Lét-nemlét határán
„Kell egy szakma” – mantrázza az édesanya a lányának, aki már versek, cikkek írásáról álmodik, főleg azután, hogy elnyerte New York egyik legismertebb női magazinjának ösztöndíját.
A hatalmas lehetőség azonban teherként nehezedik az ifjú lányra, és összeomlik. Az 1963-as önéletrajzi ihletésű történet Tandori Dezső fordításában jólesően nyers, Kálmán Eszter csempés-polcos-fogantyús rózsaszín-fekete-fehér díszlete és jelmezei is parádésak. Az akrobatikus mozgásra kialakított teret – amely taxizást, szerelmi jelenetet és szanatóriumi kezelést éppúgy bemutat – a színészek teljesen bejátsszák. Zsigmond Emőke Estherje lenyűgöző a nővé válás minden szakaszában. Öröm Kókai Tünde alakváltozásait is látni, mellettük izgalmas Dóra Béla játéka az olykor nyámnyila, olykor macsó szerepekben. Sylvia Plath regényében kegyetlen őszinteséggel beszél az útkeresésről, a társas kapcsolatokról – a magyar olvasó most hasonló megrendítő élmény részese lehet színházi nézőként is.
Az üvegbúra – Örkény Színház
Rendező: Widder Kristóf
*****