Sport

Komfortzónán kívül

/ 2017.02.15., szerda 17:47 /

Nyolcadikként ért célba a világ leggyilkosabb vitorlásversenyén Fa Nándor, s ezzel a legmerészebb álmait is felülmúlta. Rendkívüli teljesítménye szól a tudásról, az akarat erejéről, a hitről – no meg a technika fejlődéséről.

Két évig tervezte, kettőig építette, ugyanennyi ideig tesztelte hajóját Fa Nándor: jobban ismerte tehát, mint a tenyerét, mire a Vendée Globe földkerülő vitorlásversenybe benevezett. A hajó szinte testrészévé vált, s kellett is, hogy így legyen, hiszen muszáj volt együtt rezdülniük. „Azért lett a hajó neve Spirit of Hungary, mert összeraktuk azt, amit ez a nemzet hajóstechnológiában tud” – indokolta a névválasztást lapunknak korábban a versenyző.

„Rettenetesen büszke vagyok: végigmentem a versenyen úgy, hogy egyszer sem kellett árbócra mászni. És ezt az árbócot én csináltam” – nyilatkozta célba érése után az Indexnek. Fa Nándor 63 évesen harmadszor vállalkozott a Vendée Globe nagy kalandjára. Noha nem ő volt a mezőny doyenje, a legtapasztaltabbak közé tartozott, hiszen tizedszer szelte át hajóval az Egyenlítőt és ötödször kerülte meg a Horn-fokot.

Hóban, fagyban

Huszonnégy évvel ezelőtti első versenyéhez képest hatalmas fejlődésen ment keresztül a technika, főleg az időjárás-előrejelzést segítő meteotaktika és a navigáció. Első versenyén, 1992-ben még ketten vesztették életüket, az 1996-os második versenyén is történt egy haláleset, és négy hajó pusztult el. A verseny hőskora ugyanakkor valószínűleg lezárult, és már a legendák sorában emlegetik azokat az időket, amikor a segítségnyújtás nélküli földkerülés azt jelentette, hogy ha valaki kettéharapta a nyelvét a hatméteres hullámok dobálása közepette, vitorlavarró tűvel kellett összevarrnia. Fa Nándor ezen az útján az ikerciklonok viharában már gyorspostaüzenetben nyugtathatta meg az érte aggódókat, és egy telefonhívással helyreállította a rakoncátlankodó navigációt.

A Vendée Globe persze ma sem sétahajózás, s ezt mi sem jelzi jobban, mint hogy a 29 indulóból 11-en feladták a küzdelmet – Fa Nándor úgy nyilatkozott, hogy ez a 93 nap alatt egyszer sem fordult meg a fejében. „Vijjogó 50-esek” és „üvöltő 40-esek” viharában kellett helytállnia, hóban, fagyban, vagy éppen égető napsütésben – az út 90 százalékában a komfortzónán kívül. „Egy eltévedt villám megnézett közelről, de szerencsémre megkegyelmezett. Éreztem a kisülés szagát” – írta valamikor a Horn-fok tájékán. „Rengeteg kritikus pillanat volt, de azokat sikerült energiával, erővel, tudással, Isten segítségével és jókora szerencsével átvészelni. Könnyű pillanat nincs kint az óceánon” – nyilatkozta az Origónak.

Mint a gép

A megpróbáltatásokat érzékelteti, hogy másfél hónapig nem vehette le a vízhatlan öltözékét. Naponta legfeljebb három órát aludt, ami sokszor percekből adódott össze, de volt, hogy két napot kellett kibírnia ébren: mindez azt mutatja, hogy a vitorlázás csak részben technikai sport; nem lebecsülhető az emberi teljesítmény szerepe sem.

A határok feszegetéséről így nyilatkozott: „A legfontosabb számomra szinte végig az volt, hogy ne éljek érzelmi életet. Nagyon muszáj volt gépként működni, tenni a dolgomat, nem gondolkodni, nem érezni, nem fázni, nem fájni… Különben az ember elkezd azon gondolkozni, hogy mit is keres itt.” Máshol így fogalmazott: „Energiája sokkalta több van az embernek, mint amit hisz magáról. Ez a fajta gépi üzemmód szerintem a mai profi világban az egyetlen olyan üzemmód, amivel ilyen sebességgel végig lehet menni… A test sokkal többet kibír, mint amit feltételezünk róla. A vezérlésen múlik, mit bír el a fizikum.” Kikapcsolódásként többek között Yehudi Menuhint és Lajkó Félixet hallgatott, Vernét, Marcus Aureliust, Rejtő Jenőt és Michel Houellebecqet olvasott.

Bár azt állítja, személyiségéből hiányzik a félelem, hozzáteszi: „Valamiben az embernek hinnie kell – hinnem kell abban, hogy vissza tudok érni. […] Ha valakit kilöksz a tengerre, az egészen biztosan hívővé válik. Racionális úton rájössz, hogy ebben a természeti létben valamiféle vezérlő szellemnek lennie kell. Azt, amikor én hitről beszélek, ne keverjük össze a templommal, ne keverjük össze az egyházzal: teljesen más dolog. De valamiben az ember, ha szeretné, ha nem, ha akarja, ha nem, hisz, mert nincs más választása.”

A fejében már összeállt egy új hajó virtuális terve, az MTI-nek viszont úgy nyilatkozott: „Azt a hajót már nem fogom megépíteni. A mostani út annyi energiát emésztett fel, hogy csoda, hogy volt bennem ennyi.” Azt állítja: vitorlázgatni nem fog, legfeljebb a családja kérésére – inkább kipróbál valami más sportot, például hegyet mászik.

Zuhany, reggeli

Többen azonban kétségbe vonják, hogy végleg abbahagyja. Előző versenyeiről például korábban lapunknak így nyilatkozott: „Voltam olyan jéghegyzónában, amit gyönyörűség volt látni, de nem vágyom rá még egyszer. Voltam olyan holtponton, hogy úgy éreztem: meg fogok halni – ezt sem szeretném újraélni” – ennek ellenére újra nekiindult.

Hajónaplóját a spiritofhungary.hu oldalon keresztül osztotta meg. Virtuálisan sokan követték és követik, bár valószínűleg egy kézen meg lehet számolni, hányan követik majd a valóságban is a példáját. Viszont sokan az ő megküzdött tanulságai segítségével – ám az emberfeletti erőfeszítést elkerülve – próbálják meghaladni magukat. Hogy mit lehet Fa Nándortól tanulni, abból Lackfi János például ezt a részt emelte ki: „Én sokkal jobban érzem, hogy a mi civilizált világunk mennyi szépséget, mennyi biztonságot, mennyi jót ad, mint az, aki egyfolytában benne van. Sokszor az emberek nem látnak ki a panaszból, egy túrót van bajuk! Fogalmuk sincs, hogy mi a baj, már maguknak gyártják. A legegyszerűbb reggelitől kezdve a meleg zuhanyig mindent értékeltem. Ezek embertelenül szép dolgok.”

Vendée Globe

A „vitorlázás Everestje”, „az óceáni vitorlázás F1-e”, vagy éppen „Föld, alulnézetből” – ez mind a Vendée Globe. A 60 lábas (18 méteres) vitorlás hajók négyévente megrendezett egyszemélyes, kikötés és külső segítségkérés nélküli földkerülő versenye a dél-afrikai Jóreménység foka, a dél-ausztrál Cape Leeuwin és a hírhedt dél-amerikai Horn-fok megkerülésével zajlik. Fa Nándor 63 évesen harmadik Vendée Globe-ján indult. Első versenyén, 1992–93-ban a legjobb nem franciaként ötödik helyen ért célba 128 nap után, 2016–17-ben pedig 93 nap 22 óra 52 perc 9 másodperc alatt teljesítette a 28 ezer tengeri mérföldes távot. Az idei versenyt rekordidővel nyerte meg a francia Armel Le Cléac’h, aki 74 nap, 3 óra, 35 perc és 46 másodperc alatt ért célba.

Rosta

Dévényi István

Találkozunk 2016-ban!

Mácsai: „Egy művésznek kötelessége, hogy aggódjon az országáért!”

Nyilván nem véletlen, hogy a hazai közállapotokat dicsérő költemény a magyar irodalomban nemigen született, azokkal perlekedő annál több – mondja Mácsai Pál. Az Örkény Színház igazgatóját Jordán Tamásról és a politikai üzenetekről is kérdeztük. Nagyinterjúnk a csütörtöki Heti Válaszban.

Így jutnak át az illegális migránsok még mindig Magyarországra

A jogi határzár, vagyis a menedékkérők elzárása újabb csatához vezethet Brüsszellel. A szerb határon viszont az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a migránsok sorban állnak azért, hogy a szögesdrótos táborba kerülhessenek, és százból kettő menedékjogot kaphasson. Részletek a friss Heti Válaszban.

Mit adtak nekünk a brüsszeliek?

Sokkal rosszabbul élnénk, és a kormány is jóval kevesebb eredménnyel büszkélkedhetne az uniós támogatások nélkül. A felhasználás hatékonyságán azonban javítani kellene – a saját érdekünkben. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre kiállítására

Már az első nap közel tízezren akartak bepréselődni a Louvre Vermeer-kiállítására, ami minden korábbi látogatási rekordot megdöntött. De mi a holland mester vonzerejének titka, és milyen más tárlatokért állnak sorba az emberek Párizsban, akár fél napot is? Részletek a friss Heti Válaszban.

Megszólal Ron Werber, és elmondja, szerinte ki a gyűlölet karmestere

Vezényletével épp 15 éve ütötte ki a Fideszt a kormányzásból az MSZP. Mi ugyanennyi ideje akarunk interjút készíteni vele. A jég most tört meg. Nagyinterjú Ron Werberrel a 2002-es kampány kulisszatitkairól és a 2018-as választások esélyeiről a csütörtöki Heti Válaszban.