A 24 megyei Volán társaságból csak hét maradt

A huszonnégy, alapvetően megyei szinten működő Volán társaságból hét regionális közlekedési központ szerveződött.
![]() |
Fotó: MTI/Beliczay László |
Kormányzati szándéknak megfelelően 2012 év végén – a regionális közlekedési központok megalakításával – indult el a közúti közösségi közlekedés átalakítása. Lényege, hogy a huszonnégy, alapvetően megyei szinten működő Volán társaságból hét regionális közlekedési központ szerveződött, melyek így nemcsak költséghatékonyabban, hanem szervezettebben is tudnak működni – olvasható a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. közleményében.
A Volán társaságcsoport szervezeti átalakításának elsődleges célja a költségvetési források hatékonyabb felhasználása mellett a szolgáltatási színvonal emelése, a munkahelyek megőrzése, valamint versenyképesebb vállalatok kialakítása. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és az MNV Zrt. aktív irányítása és felügyelete mellett rendkívül összetett munkafolyamat zárult most, melynek eredményeként 2015 januárjától hét regionális közlekedési központ viszi tovább a közszolgáltatási feladatok ellátását.
A Volán társaságcsoport közel 18500 munkavállalójával Magyarország helyközi közlekedésében gyakorlatilag az ország valamennyi települését eléri. Emellett 85 település helyi közösségi közlekedési szolgáltatójaként a 2014-es évben több mint 700 millió utazást bonyolított le összesen 410 millió km teljesítmény szolgáltatásával. Ebből a településeken belüli városi közlekedés 330 millió utazást és 46 millió km teljesítését fedi le.
Az átalakítási folyamat jogi része mellett az egy-egy régióban összeolvadó vállalatok a szervezetüket is átalakították, egységes vállalattá formálták. Mindennek költségeit a társaságok saját maguk termelték ki, az ehhez szükséges forrást azonban számos intézkedés segítette. Többek között már az átmeneti időszakban optimalizálták a beszerzési folyamatokat, valamint – a szigorú elvárásoknak megfelelően – csökkentették a vezetői, irányítói létszámot.
Az MNV közreműködésével lefolytatott számos tárgyalássorozat eredményeképpen 43 megállapodás jött létre, melyekben önkormányzati partnerek stabil és biztos helyi finanszírozást garantálnak a társaságoknak az önkormányzati megbízásoknál.
Az MNV Zrt. az átalakítási folyamat teljes időtartama alatt teret és lehetőséget biztosított az érdekképviseleteken keresztül a munkavállalók folyamatos tájékoztatására, valamint az esetleges kérdések megválaszolására. Azzal hogy lezárult a regionális átalakításnak ez a szakasza, azonnal új feladatok keletkeznek a társaságok számára, hiszen egy intenzív felkészülés előtt állnak a 2017-es piacnyitásra való megfeleléshez. Emellett a Volán társaságok kidolgozták azokat a nagy volumenű járműmodernizációs programjaikat, amelyek végrehajtása a szolgáltatásaik fenntartásához, színvonalának és versenyképességének megőrzéséhez, illetve növeléséhez feltétlenül szükséges.
A 2015 januárjától kialakult közlekedési központok versenyszempontból felkészültebb vállalatok lesznek, ami a szolgáltatás minőségének javításával az utazó közönség és az egész nemzetgazdaság érdekét szolgálhatja a jövőben is.