Konferencia

Válassz magyart!

Konferencia a Heti Válasz és a Magyarok a piacon Klub közös szervezésében

A konferencia célja az volt, hogy felhívja a döntéshozók és a fogyasztók figyelmét a magyar termékek népszerűsítésének fontosságára. A magyarok a piacon Klub alapítóinak meggyőződése, hogy a hazai gazdaság felemelkedésének kulcsa a magyar munkaerő és magyar termékek versenyképességének visszaállítása, amelynek érdekében a termelő és szolgáltató szféra összefogásával a hazai termékeket felismerhetővé kell tenni a kereskedelemben, és ösztönözni ezek vásárlására. 

A rendezvényen bemutatásra került az reklámfilm, amelyet az érintett szaktárcákkal történt tartalmi egyeztetés után a Klub saját költségén készíttetett a hazai áruk népszerűsítése érdekében.

Konferencia összefoglaló:

A „Válassz magyart!" konferencia - ahogyan több előadó megfogalmazta - egy munkaértekezlet volt magyar kis és középvállalatok részvételével, melyen a Heti Válasz által alapított Magyarok a Piacon Klub céljai megvalósítása érdekében szövetségesek keresését helyezte központba. A szervezet alapítóinak meggyőződése, hogy a hazai gazdaság felemelkedésének kulcsa a magyar munkaerő és magyar termékek versenyképességének visszaállítása, amelynek érdekében a termelő és szolgáltató szféra, valamint a kormányzat összefogásával a hazai termékeket felismerhetővé kell tenni a kereskedelemben, és ösztönözni ezek vásárlására.

A rendezvényen felszólalt többek között Fónagy János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkár, Simon Péter az Agrár Marketing Centrum igazgatója, valamint Csáky Pál volt szlovákiai miniszterelnök-helyettes.

A tanácskozás és egyben a Magyarok a piacon Klub egyik mottója is lehetne John F. Kennedy híres mondata, mely szerint nem az a kérdés, hogy mit tehet érted a hazád, hanem az, hogy te mit tehetsz a hazádért. "Az egyik lehetséges válasz pedig a kérdésre az, hogy: Válassz magyart! Nemcsak azért, mert magyar, hanem mert jó. A minőség nagyon fontos hívó szó, ha a hazai termékek fogyasztására akarjuk ösztönözni a vásárlót" - emelte ki Borókai Gábor főszerkesztő-lapigazgató.

Kovacsics Imre a Magyarok a piacon Klub elnöke köszöntőjében elmondta, hogy sokan vannak, akik már tagok és sokan vannak azok is, akik még lehetnek. „Meg kell mutatni, hogy mire vagyunk képesek. A hungarikum szót azonban nem szabad elcsépelni, mert nem feltétlen kell, hogy minden magyar termékből hungarikum legyen" - fejtette ki. A cél, hogy a magyar termék mögött magyar cég, magyar munkahely álljon, és hogy elérjük azt a szintet, ami már Ausztriában tapasztalható, mely szerint egy osztrák háziasszony a vasárnapi ebédhez 90%-ban osztrák terméket használ.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára nyitóelőadásában kiemelte, hogy a KKV szektornak minden országban meghatározó szerepe van a gazdaságban. Hozzátette, hogy a magyar vállalkozások 70%-át, a versenyszféra bevételének 60%-át, valamint az export 40%-át is a KKV szektor adja. Mindemellett a kis- és középvállalatok legnagyobb problémája a már eleve meglévő tőkehiány. A 2008-as válság bekövetkeztével pedig a vállalkozások létszámcsökkentéssel, a készletek mérséklésével és legfőképp a beruházások elhalasztásával próbáltak talpon maradni. Ugyanakkor az is tény, hogy válság idején a haza piac szerepe felértékelődött. "A kormány legfontosabb feladata a munkahelyteremtés, miután jelenleg a 8 milliós munkaképes korosztályból 3, 6 millió dolgozik, és ebből 1, 8 fizet adót. Tehát: 10 millió embert jelenleg 1, 8 millió ember tart el és ez tarthatatlan. Azonban az világossá vált, hogy állami eszközzel munkahelyeket teremteni nem lehet, a kormány feladata az, hogy olyan környezetet teremtsen, amely erősíti a foglalkoztatást" - mondta az államtitkár. "Magyarország földrajzi helyzete, múltja, lakosságának képzettsége alapján a régió legerősebb gazdaságú országa kell legyen" - hangsúlyozta Fónagy, ezért helyzetbe kell hozni a KKV szektort, mivel így lehet a gazdaságot is sikeresen fellendíteni. Magyarországon például még mindig nincsenek a hazai termékek megfelelő módon kezelve, míg az Európai Unióban a hazai cégek nyereségi aránya 70 százalék, addig ez a szám Magyarországon csak 40 százalék.

A hazai termékek fogyasztására ösztönzés egyik következő állomása egy reklámfilm lesz. Ennek a magyar reklámanyagnak Serényi János, Magyarország egyik legelismertebb kommunikációs szakértője a mentora. A film elkészültét a Magyarok a piacon Klub finanszírozza, és a Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság, a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Agrár Marketing Centrum folyamatos segítségével készül.

Az Értékrend Consulting szakembere a „Válassz magyart!" konferencián tartott előadásában kifejtette, hogy a hazai termékek promotálásánál mindig négy dolgon van a hangsúly: a külföldi cégek elleni harc,  a nagyhatalom elleni harc, a belföldi cégért folytatott harc, illetve a belföldi életért folytatott harc. A szakember amerikai példákon mutatta be a helyi termékek fogyasztására való ösztönzést. A tengerentúli reklámfilmek rövid és világos üzeneteikkel próbálják elmagyarázni a fogyasztónak, hogyha helyi terméket vásárol, akkor abból mennyi adója származik például az adott országnak, és ezzel hogyan támogathatja a vásárló saját hazáját.

Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkár az országkép fontosságát hangsúlyozta. "Át kell gondolnunk, mit gondolunk magunkról és milyen az a kép amelyet közvetíteni szeretnénk" - mondta. Magyarországnak fontos, hogy karakteres márkaképe alakuljon ki, hiszen ha nincs ilyen, akkor külföldön sztereotípiákkal helyettesítik a valós képet. Az államtitkár kiemelte, hogy az állam itt is kereteket, infrastruktúrát, logosztokát ad, de nem működtet. Végezetül kiemelte, hogy a magunkról alkotott képnek és a kifelé sugárzott képnek közel azonosnak kell lennie, különben sikertelen lesz a kommunikációnk külföldön.

Simon Péter, az Agrár Marketing Centrum igazgatója a valós minőségbiztosítási rendszeren alapuló védjegyek jelentőségét hangsúlyozta. Az AMC három védjegyet használ a minőségi magyar élelmiszerek jelölésére, ebből a legismertebb a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy, amely jelenleg mindössze 84 termelő 418 termékén szerepelhet. Ez nem kevés, de nem elég egy bolt megtöltésére sem.

A konferencia délutáni szekciójában Judith Winter a Quality Austria irodavezetője beszélt a 65 éves múltra visszatekintő osztrák márkajelről, mely jelenléte az osztrák piacon nem problémamentes, de példaértékű lehet a „Magyar termék" promócióját tekintve.

Kecskeméti Attila a Magyar Termék Nonprofit  Kft. ügyvezető igazgatója a „Magyar Termék" védjegy és Magyarországon való általánossá tételének fontosságát emelte ki. Mint mondta szükség van egységes jelölésre, és központi kommunikációra, hogy ne lehessen bárkinek bármilyen termékre magyar zászlós logót rátennie. Hangsúlyozni kell egyúttal, hogy a hazai termék vásárlásával több munkahely és több adó termelődik, ami áttételesen magával hozza a közszolgáltatások színvonalának növekedését is. Kerekasztal beszélgetésben a védjegyet használó vállaltok vezetői kifejtették, számukra miért fontos, hogy ennek a közösségnek a tagjai, mely tulajdonképpen a társadalmi kohéziót is növeli, amelyre napjainkban nagy szükség van.

A konferencia zárásaként Csáky Pál, Szlovákia volt miniszterelnök-helyettese elmondta, hogy 2011 első felében közös konferencián szeretne konzultálni a határon belüli és határon túli magyarok együttműködési lehetőségeiről Révkomáromban. Annak ellenére, hogy a szlovák-magyar viszony nem felhőtlen, a Magyarok a Piacon Klub civil kezdeményezése segíthet a gazdasági kapcsolatok fejlesztésében. A politikus zárásként ehhez a munkához kívánt optimizmust minden kis- és középvállalkozónak.

Program

10.00-10.10
Köszöntő
Borókai Gábor, főszerkesztő-lapigazgató, Heti Válasz
Kovacsics Imre, elnök, Magyarok a piacon Klub

10.10-10.30

Nyitóelőadás: A hazai termékek és szolgáltatások fogyasztásának nemzetgazdasági jelentősége
Fónagy János, parlamenti államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

10.30-11.00
Mindenki másként, de mindenki csinálja
Hogyan ösztönzik külföldön a hazai termékek vásárlását az állami és a magánszféra összefogásával?
Serényi János, kommunikációs szakértő, Értéktrend Consulting

11.00-11.20
Kommunikáció a hazai termékek fogyasztásának fellendítésére
Kovács Zoltán, kormányzati kommunikációért felelős államtitkár

11.20-11.40
Az Agrár Marketing Centrum programja a magyar áruk vásárlás ösztönzésére
Simon Péter, igazgató, Agrár Marketing Centrum

11.40-12.00
Kávészünet

12.00-12.20
Egy sikeres modell a hazai termékek promóciójára
Az osztrák termék tanusító rendszer bemutatása
Judith Winter, irodavezető, Quality Austria

12.20-12.40
A Magyar Termék védjegy és annak általánossá tétele Magyarországon
Kecskeméti Attila, Magyar Termék Nonprofit Kft., ügyvezető igazgató

12.40-13.20
Kerekasztal beszélgetés Magyar Termék védjegyet használó vállalatok vezetőivel
Résztvevők:
Molitórisz Károly (Univer Product Zrt.), Bodrogai Ferenc (Forest Papír Kft.), Pavlova Olga (Detki Keksz Kft.), Blázsik Ferenc (Sikér Zrt)

13.20-13.50
Válassz magyart! - határainkon túl is
Csáky Pál, volt miniszterelnök-helyettes, Szlovákia

13.50-15.00
Ebéd