A megélhetésre vállalkoznak
Össznépi játékot játszik az ország. Ugyanazon a munkahelyen ugyanaz a dolgozó ugyanazt a munkát végzi. Egyik énje az alkalmazott, a másik a vállalkozó. A munkabéreket terhelő közterhek előli bújócska ez.
Talán még sokan emlékeznek arra, milyen visszhangot váltott ki, amikor a kormány bejelentette, hogy a 25 500 forintos minimálbért 40 ezerre kívánja felemelni. A tavaly év végi vitákban világelsők voltunk. Még olyan szakszervezeti vezetőnk is akadt, aki a minimálbér ily mértékű növelése ellen voksolt, mondván, rendkívüli bérfeszültségeket okoz. A munkaadók versenyképességük megőrzéséért emelték fel szavukat. A nagy polémiában azonban elsikkadt, hogy miként is lehet megélni a minimálbérből, akár a felemeltből is. Valahogy feledésbe merült az a tény, hogy a KSH adatai szerint az elmúlt tíz évben a minimálbér reálértékének csökkenése nagyobb volt, mint az átlagkereseteké.
|
Mit szól vajon mindehhez hazánk legnagyobb szakszervezeti szövetsége, az MSZOSZ? Bérpolitikai ügyvivőjük, Hódi Zoltán szerint a szakszervezetek igenis támogatták a minimálbér felemelését. Sőt, hosszú ideje arra törekedtek, hogy ennek összege drasztikusan növekedjék. Elvárható, hogy a minimálbér fedezze a létminimumot. Korábban a 60-70 százalékát sem érte el. Hódi Zoltán, aki egyben az Országos Munkaügyi Tanács munkavállalói oldalának szóvivője, állítja: ha az elmúlt tíz évben elfogadták volna javaslataikat, akkor ma már a minimálbér 55 ezer forint körül lenne. Mindig magasabb bérnövekedést szerettek volna, mint amennyit ténylegesen megállapítottak.
A jelenlegi tapasztalatok szerint a munkaadók többségében simán végrehajtották az idei 56 százalékos emelkedést, ám bizonyos ágazatokban jelentős problémát okoznak a megnövekedett közterhek. A kereskedelemben, a sütőiparban, a mezőgazdaságban, a textil-bőr és ruhaiparban, az egészségügyben, ahol a dolgozók nagy részét 25 500 forintért foglalkoztatták, ott olyan mértékű bértömeg emelésre lesz szükség, amelyet nem kompenzál a két százalék tb-járulék-csökkenés. A szakszervezetek felmérése szerint a 40 ezer forintra történő emelkedés a sütőiparban érintette a foglalkoztatottak legnagyobb részét, 58,5 százalékot. A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezeténél 37, a Ruházati Dolgozók Szakszervezeténél 30, a Postás Szakszervezetnél 18 százalék ez az arány.
Ha nem segíti a kormány megfelelően ezeket az ágazatokat, s ha a megnövekedett terheket a cégek nem tudják kigazdálkodni, akkor - érvel az ügyvivő - várhatóan a munkáltatók a munkavállalók rovására oldják meg gondjaikat. Például leépítenek, növelik a részmunkaidős foglalkoztatást, vállalkozói szerződésre kényszerítik a dolgozókat, vagy a teljesítménykövetelményeket előíró területeken teljesíthetetlen normákat írnak elő. Ezért egyetértenek a szakszervezetek azzal a kezdeményezéssel, hogy a minimálbér-emelés többletköltségeinek kompenzálására a nehéz helyzetbe került vállalkozók pályázat útján kapjanak támogatást a munkaerő-piaci alapból.
Persze a megemelt minimálbér hatásait nemcsak a szakszervezetek vizsgálták, hanem a Gazdasági Minisztérium is. Székely Judit foglalkoztatási helyettes államtitkár a Heti Válasznak elmondta, hogy megfigyelési rendszert dolgoztak ki: azoknál érdeklődtek, akik a munkaügyi kirendeltségeket keresték fel, s felvetették magukat regisztrált munkanélküliként. A tények: januárban 17 ezren jelentkeztek, februárban 12 ezren. A fő kérdés az volt, hogy véleményük szerint miért veszítették el állásukat. A munkaviszony megszűnése zömmel közös megegyezéssel történt. Ez az arány januárban 61, februárban 66 százalékot tett ki. Az okok között szerepelt még a határozott időre szóló szerződés lejárta és igen kis számban a kilépés. Külön rákérdeztek a minimálbér-emelésre is. Erre, mint indokra, az év első hónapjában 83-an hivatkoztak. Ez 0,5 százaléka a megkérdezetteknek. Februárban valamelyest többen, 100-an gondolták így, ami 0,8 százaléknak felel meg. Még a minisztériumban is meglepetést okoztak ezek az eredmények. Úgy gondolták, nagyobb arányú leépítésekre kerül sor a megemelkedő közterhek miatt az idén, bár attól nem tartottak, hogy tömeges elbocsátások lesznek.
Az említett felmérés alapján Székely Judit határozottan állítja, hogy a foglalkoztatásban a minimálbér emelkedésének semmiféle negatív hatása nem mutatható ki. A részmunkaidős foglalkoztatás alakulását firtató kérdésünkre elmondta: kíváncsian várják a Központi Statisztikai Hivatal felmérését, hiszen ez a szervezet tesz fel erre vonatkozó kérdéseket a munkaviszony jellegének vizsgálatánál. Egyébként a részmunkaidős foglalkoztatás az államtitkár-helyettes szerint elterjedt az uniós országokban, sőt szorgalmazzák ezt, s nem jó, hogy Magyarországon indokolatlanul alacsony. Vannak olyan rétegek, amelyek esetében ideális ez a forma, gondoljunk csak a kisgyermekes nőkre, akik szívesen dolgoznának 4-6 órát egy nap. Tehát nem lenne szabad mumusként kezelni ezt a megoldást.
Ami pedig a harmadik félelmet illeti, a kettős foglalkoztatásnak - vagyis annak, hogy a főállású munkaviszony mellett vállalkozási szerződést kötnek - a jelenleginél is szélesebb körű elterjedését, erre vonatkozóan nincsenek vizsgálati eredmények. A statisztikai adatok meglehetősen hiányosak e téren - ismerte el az államtitkár-helyettes. Hozzátette: egy biztos, hogy a munkavállalókat számtalan hátrány éri emiatt is.
Nem igazolta az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) április elején nyilvánosságra hozott jelentése sem a minimálbér-emelést ellenzők táborának azt a feltételezését, hogy tömeges elbocsátásokra kerül majd sor. Az év első negyedében 6748 munkáltató és 244 300 munkavállaló körében vizsgálták a minimálbér-emelés tapasztalatait. Az ellenőrzés kiterjedt a színlelt megbízási és vállalkozási szerződésekre is.
Nos, a vizsgált cégeknél a létszám minimális mértékben változott, a részmunkaidős dolgozók száma pedig csak egy százalékkal emelkedett. A felügyelők megállapították, hogy viszonylag több szabálytalanság a kis-és közepes vállalkozásoknál fordult elő. Itt volt jellemző a részmunkaidős szerződésmódosítás is. Ám a munkáltatók és munkavállalók egybehangzóan állították, hogy a részmunkaidős foglalkoztatás tényleges, a szerződésben leírtak megfelelnek a valóságnak. Ilyen esetekben bizony nem könnyű bizonyítani a színlelést. Mindenesetre a minimálbérrel kapcsolatos visszaéléseket az ellenőrzésbe bevont munkavállalók kevesebb mint 4 százalékánál állapították meg.
A megbízási szerződés és a munkaviszony között igen nagy a különbség - vélekedik Gáspár Imréné főosztályvezető. A munkaviszonyban a felek alárendeltek, a dolgozó utasítás szerint végzi feladatát, szabályozott keretek között, míg a megbízott vállalkozó önálló. Ám ha nincs munkaviszony, vagy csak minimálbérre vonatkozik, akkor ennek megfelelően jogosult vagy nem jogosult a dolgozó táppénzre, nyugdíjra.
A minimálbér plusz számla típusú foglalkoztatás problémáját természetesen az APEH is ismeri, de mint Walchné Kremlicska Katalin főosztályvezető mondja, rendkívül nehéz a jogszabálysértést tetten érni. A vállalkozói szerződésbe általában más tevékenységet írnak be, mint a munkaszerződésbe, annak ellenére, hogy a dolgozó ugyanazt csinálja. Ekkor színlelt a szerződés. A munkáltatónak a minimálbér miatt a közterhe kevesebb lesz. Rövid távon a munkavállaló is jobban jár, hiszen munkaadója még meg is emeli a számla összegét, ha nem munkabérrel foglalkoztatja. Ám általában nem annyival, amennyivel kevesebbe kerül neki. Az azonban vitathatatlan, hogy a dolgozó hosszabb távon mindenképpen rosszul jár.
Nyílt titok persze, hogy a magyarországi bérek lényegesen alatta vannak az uniós kereseteknek. Még a felzárkózó országokénak (Portugália, Görögország) is. Hódi Zoltán ezért hangsúlyozza, a szakszervezet abban érdekelt, hogy az uniós átlagnál lényegesen magasabb gazdasági növekedés legyen nálunk. Viszont a növekedés mintegy kétharmadát a bérek növelésére kellene fordítani. Magyarul, ha öt százalékkal nő a bruttó nemzeti termék (GDP), akkor legalább három százalékkal emelkedjenek a reálkeresetek.