szakmát, egy fenét rémisztette meg. A vizsgálat inkább tisztázta az egészségügyet azok alól a vádak alól, amelyek elhangzottak. Nem dughatjuk tovább homokba a fejünket. A frontok azt jelzik, mennek a dolgok, mert senkinek se legyen illúziója, az egészségügyben bármilyen húzás érdeksérelemmel jár. Szükségképpen a konfliktusok kezelésére kell berendezkednünk, erre megvan az apparátus a minisztériumban. Ne legyen kicsinyhitű, ez a program meg fog valósulni, a legjobb úton van efelé.

Biztos ebben? Mintha ez a parlamenti affér nem erre utalna.

Ezek mind segítenek, mert rávilágítanak azokra a helyzetekre, amelyek korábban megbénították a programok végrehajtását.

Nem tartja balszerencsének, hogy a választások előtt alig több mint egy évvel lett miniszter, bebetonozva egy költségvetési helyzetbe?

Nem kerülhetek máskor a bársonyszékbe, mert a választások után a pozíciókat általában a voksot nyert politikusok kapják. Én nem indultam a választásokon, nem voltam a politikai élet szereplője.

Másfél év azonban nagyon rövid idő.

Elindítjuk a programot, ami három kormányzati ciklust ölel fel. A költségvetést pedig készen kaptam, nem érdemes rajta morfondírozni. Hála istennek, a nemzetgazdaság jól megy, az egészségügy súlyos társadalompolitikai tényező lett, prioritást élvez, maga a kormányfő is elkötelezte magát például az alapellátás reformja mellett. Nem reménytelen a programunk forrásoldalról sem.

Érdekes megoldásnak találtam, hogy más tárcák költségvetéséből próbál a megvalósításához pénzt keresni.

Alaposan utánanéztem, miért vallottak kudarcot az előző elgondolások. A népegészségügyi programot ugyan elkészítheti az egészségügyi tárca, de megvalósítani nem tudja. Ehhez a többi minisztériumnak is úgy kell végeznie a munkáját, hogy mérlegelje napi tevékenységének népegészségügyi hozadékát. A másik oka az eddigi fiaskónak, hogy az értelmiség nem tette magáévá a programot.

Volt egy harmadik ok is, tizenegy év alatt ön már a hatodik egészségügyi miniszter, és az újabbaknak mindig első dolguk volt elődjeik programjának likvidálása. Egy miniszternek sem adatott meg, hogy két ciklusban dolgozhasson. Ön mintha ebben gondolkozna.

Egy sanszunk van, hogy a Fidesz az egészségüggyel nyeri meg a választásokat. Ennek sosem látott esélye van most.

Ez nagyrészt már 1998-ban is így volt. Megismételni nehéz lenne.

Most van először nagy esély arra, hogy egy demokratikusan választott kormányzat ne négy évig, hanem ciklusokon keresztül képviselje a programját. Amikor a nagy politikai változások történnek, megjelennek a voksot nyert új politikai harcosok, nekilódulnak, beverik a fejüket, látják, összetettebbek a dolgok. Az egészségügy pedig főleg nagyon bonyolult. Akkor jön egy nagy paralízis, amikor semmihez sem mernek nyúlni, mert látják, ha megbillentenek valamit, öt kilométerre is megkondulnak a harangok.

Most a saját helyzetét írja le, miniszter úr?

Nem akarok a saját helyzetemmel foglalkozni, de nagyon nagy szükség lenne a folytatásra.

A frakcióval való konfrontációja következményeként két ősfideszes államtitkárt menesztett a miniszterelnök. Nehéz lesz bármit elérnie, ha nem tud együttműködni a képviselőcsoporttal.

A Fidesz-frakcióval nem konfrontálódtam. Azonkívül, hogy a parlamentben végighallgattam, nekem ebben semmilyen szerepem nem volt.

Ön politikus, nem tudta volna meggátolni, hogy idáig fajuljanak a dolgok?

A magyar kormány tagja vagyok. A magyar kormány nem fogadta el ezeket a módosító indítványokat, és én sem fogadom el. Ha úgy tetszik, ez egy partizánakció volt, hogy ki követte el, azt a sajtó majd az almanachokban olvashatja. Nekem nincsenek összetűzéseim a frakcióval, nincs módon összetűzni.

Akkor mégis mi történik itt?

Néhányan már sok éve próbálkoznak a biztosítási alap és az intézetek privatizációjával. Én ezt nem szeretem, de nekem, mint Mikola Istvánnak jogom és lehetőségem van erre, külön személyiség vagyok, nem fogok megijedni fideszes vagy más képviselőktől, amikor szakmaiatlannak és csacsiságnak minősíthető indítványokat terjesztenek elő. A lehetőségrendszeremmel meg fogom ezt akadályozni. Most is meg tudtam gátolni, vegye észre, és meg is fogom abban a pillanatban, amikor előjönnek vele, ismerem a módját. Az egészségügyi ágazatot nekem kell irányítani. Ez óriási felelősség, nem fogom elszenvedni azt, amit az elődöm. Nyakába szálltak, gúzsba kötötték. Engem nem fognak ebben az irányító funkcióban gúzsba kötni, ezt most már ők is tudják. Új módon kell működni ennek a kapcsolatnak. Én erre első pillanattól kezdve kész voltam és most is az vagyok.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.