Sport

Csavarhúzó és önismeret - interjú Méder Áron vitorlázóval

/ 2012.11.30., péntek 11:37 /
Csavarhúzó és önismeret - interjú Méder Áron vitorlázóval

Kopár István és Fa Nándor után a harmadik magyar szóló-vitorlázó földkerülő Méder Áron jövő ősszel nekivág a MiniTransat 650 óceánátkelő vitorlásversenynek - hazánkból elsőként. Felicity nevű hajójával idén áprilistól szeptemberig készült Franciaországban, jövőre már márciusban átteszi székhelyét lorient-i bázisára. Méder állítja, a két etapból álló viadalon a 4100 tengeri mérföld (7600 kilométer) 30 nap alatt megtehető, de ideális időjárási körülmények mellett 23 nap alatt célba érhet.

 

Hosszú volt az út Kopertől Koperig, 2006. szeptember 24-én, reggel 9-kor vágott neki a nagy utazásnak, három évvel később, 2009. szeptember 19-én, 14 órakor érkezett vissza a szlovéniai indulási kikötőbe. Azóta eltelt újabb három év, ennek az emberfeletti teljesítménynek vannak újabb tanulságai?

Két hete már a 33-at töltöttem be, amikor nekivágtam a földkerülésnek, még csak 26 éves voltam. Az azóta eltelt időben leülepedtek az élmények. Amit a Békét és szelet című könyvemben írtam, ahhoz tartom magam, ez egy hihetetlenül érdekes és hasznos önismereti teszt volt három óceánon és tucatnyi tengeren át.

Most nem három óceán vár önre, hanem „csak" egy, az Atlanti, és nem a Carinával, hanem a Felicityvel vág neki.

A mini 650-es vitorláshajó hat és fél méter vagyis 21 láb hosszú. Csak fél méterrel hosszabb, mint a Carina, ami egy lassú régi túravitorlás hajónak számít, a Felicity viszont egy nagyon gyors modern óceáni versenyhajó. A belső terük, vagyis a szűkösség és a spártai életmód, amit ez követel, nagyon hasonló. A MiniTransaton minden gramm számít, míg a földkerülésre könyveket és emléktárgyakat is vittem magammal, itt az sem lesz mindegy hány alsónadrágot vagy pólót teszek a kabinba.

Mi az, amin semmiképp sem lehet spórolni?

A legszükségesebb szerszámokon. Szigetelőszalagra, csavarhúzóra, tartalékkötélre, kalapácsra, illetve 8-as, 10-es és 12-es kulcsra mindenképpen szükségem lesz.

Hol és hogyan készül?

Leginkább Franciaországban, ahol Lorient-ben van a bázisom. Azért itthon, a Balatonon is vízre szoktam szállni, vagy a közelben még az Adrián. A Felicityt februárban vásároltam, idén áprilistól szeptemberig ismerkedtem vele a nyílt tengeren, jövőre már márciusban kint leszek Lorient-ben a tervek szerint.

A honlapján azt írja, a MiniTransat első etapját, a Douarnenez és a Kanári szigetek közti 1400 tengeri mérföldet (2600 kilométert) körülbelül 10 nap alatt teheti meg, az innen a guadeloupe-i célig hátralévő 2700 tengeri mérföldhöz (5000 km-hez) pedig 20 napra lehet szüksége. Ezeken a részidőkön lehet faragni?

Itt a célba érés már önmagában véve is komoly fegyvertény, ne feledjük, hogy a 80-90 résztvevős mezőnynek általában a 30 százaléka idő előtt feladja a küzdelmet, tavaly halálos áldozatot is követelt a verseny. A biztonság a legfontosabb, ahhoz, hogy a váratlan helyzetekben megfelelő döntéseket hozzon az ember, nagy tudásra, sok tapasztalatra van szükség. Ideális időjárási körülmények között az első etap 10 helyett nyolc nap alatt tehető meg, a másodikhoz pedig 20 nap helyett 15 is elegendő lehet. A széllel szemben cirkálva viszont hosszúra nyúlhat a kaland, remélem, nem hagy cserben az északkeleti irányú passzát. Ez a lépcsőfok nagyon fontos nekem.

A székely virtus viszi előre?

Részben biztosan. A családom nagyrészt Erdélyből származik, kisebb része Kárpátaljáról. Félig valóban székely vagyok, és talán ezért is vagyok ennyire makacs, ez segíthet az Atlanti-óceánon is.

Ha már az óceán: Rakonczay Gábor hatvan nap alatt kenuval evezte át. Hogy ért ilyen gyorsan célba, ha többször is felborult? Ha elromlott a telefonja, mi alapján tájékozódott? Miért nem vitt magával vészjelzőt? Ön szerint csalt vagy nem?

Az biztos, hogy nem kommunikálta megfelelően a történteket, mert egyértelműen nem tudta tisztázni magát. Az eltűnéséről is megkésve értesültem, hiszen 2010. szeptember 7. és 2012. február 15. között a Lullababy nevű 13 méteres hajóval vitorláztunk az Adriától egészen Sydneyig. Utunk során 34 országot látogattunk meg és több mint 24 ezer tengeri mérföldet tettünk meg. Gáborra visszatérve: bár visszás helyzetbe kerül, nem feltételezem róla, hogy csalt.

Rosta

V. Nagy Viktória

Találkozunk 2016-ban!

Kortársunk, Jézus Krisztus

Profi színházi előadás, gyülekezeti közösségi játék, rockoratorikus, illetve rockzenén alapuló produkciók: húsvét közeledtével megnéztük, milyen múlt- és jelenbeli passiójátékok készültek, s hogy melyik mit üzen a ma emberének. Részletek a friss Heti Válaszban.

Merkel bukik vagy Erdoğan? – ez itt a kérdés

Kétséges Recep Tayyip Erdoğan többsége a hatalmát bebetonozó népszavazáson, emiatt fontos neki a nyugati törökség szavazata. A török politikusok kiutasítása miatti bosszúként havi 15 ezer migráns zúdulhat Európára. De kinek a karrierjébe kerül mindez: Merkelébe vagy Erdoğanéba? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

László Zsolt: „Nekünk ki kell pusztulnunk”

Teljesíthetők-e Jézus tanításai ma, és egy nem hívő játszhat-e a szenvedéstörténetben? László Zsolt szerint erre is választ keres a Passió XXI. című előadás. A Radnóti Színház színészétől megkérdeztük azt is, dolgozna-e Vidnyánszky Attilával. Nagyinterjúnk a friss Heti Válaszban.

Kihátrálhat a kormány a multikat szorongató csomag mögül

A multik megszorongatására szolgáló tervektől a kis magyar boltok is pánikba estek, ami elgondolkoztatta a kormányt. A Góliátok és Dávidok versenyébe a világ több pontján próbál az állam beleszólni – a friss Heti Válaszban bemutatjuk, mekkora sikerrel.

Szeressük a kiegyezést! Történészvita a 150. évfordulón

Elárulták a kiegyezés tető alá hozói március 15-ét, vagy éppen megvalósították a céljait? Miért értékelődött fel Kádár alatt 1867? A kiegyezés 150. évfordulóján ifj. Bertényi Iván és Hermann Róbert történészeket kérdeztük. Interjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.