valasz.hu/sport/o-lehet-az-elso-magyar-oxigenpalack-nelkul-a-vilag-tetejen-74718

http://valasz.hu/sport/o-lehet-az-elso-magyar-oxigenpalack-nelkul-a-vilag-tetejen-74718

Sport

Csavarhúzó és önismeret - interjú Méder Áron vitorlázóval

/ 2012.11.30., péntek 11:37 /
Csavarhúzó és önismeret - interjú Méder Áron vitorlázóval

Kopár István és Fa Nándor után a harmadik magyar szóló-vitorlázó földkerülő Méder Áron jövő ősszel nekivág a MiniTransat 650 óceánátkelő vitorlásversenynek - hazánkból elsőként. Felicity nevű hajójával idén áprilistól szeptemberig készült Franciaországban, jövőre már márciusban átteszi székhelyét lorient-i bázisára. Méder állítja, a két etapból álló viadalon a 4100 tengeri mérföld (7600 kilométer) 30 nap alatt megtehető, de ideális időjárási körülmények mellett 23 nap alatt célba érhet.

 

Hosszú volt az út Kopertől Koperig, 2006. szeptember 24-én, reggel 9-kor vágott neki a nagy utazásnak, három évvel később, 2009. szeptember 19-én, 14 órakor érkezett vissza a szlovéniai indulási kikötőbe. Azóta eltelt újabb három év, ennek az emberfeletti teljesítménynek vannak újabb tanulságai?

Két hete már a 33-at töltöttem be, amikor nekivágtam a földkerülésnek, még csak 26 éves voltam. Az azóta eltelt időben leülepedtek az élmények. Amit a Békét és szelet című könyvemben írtam, ahhoz tartom magam, ez egy hihetetlenül érdekes és hasznos önismereti teszt volt három óceánon és tucatnyi tengeren át.

Most nem három óceán vár önre, hanem „csak" egy, az Atlanti, és nem a Carinával, hanem a Felicityvel vág neki.

A mini 650-es vitorláshajó hat és fél méter vagyis 21 láb hosszú. Csak fél méterrel hosszabb, mint a Carina, ami egy lassú régi túravitorlás hajónak számít, a Felicity viszont egy nagyon gyors modern óceáni versenyhajó. A belső terük, vagyis a szűkösség és a spártai életmód, amit ez követel, nagyon hasonló. A MiniTransaton minden gramm számít, míg a földkerülésre könyveket és emléktárgyakat is vittem magammal, itt az sem lesz mindegy hány alsónadrágot vagy pólót teszek a kabinba.

Mi az, amin semmiképp sem lehet spórolni?

A legszükségesebb szerszámokon. Szigetelőszalagra, csavarhúzóra, tartalékkötélre, kalapácsra, illetve 8-as, 10-es és 12-es kulcsra mindenképpen szükségem lesz.

Hol és hogyan készül?

Leginkább Franciaországban, ahol Lorient-ben van a bázisom. Azért itthon, a Balatonon is vízre szoktam szállni, vagy a közelben még az Adrián. A Felicityt februárban vásároltam, idén áprilistól szeptemberig ismerkedtem vele a nyílt tengeren, jövőre már márciusban kint leszek Lorient-ben a tervek szerint.

A honlapján azt írja, a MiniTransat első etapját, a Douarnenez és a Kanári szigetek közti 1400 tengeri mérföldet (2600 kilométert) körülbelül 10 nap alatt teheti meg, az innen a guadeloupe-i célig hátralévő 2700 tengeri mérföldhöz (5000 km-hez) pedig 20 napra lehet szüksége. Ezeken a részidőkön lehet faragni?

Itt a célba érés már önmagában véve is komoly fegyvertény, ne feledjük, hogy a 80-90 résztvevős mezőnynek általában a 30 százaléka idő előtt feladja a küzdelmet, tavaly halálos áldozatot is követelt a verseny. A biztonság a legfontosabb, ahhoz, hogy a váratlan helyzetekben megfelelő döntéseket hozzon az ember, nagy tudásra, sok tapasztalatra van szükség. Ideális időjárási körülmények között az első etap 10 helyett nyolc nap alatt tehető meg, a másodikhoz pedig 20 nap helyett 15 is elegendő lehet. A széllel szemben cirkálva viszont hosszúra nyúlhat a kaland, remélem, nem hagy cserben az északkeleti irányú passzát. Ez a lépcsőfok nagyon fontos nekem.

A székely virtus viszi előre?

Részben biztosan. A családom nagyrészt Erdélyből származik, kisebb része Kárpátaljáról. Félig valóban székely vagyok, és talán ezért is vagyok ennyire makacs, ez segíthet az Atlanti-óceánon is.

Ha már az óceán: Rakonczay Gábor hatvan nap alatt kenuval evezte át. Hogy ért ilyen gyorsan célba, ha többször is felborult? Ha elromlott a telefonja, mi alapján tájékozódott? Miért nem vitt magával vészjelzőt? Ön szerint csalt vagy nem?

Az biztos, hogy nem kommunikálta megfelelően a történteket, mert egyértelműen nem tudta tisztázni magát. Az eltűnéséről is megkésve értesültem, hiszen 2010. szeptember 7. és 2012. február 15. között a Lullababy nevű 13 méteres hajóval vitorláztunk az Adriától egészen Sydneyig. Utunk során 34 országot látogattunk meg és több mint 24 ezer tengeri mérföldet tettünk meg. Gáborra visszatérve: bár visszás helyzetbe kerül, nem feltételezem róla, hogy csalt.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Pancserlehallgatók

Ha a HVG-nek igaza van, a világ legbénább lehallgatói keltenek botrányt Magyarországon.

Őrfi József bátorsága és lelki ereje mindent vitt az idei gálán

Mesébe illő Őrfi József piliscsabai házának története. Nem tündérmesébe, hanem olyan magyar népmesébe, amelyben a hősnek számos próbát kell kiállnia. Az építész-családfő bátorsága és lelki ereje a Média Építészeti Díja idei gáláján mindent vitt. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Famaffia Romániában – Adjátok vissza az erdeinket!

Egy friss botrány és egy dokumentumfilm is felhívja a figyelmet az Európa utolsó érintetlen vadonjainak otthont adó Romániában dúló illegális fakitermelésre. Nemcsak a korrupt politika vagy a profitéhes multi a hibás: székely falusi közösségeket is megvadított a fából szerezhető könnyű pénz. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Rockenbauer 30 – Pali mögött volt értelme gyalogolni

Pali után nem lehet ilyen filmet csinálni – vélik a Másfélmillió lépés Magyarországon alkotói. Rockenbauer Pál halálának 30. évfordulóján azt kutatjuk a friss Heti Válaszban, mi a titka a sorozat népszerűségének, és miért nem született azóta sem hasonló.

Nyolcvanezres pezsgőt locsolt az egyik Mugabe-fiú

Voltak nála véreskezűbb afrikai vezetők is, de kártékonyabbak kevesen. Robert Mugabe nemcsak a gazdag Zimbabwét juttatta koldusbotra, de igyekezett egész Afrikát a Nyugat ellen hangolni. A csütörtöki Heti Válaszból kiderül, hogy bukása ennek ellenére miért is nem Nyugat diadala.

Morvai Krisztina: „Ez nem hűségeskü a Fidesz mellett”

Nem tudja, a Jobbikra szavaz-e jövőre a Jobbik európai parlamenti képviselője. Morvai Krisztina azt mondja: három éve nincs kapcsolatban Vona Gáborral, de nem a személyes sértettség, hanem az irányváltás bizonytalanította el. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Kovács Ákos: Leszállni az egovonatról

A Nyugat nagyon mást ért kultúrán, mint mi, ebben a tekintetben igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Kovács Ákos énekes, dalszerző, akit nemrég bemutatott Arany János-estjéről és a jövő évi jubileumi koncertjéről is kérdeztünk. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.