Sport

Futni hagyták a Renault-t

/ 2009.09.23., szerda 17:53 /

Szándékos baleset okozásáért és csalásért a Renault-t két évre kitiltották a Forma-1-ből. Az ítélet végrehajtását két évre felfüggesztették, így az istálló gyakorlatilag megúszta büntetés nélkül, ami az autósport eddigi legnagyobb szégyene.

"Ez a legrosszabb, ami a Forma-1-ben valaha történt, a legkárosabb botrány. Ilyen eddig nem fordult elő, a FIA-nak keményen meg kell büntetnie a Renault-t, hogy a sportág visszaszerezze a hitelét" - fakadt ki Niki Lauda, a Ferrari háromszoros vb-győztes expilótája annak kapcsán, ami egy éve a Szingapúri Nagydíjon esett meg, ám csak az elmúlt hetekben tudódott ki.

Azon kevesen lepődtek meg, hogy a Magyar Nagydíj után a Renault szakított Nelsinho Piquet-vel, hiszen tavalyi csapatba kerülése óta nem sok vizet zavart a Forma-1-es futamokon. Arra viszont már sokan felkapták a fejüket, hogy augusztus végén, a Belga Nagydíjon a Nemzetközi Automobilsport Szövetség (FIA) kihallgatta a teljes Renault-stábot. Egy brazil tévé azt állította: a Szingapúri Nagydíjon Piquet szándékosan hajtott a falnak, hogy így kedvező pozícióba juttassa csapattársát, Fernando Alonsót.



Hamar világossá vált, hogy összefüggés van Piquet távozása és a FIA nyomozása között. Piquet még a kirúgása előtt közleményt adott ki, melyben arról panaszkodott, hogy bár sok mindent megtett a Renault-ért, a csapatfőnök és egyben menedzsere, Flavio Briatore nem tett eleget ígéretének, és nem adott neki Alonsóhoz hasonló lehetőségeket. "Flavio Briatore kivégzett engem" - írta Piquet.

Később pedig ő Briatorét. Az apa, Nelson Piquet adta le a fülest a csalásról, és a mogyoródi futam napján Max Mosley-val, a FIA elnökével is közölte a történteket. Azt, hogy Briatore és Pat Symonds, a Renault főmérnöke arra kérte fiát: a 13. vagy 14. körben ütközzön a falnak a 17-es kanyarnál, mert ott nincs daru, így szükség lesz biztonsági autóra a sérült autó elszállításához. Míg a lelassított futamon a többiek tankolni mentek, a 15. helyről indult Alonso beérhette őket, s végül nyerni tudott.

A Belga Nagydíj után a FIA bejelentette: a Motorsport Világtanácsa elé viszi az ügyet. Közben egy angol lap megszerezte Nelsinho Piquet FIA-nak tett tanúvallomását. Briatore és a Renault még ekkor is tagadták a vádakat, feljelentést téve a két Piquet ellen zsarolás és hamis tanúzás miatt. Kölcsönös sárdobálás következett, majd napvilágra került Symonds FIA előtt tett vallomása is, melyben a főmérnök egyetlen vádat sem tagadott - inkább nem válaszolt, s hallgatása beismerésként hatott. Végül múlt héten Briatore és Symonds bejelentette: azért, hogy a Renault-t ne zárják ki teljesen a versenyből, önként elhagyják az istállót. Innentől már az istálló sem tagadta a vádakat.

Ilyen mérvű csalásra még nem volt példa a Forma-1 jövőre hatvanéves történelmében. 2007-ben a McLarennek százmillió dolláros büntetést kellett fizetnie, és kizárták a konstruktőri vb-ről, mert bizalmas dokumentumokat lopott el vetélytársától, a Ferraritól. 2005-ben rajtakapták a BAR-Hondát is: az istálló a megengedettnél nagyobb tankkal indította el autóit. A FIA két futamtól eltiltotta őket.



Alonsót is meghallgatta a tanács, de úgy vélték: a spanyol versenyző semmit sem tudott a csalásról. A tanácskozás végeredménye: a csapat kizárása - két évre felfüggesztve. Briatorét végleg eltiltották a FIA által szervezett eseményektől, Pat Symonds pedig öt évig nem mehet a Forma-1 környékére. A Renault lényegében büntetés nélkül megúszta a csalást.

A reagálások is ehhez mérhetőek. A legjellemzőbb vélemény talán Damon Hill expilóta nyilatkozata: "Nem lepett meg, hogy futni hagyták a Renault-t. Ez sírnivalóan szégyenteljes a sportág számára. Ám nem feledkezhetünk meg a Formula-1 kulisszái mögött dolgozó hatalmi erőkről. A Formula-1-nek fel kell tennie magának a kérdést: ez valódi sport, vagy csak a szórakoztatóipar rendkívül költséges formája? Egy teljes könyvet töltene ki, ha leírnánk, mi a rossz a mai F-1-ben. A címe az lenne: Bernie (Ecclestone) játéka. Ez a történet is bekerülhetne a fejezetek közé."

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.