Konferencia

Magyarok a piacon II.

A Heti Válasz és a Mindshare szervezésében másodszor megrendezett Magyarok a piacon konferencián arra keresték a választ a résztvevők: milyen kilátásai vannak a kis- és közepes vállalatoknak a válság túlélésére.

Egy katasztrófafilmhez hasonlította Magyarország helyzetét bevezető előadásában Király Júlia. A jegybank alelnöke szerint szerint a kis- és közepes vállalatok (kkv), valamint a pénzügyi rendszer működőképességének együttes biztosítása az egyetlen járható út a magyar gazdaság működőképességének fenntartásához. Ugyanakkor - mivel a világgazdaság recesszió előtt áll - Magyarországon sem szabad bízni a növekedésben. Chikán Attila szerint is szükséges lépés volt az IMF-hez fordulni segítségért: a hitelért pedig nem a Valutalapot kell hibáztatni, hanem azokat, akik olyan gazdaságpolitikát folytattak, amely ide vezetett.

Konferencia összefoglaló:

Chikán Attila szerint is szükséges lépés volt az IMF-hez fordulni segítségért: a hitelért pedig nem a Valutalapot kell hibáztatni, hanem azokat, akik olyan gazdaságpolitikát folytattak, amely ide vezetett.

A Gyurcsány Ferenc által életre hívott gazdasági csúccsal egyidőben Burány Sándor, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára lapunk konferenciáján bejelentette: a kormány 1400 milliárd forintos gazdaságélénkítő csomagot indított útjára. A pénzt uniós támogatások átszervezésével teremtik elő. Az 1400 milliárd forint kisebb részét vissza nem térítendő támogatások formájában technológiafejlesztésre fordítanák úgy, hogy enyhítenek a pályázás feltételein, és növelik a támogatási arányt. A csomag nagyobb részét mikrohitelek, hitelgarancia és kamattámogatás formájában juttatnák el a kkv-szektorhoz.

Az adórendszer egyszerűsítése, megfelelő támogatási rendszer, jól működő gazdaságélénkítő csomagok és a költségstruktúra európai szinthez csökkentése lennének a sarokkövei a versenyképesség javításának Vereczkey Zoltán, a Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara alelnöke szerint. A kamara számításai azt mutatják, hogy a Gyurcsány-kormány működésének négy éve alatt 800-840 milliárd forinttal nőttek a vállalkozások terhei, miközben évente mindössze 131 milliárd forint jutott gazdasági támogatásokra.

Hamecz István, az OTP Alapkezelő Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy látja: nemcsak konjunkturális, hanem szerkezeti problémái is vannak a magyar gazdaságnak. Szerinte a gazdaságélénkítő és a bankmentő csomaggal azt lehet elérni, hogy csak egy, és ne két-három százalékkal lassuljon a gazdaság. Hamecz úgy értékeli, a magyar gazdaság kulcsproblémája az alacsony foglalkoztatottsági és aktivitási ráta: A jövőre vonatkozóan jelentős lassulást, alacsony inflációt, a bérek reál- és nominálértékének csökkenését, valamint növekvő munkanélküliséget jósolt.

 

A jelenlegi gazdasági környezetben helyesen látják helyzetüket a hazai kis- és közepes vállalkozások - ez derült ki a Szonda Ipsos a konferencián ismertetett, november eleji felméréséből. Gulyás János, a kutatóintézet ügyvezető igazgatója szerint a válságot nem katasztrófaként, hanem egy hosszú, hideg télként élik meg a vállalkozók. A belföldi piac szűkülésével 68 százalékuk számol, csaknem háromnegyedük pedig arra számít, hogy csökkenni fognak az állami megrendelések, és megnehezül a vállalatok hitelezése. A kkv-k elsősorban általános működési költségeik csökkentésével igyekeznek kivédeni a válság hatásait, de több mint felük létszámleépítést is tervez.

A pályázatok és az adózás problémáiról rendezett fórumbeszélgetésen Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda vezérigazgatója úgy fogalmazott: a válság miatt kieső vagy ellehetetlenülő hiteleknek jó alternatívái lennének a vállalkozók számára kiírt uniós pályázatok. Ehhez azonban vonzóbbá kellene tennie az államnak a pénzszerzés e formáját. Így ésszerűsíteni kellene a meghirdetett pályázatok számát, és a bürokrácia csökkentése mellett azt is el kellene érni, hogy a mostani évek helyett a pályázat 4-6 hónap alatt eljuthasson a beadásától a kifizetésig. A vezérigazgató mindezek mellett még szigorúbban ellenőrizné a pályázati pénzek útját.

Egyszerűsítésre és szigorú ellenőrzésre az adózás terén is szükség van - értett egyet az Essősy Zsomborral Vámosi-Nagy Szabolcs. Az Ernst & Young adóigazgatója abszurdnak nevezte, hogy ötvennégy adónem van ma Magyarországon. Ő az egyszerűsítés lehetőségét a különböző adónemek összevonásában, az értelmetlen vagy rosszul kitalált adókedvezmények megszüntetésében látja.

A konferencián két sikeres vállalkozás is bemutatkozott: a térinformatikai szoftverekkel foglalkozó Digiterra Kft. és a műholdas navigációjáról ismertté vált Nav'n Go Kft. Minkét cég sikerének abban látta titkát, hogy - megtalálva területükön a piaci rést - innovatív és a piacinál alacsonyabb áron kínált termékkel tudott előállni.

Program

08:30 - 09:00   Regisztráció

 

09:00 - 09:20   Nyitó előadás: Hogyan hat a pénzügyi válság a kkv szektorra?

                      Király Júlia alelnök - Magyar Nemzeti Bank

 
 

09:20 - 09:50   Egy válságkezelő gazdaságpolitika lehetőségei és eszközei - előadás

                      Burány Sándor, Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium, államtitkár

 
 

09:50 - 10:10   A vállalkozói aktivitás és az üzleti környezet kilátásai - előadás

                      Vereczkey Zoltán, MKIK, alelnök

 
 

10:10 - 10:30   A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok - előadás

                      Hamecz István, OTP Alapkezelő Zrt., elnök-vezérigazgató

 
 

10:30 - 11: 30  FÓRUM

                      Magyarországon nemcsak a piaci versennyel és a konkurenciával, hanem olykor még a
                      hatóságokkal is élet-halál harcot kell vívniuk a magyarországi vállalkozóknak.

 

                      Résztvevők:

 

                      Vámosi-Nagy Szabolcs, Ernst & Young, adóigazgató
                      Essősy Zsombor, Magyar Pályázatkészítő Iroda, vezérigazgató

 

                      Moderátor:

 

                      Mong Attila, Inforádió

 

                      Irányadó kérdéskör: Magasak a közterhek, nehézkes a hivatalos ügyintézés, és az uniós
                      pályázatok körül sem megy minden zökkenőmentesen. Vajon miért? Hol lehetne változtatni
                      az adórendszeren és a pályázati struktúrán?

 

11:30 - 11:45   KÁVÉSZÜNET

 

11:45 - 12:05   ELŐADÁS

 

                      A magyar kis- és középvállalkozások önértékeléséről és helyzetéről - kutatás

 

                      Gulyás János, a Szonda Ipsos ügyvezető igazgatója

 

                      Az előadás témája: Milyen magatartás jellemzi a hazai kkv-szektort? Hogyan látják a
                      vállalkozók saját helyzetüket és a makrogazdasági környezetet? Melyek a magyar
                      márkákkal kapcsolatos fogyasztási szokások és trendek?

 

12:05 - 12:25   MAGYAR CÉGEK A VIRTUÁLIS VILÁGPIACON

 

                      A fórumot felvezető előadó: Nyull Balázs, a DigiTerra Informatikai Kft. ügyvezető
                      igazgatója

 

                      Az előadás témája: Az innovatív stratégiatervezés szerepe a rövid és hosszú távú
                      tervezésben. Kis magyar vállalatból nagyszereplővé válás.

 

12:35 - 13:30   FÓRUM

 

                      Egy feltörekvő, felívelő új ágazatban könnyű - határainkon túlról is látható - sikereket
                      elérni. Vagy mégsem?

 

                      Résztvevők:

 

                      Nyull Balázs, a DigiTerra Informatikai Kft. ügyvezető igazgatója
                      Balázs Csaba, az econet.hu Nyrt. igazgatósági elnöke
                      Fazakas András, Nav N Go, operatív igazgató

 

                      Moderátor:

 

                      Kőszegi András, BrandTrend Kommunikáció

 

                      Irányadó kérdések: Hogyan állhatják a kisebb cégek a nagyobbakkal a versenyt? Milyen
                      stratégiát érdemes követniük az internetes/informatikai vállalkozásoknak? Milyen szerepe
                      van az innovációnak a versenyképesség megőrzésében?

 

13:30 - 14:30   EBÉD

 

                      ÜZLET HATÁRAINKON INNEN ÉS TÚL

 

14:30 - 15:00   ELŐADÁS

 

                      Kitörési lehetőségek a reálszférában

 

                      Dr. Chikán Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora, volt gazdasági miniszter

 

                      A hagyományos, s korábban erősségünknek gondolt ipari ágazatok többsége - pl.
                      élelmiszeripar, könnyűipar - nehéz helyzetben van. Mely területeken tudunk
                      versenyképesek lenni, milyen ösztönzőkkel lehet növekedési pályára állítani a gazdaságot?

 

14:50 - 15:10   ELŐADÁS

 

                      A kkv-szektor likviditása és finanszírozása a bankok szemszögéből 

 

                      Topa Zoltán - Kkv ügyfélkapcsolati főosztályvezető-helyettes, MKB Bank  

 

                      Milyen likviditási problémákkal küzdenek a kkv-k? Hogyan tudják előteremteni a
                      hitelfelvételhez szükséges önrészt? Milyen eszközök, uniós pályázati hitelcsomagok
                      vannak a bankok kezében?

 

15:10 - 15:30   ELŐADÁS

 

                      Nehéz helyzetben sikeresen

 

                      Süveges Szabó László - ITDH, üzletfejlesztési igazgató

 

                      Hogyan lehet szemben úszni az árral? Hogyan lehet márkát építeni külföldön? Mennyire
                      játszik szerepet a növekedésben a megújulás képessége?

 

15:30 - 16:00   ZÁRÓELŐADÁS

 

                      Felelősség és elismertség - a reputáció-biznisz

 

                      Wiszkidenszky András, Print-X Budavár Zrt.

 

                      Új generációs marketinkommunikációs eszközöket alkalmazunk az ügyfelek felé, amelyek
                      az eddigi egyoldalúság helyett felelős, felnőtt, egyenrangú kommunikációt jelentenek. A
                      gazdasági társaságok hosszabb távon gondolkodnak, nem azonnali megtérülést biztosító
                      ügyek mellé is odaállnak, mélyebb identitást építenek.

 

                      Ahogy az emberek maguk, ezek a cégek is vágynak a visszaigazolásra, az elismertségre,
                      a fenti erőfeszítések „jutalmára". A felelős viselkedésből és ennek elismeréséből áll össze
                      a reputációnk, amire mindannyian oly annyira szomjazunk. Ez a legfontosabb. Ezért
                      vagyunk hajlandók a legtöbbet tenni. Magyarországnak és a magyar vállalatoknak komoly
                      esélye van a régióban valami új dolog élére állni, ami modern, hasznos, XXI. századi, és
                      ami megkülönböztet: a reputáció.