Mit ad neked az EU? Vonatjegyet!

/ 2018.05.09., szerda 18:00 /

Egy hónapig ingyen vonatozni külföldön? Ha idén vagy 18 éves, és elviseled a kezdeményezést körítő EU-s zsargont, akkor itt a lehetőség, hogy eljuss álmaid európai uniós helyszínére. Na jó, akár Athénba is.

Budapest–Bécs–Zürich–Genf–Lyon–Mâcon–Taizé–Cluny–Nizza–Lyon–Párizs–London–Doncaster–York–Glasgow–Doncaster–London–Brüsszel–Brugge–Amszterdam–Hannover–Bad Oeynhausen–Bebra–Gerstungen–München–Bécs–Budapest. Egy Európát felfedezni vágyó fiatalember útjának állomásai ezek 1988 júliusából. Két tucat város, több mint tíz ország, sok ezer kilométer vasúton, korabeli áron mindössze 10 650 forintért. Az InterRailnek (IR) nevezett, 26 év alattiaknak szóló, harminc napig érvényes vonatbérlettel hősünk 1991-ben – immár 20 ezer forint körüli összegért – hasonlóképpen megjárta Spanyolországot és Portugáliát, egy év múlva pedig Angliát és Írországot fedezte fel.

Pénze alig lévén, az éjszakák többségét a kupéban – hol az ülésen, hol a földön fekve – töltötte, de aludt a calais–doveri komp franciaországi várótermének padlóján, a portugál tengerparton nyugágyban és Lisszabon egyik parkjának gyepszőnyegén. Amikor aztán csatlakozott a mai coachsurfing elődjét jelentő Servas-mozgalomhoz, két-két éjszakát rendre a szervezet valamelyik, általában nagyon kedves tagjánál töltött, immár vetett ágyban. (A további részleteket borítsa a feledés jótékony homálya.)

Az 1972 óta elérhető InterRail napjainkban is népszerű, igaz, ára immár borsosabb. Az egy hónapos, Európa összes országában érvényes bérlet felnőtteknek 637 euró (200 ezer forint), 27 év alattiaknak pedig 510 euró (150 ezer forint). Ezenkívül a jegyet számos konstrukcióban ki lehet váltani, akár egy vagy két országra, illetve meghatározott számú napokra. Persze ha azt vesszük, hogy ezért az összegért harminc napig korlátlanul utazhatunk – igaz, csak másodosztályon, de kit érdekel? –, akkor nem is olyan sok azért, hogy akár életre szóló élményhez jussunk. Az IR-t ugyanakkor ma már nem lengi körül az a romantika, mint ami 1990 előtt a magyar fiatalok számára kívánatossá tette ezt a lehetőséget; egy lett a sok vasúti kedvezmény közül, és a fapados repülőgépek elterjedése is egyre olcsóbbá tette a világlátást.

Ezzel együtt Európában évente még így is több mint 250 ezren kerekednek fel, hogy a bérlettel nyakukba vegyék a földrész országait. Az EU pedig nemrég úgy döntött, hogy idén nyártól minden esztendőben kezdetben 15 ezer, majd fokozatosan emelkedő számú ingyenes InterRail-bérletet oszt ki azon uniós tagállambeli fiatalok között, akik az adott évben töltik be 18. életévüket. Az EU 12 millió eurót különített el az idei pilotprogramra, a 2021 és 2027 közti évekre pedig 700 milliót tervez szánni a kibővített projektre.

Az ötletnek több szülőatyja és pártfogója van, kezdve Manfred Webertől, az Európai Néppárt frakcióvezetőjétől Navracsics Tibor oktatásért és ifjúságért felelős magyar EU-biztosig. Az idei jelentkezéseket június 12–26. között fogadják (például a www.youdiscover.eu honlapon keresztül), s az Európai Bizottság tisztviselőiből álló bírálóbizottság július elején hirdeti ki a győztesek nevét. Egyénenként vagy legfeljebb ötfős csoportokban lehet jelentkezni, az utazás időtartama egytől harminc napig terjedhet, s maximum négy határátlépéssel járó útra használható fel idén július és szeptember között.

Az elvárások között szerepel továbbá, hogy az utas írjon egy minden uniós bürokrata szívét megdobogtató motivációs levelet, s az Európai Örökség közel negyven helyszíne (lásd keretes írásunkat) közül legalább egyet keressen fel útja során– ezzel kapcsolatban a jelentkezőknek előzetesen műveltségi tesztet is ki kell tölteniük. Hazaérkezés után pedig a közösségi médiában be kell számolni a tapasztalatokról, külön hangsúlyozva, hogy az adott helyeket az Európai Unió „utazó nagyköveteiként” fedeztük fel.

„Az EU az elmúlt évtizedekben számos területre sok pénzt fordított. Arra viszont talán nem eleget, hogy kialakítsa az európai identitást, mely minden polgárának lehetővé teszi, hogy ne csupán a földrészen éljen, de európainak is érezze magát. Az EU-tagországok sokat foglalkoznak a nemzeti önazonosság erősítésével, ám európai szinten a jelenleginél többet kell tenni” – olvassuk a kezdeményezés ismertetőjében. A szervezők arra is felhívják a figyelmet: a földrész fiatal lakóinak 80 százaléka tisztában van azzal, hogy az EU egyik nagy előnye az utazás szabadsága, ám több mint harmaduk nem ismer egy teremtett lelket sem valamely másik tagállamból.

És hogy az Európai Unió miért pont most határozta el magát az ingyenes vasútbérlet-osztogatásra? „A fiatalokat egyre több hamis információval bombázzák Európáról. Ha a populizmus napjainkban tapasztalható erősödésének gátat akarunk vetni, akkor szükség van arra, hogy a fiatalok felfedezhessék maguknak a szabad mozgás előnyeit, a szomszédos országok mindennapjait, és mindazt, ami összeköti az emberek eme sokszínű sokaságát” – folytatódik a hivatalos szöveg. Mondjuk megnézzük magunknak azt a 18 éves fiút vagy lányt, aki a fentiek hatására kezét-lábát összetörve rohan, hogy személyesen megtekintse mondjuk a közös európai határvédelem bölcsőjeként ismert luxemburgi Schengent, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy mindenütt jó, de a legjobb utazni.

* * *

Az európai örökség néhány helyszíne

Görögország: Athén óvárosa
Franciaország: a clunyi apátság
Ausztria: a császári palota Bécsben
Németország: a hambachi kastély
Horvátország: a Neander-völgyi ember lelőhelye Krapinában
Csehország: az olmützi kastély és érseki múzeum
Portugália: a Coimbrai Egyetem könyvtára
Hollandia: a Békepalota Hágában
Lengyelország: első világháborús temető Łużnában
Luxemburg: Schengen faluja

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.