Színház az egész kamaszvilág

/ 2018.02.15., csütörtök 11:55 /

Ha van egy rakás kérdésed magadról, a világról, ha keresel egy helyet, ahol mindezt megoszthatod, ahol a színház nyelvén, eszközeivel fogalmazhatod meg azt, amit gondolsz, jelentkezz valamelyik színházi műhelybe. Mutatjuk a lehetőségeket.

„A lényeg az, hogy a gyerekek vasárnaptól vasárnapig el tudják tölteni úgy a hetet, hogy minden este azt érzik, »na, ma történt valami. Ez egy olyan nap, amiért érdemes volt élnem«. Hatvan gyerek jár ide, abból legalább ötvennyolcnak az a visszajelzése, hogy talált egy helyet, ahol otthon érzi magát, ahol el tudja magát engedni, elhiszi, hogy fontos, és ér annyit, mint mások” – meséli a Képmásban Vecsei H. Miklós, a Vígszínház ifjú művésze a barátaival megalapított Sztalker Csoport drámasulijáról, ahol a legkevésbé színjátszást tanítanak, inkább a tudatos jelenlét módszerét, azt, hogyan legyenek jelen a pillanatban.

„Sok közös beszélgetés, játék, gyakorlat kapcsolódik ehhez” – mondja. Két prózai és két zenés csoportot indítanak minden évben, két korosztályban – aki jelentkezne, figyelje a Facebook-oldalukat. Nyár végéig lehet gondolkodni, a csoportok szeptembertől indulnak. A mostani drámasulisok lassan az év végi vizsgaelőadásukra készülnek, de akiket érdekel a színház, vagy szeretnék fejleszteni kommunikációs készségüket, esetleg csak egy jó hangulatú közösség tagjai kívánnak lenni, megcélozhatják a következő évfolyamot.

Színház-pedagógiai programokat azonban több fővárosi színházban is tartanak, így mindenki kiválaszthatja a számára legrokonszenvesebb teátrumot. Ilyen lehetőség a Katona József Színház Behívója, a Radnóti RIM (Radnóti Ifjúsági Műhely), illetve az Örkény IRAM (Ifjúsági Részleg és Alkotó Műhely) című programja.

Gimisek a romatelepen

A Behívó alkotóközössége minden évben a Katona repertoárjához kapcsolódó téma, szöveg köré építi az előadásokat. A többéves munka során a fiatalok megtanulják olvasni és beszélni a színház nyelvét, átélik a színház társadalomformáló erejét. A Katona Klubban három korosztállyal dolgoznak; a legkisebbekkel (7–10 éves korosztály) a mesék világában maradnak. A kiskamaszokkal az őket leginkább érintő témákkal foglalkoznak (barátság, család, féltékenység, szabadság) olyan klasszikus szövegek alapján, amelyeket a színház az adott évadban a műsorára tűz – ilyen volt például az Ahogy tetszik című Shakespeare-mű. A 15–23 éves fiatalok szintén a színház előadásaiból indulnak ki: a több évig is együtt dolgozó csapat volt, hogy a Sirályt, volt, hogy Az Olaszliszkait alapul véve készített előadást.

A Katonában emellett az Egykéthá program keretében a kiválasztott előadás előtt 60-90 perces előkészítő, utána 45-60 perces feldolgozó foglalkozást tartanak. Az Eltáv program során ennél is tovább mennek. „Fontosnak tartjuk, hogy a Katona értelmiségi közönsége és azok a gimnazisták, akik biztos szociokulturális háttérrel rendelkeznek, és később lehetőségük lesz az értelmiségi elit részévé válni, átéljék a színház társadalomalakító szerepét a színházi nevelés segítségével. Fontos, hogy a résztvevők passzív nézői szerepből a részvételiség felé mozduljanak” – írják. A program keretében többféle színházi nevelési, közösségépítő programon vesznek részt a szúcsi romatelep lakói, a Katona József Színház alkotói, a Behívó programban részt vevő fiatalok és a teátrum programhoz csatlakozó nézői.

Megfelelési kényszer

A Radnóti Ifjúsági Műhely tavaly szeptember 16-án, a Színházak Éjszakáján mutatta be az Önbiztosító című előadást: a próbaterem zsúfolásig megtelt, annyian szerették volna látni a középiskolás csoport produkcióját. Az előadás havonta látható a színház próbatermében, de iskolákban, osztálytermekben, közösségi terekben is szívesen játsszák az önbizalomhiányt és megfelelési kényszert középpontba állító előadást.

Aki szeretne hasonlóban részt venni, jelentkezhet a RIM-be, ahol általános iskolás, gimnazista és egyetemista diákok és pedagógusaik hétről hétre személyiségfejlesztő, képességfejlesztő, ismeretterjesztő feladatokon keresztül ismerkednek egymással és a színházzal. „A diákok drámás és színházzal kapcsolatos feladatok segítségével kovácsolódnak erős csapattá, majd egy saját színházi előadás létrehozásával és bemutatásával prezentálják önmagukat és kétéves munkájukat” – írja a színház. A RIM-be szintén szeptembertől lehet jelentkezni – a jelenleg zajló középiskolai és egyetemi felvételi jelentkezések után át lehet gondolni azt is, hogy a tanulás mellé ki milyen személyiségfejlesztő tevékenységet válasszon.

Biztonságos játszótér

Ilyen lehet az Örkény Színház Ifjúsági Részleg és Alkotó Műhely programja, ahova maga az igazgató, Mácsai Pál hívogat. „Amit tudunk, azt megtanultuk egyszer. Néha úgy érezzük: ezt vagy azt magunktól is tudjuk. Néha igazunk van ilyenkor, néha nincs. Általában azt gondoljuk, a színházba járást nem kell tanulni. Ilyenkor nincs igazunk” – írja. Vezetői szerint az IRAM biztonságos játszótér a fiataloknak, ahol színházat nézni és figyelni tanulnak. Diákokat és kíváncsi felnőtteket várnak az előadásokhoz kapcsolódó programokra, hogy színházi játékok, beszélgetések és viták révén a teátrum olyan fórummá válhasson, ahol a közönség kreativitása, véleménye és humora is teret kap. Mert ha egy színház teret ad a közönségének, részvételt kínál, vagy alkotófolyamatokba vonja be őket, akkor közösségi térként működik, ahol a néző életének lényeges kérdései kerülnek terítékre.

Az Örkény ifjúsági programjának célja, hogy a színházat mint társadalmi és művészeti jelenséget megismertessék, megtanítsanak a színházi élmény befogadására. A programok az előadásokhoz kapcsolódnak, és a személyes érintettségre koncentrálnak. Szerintük ezzel növekedhet a világra való fogékonyság, az élet minden terén a részvételre való hajlam. Szeretnék, ha a fiatalok kreatívak lennének, mernének önállóan gondolkodni, véleményt formálni, alkotómunkát végezni. Empátiára, együttműködésre és közösségi létre nevelnek, idézve a színház névadóját, Örkény Istvánt: „Az emberi létnek nincs más orvossága, mint az emberismeret.”

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.