Futni hagyták a Renault-t
Szándékos baleset okozásáért és csalásért a Renault-t két évre kitiltották a Forma-1-ből. Az ítélet végrehajtását két évre felfüggesztették, így az istálló gyakorlatilag megúszta büntetés nélkül, ami az autósport eddigi legnagyobb szégyene.
Azon kevesen lepődtek meg, hogy a Magyar Nagydíj után a Renault szakított Nelsinho Piquet-vel, hiszen tavalyi csapatba kerülése óta nem sok vizet zavart a Forma-1-es futamokon. Arra viszont már sokan felkapták a fejüket, hogy augusztus végén, a Belga Nagydíjon a Nemzetközi Automobilsport Szövetség (FIA) kihallgatta a teljes Renault-stábot. Egy brazil tévé azt állította: a Szingapúri Nagydíjon Piquet szándékosan hajtott a falnak, hogy így kedvező pozícióba juttassa csapattársát, Fernando Alonsót.

Hamar világossá vált, hogy összefüggés van Piquet távozása és a FIA nyomozása között. Piquet még a kirúgása előtt közleményt adott ki, melyben arról panaszkodott, hogy bár sok mindent megtett a Renault-ért, a csapatfőnök és egyben menedzsere, Flavio Briatore nem tett eleget ígéretének, és nem adott neki Alonsóhoz hasonló lehetőségeket. "Flavio Briatore kivégzett engem" - írta Piquet.
Később pedig ő Briatorét. Az apa, Nelson Piquet adta le a fülest a csalásról, és a mogyoródi futam napján Max Mosley-val, a FIA elnökével is közölte a történteket. Azt, hogy Briatore és Pat Symonds, a Renault főmérnöke arra kérte fiát: a 13. vagy 14. körben ütközzön a falnak a 17-es kanyarnál, mert ott nincs daru, így szükség lesz biztonsági autóra a sérült autó elszállításához. Míg a lelassított futamon a többiek tankolni mentek, a 15. helyről indult Alonso beérhette őket, s végül nyerni tudott.
A Belga Nagydíj után a FIA bejelentette: a Motorsport Világtanácsa elé viszi az ügyet. Közben egy angol lap megszerezte Nelsinho Piquet FIA-nak tett tanúvallomását. Briatore és a Renault még ekkor is tagadták a vádakat, feljelentést téve a két Piquet ellen zsarolás és hamis tanúzás miatt. Kölcsönös sárdobálás következett, majd napvilágra került Symonds FIA előtt tett vallomása is, melyben a főmérnök egyetlen vádat sem tagadott - inkább nem válaszolt, s hallgatása beismerésként hatott. Végül múlt héten Briatore és Symonds bejelentette: azért, hogy a Renault-t ne zárják ki teljesen a versenyből, önként elhagyják az istállót. Innentől már az istálló sem tagadta a vádakat.
Ilyen mérvű csalásra még nem volt példa a Forma-1 jövőre hatvanéves történelmében. 2007-ben a McLarennek százmillió dolláros büntetést kellett fizetnie, és kizárták a konstruktőri vb-ről, mert bizalmas dokumentumokat lopott el vetélytársától, a Ferraritól. 2005-ben rajtakapták a BAR-Hondát is: az istálló a megengedettnél nagyobb tankkal indította el autóit. A FIA két futamtól eltiltotta őket.
Alonsót is meghallgatta a tanács, de úgy vélték: a spanyol versenyző semmit sem tudott a csalásról. A tanácskozás végeredménye: a csapat kizárása - két évre felfüggesztve. Briatorét végleg eltiltották a FIA által szervezett eseményektől, Pat Symonds pedig öt évig nem mehet a Forma-1 környékére. A Renault lényegében büntetés nélkül megúszta a csalást.
A reagálások is ehhez mérhetőek. A legjellemzőbb vélemény talán Damon Hill expilóta nyilatkozata: "Nem lepett meg, hogy futni hagyták a Renault-t. Ez sírnivalóan szégyenteljes a sportág számára. Ám nem feledkezhetünk meg a Formula-1 kulisszái mögött dolgozó hatalmi erőkről. A Formula-1-nek fel kell tennie magának a kérdést: ez valódi sport, vagy csak a szórakoztatóipar rendkívül költséges formája? Egy teljes könyvet töltene ki, ha leírnánk, mi a rossz a mai F-1-ben. A címe az lenne: Bernie (Ecclestone) játéka. Ez a történet is bekerülhetne a fejezetek közé."