Áramvonalasítási tervek a Malévnál
Költségcsökkentés, létszámleépítés, járatésszerűsítés és regionális vezető szerep. Ezek a Malév átalakítási programjának kulcsszavai. A tervek szerint két év alatt több mint ezer embertől válnak meg.
A tizenhárom éve - részben presztízsokokból - megindított flottacserével kezdődött a társaság vesszőfutása. Többszöri sikertelen privatizációs próbálkozás után, ha záros határidőn belül nem tesznek határozott intézkedéseket a veszteségek mérséklésére, illetve a struktúra átalakítására, úgy menthetetlenül csődbe jut a cég. A Stabilizáció és megújulás címet viselő programban a Malév jelenlegi vezetése a helyzetet elemezve arra a következtetésre jutott, hogy csak a tevékenység gyökeres átszervezésével orvosolható a helyzet.
Szarvas Ferenc, a Malév elnöke a múlt héten kijelentette, hogy a jelenlegi helyzet a vállalat korszerűtlen szerkezetének következménye: hiányzik a tudásmenedzsment, nem elég hatékony a szervezet, alacsony a szolgáltatások színvonala, s ezért egyre rosszabb a cég versenypozíciója, csökken piaci részesedése. Bár folyamatosan növekedett az utasszám és a bevétel, az üzleti veszteség évről évre nagyobb lett.
A stabilizációs program szerint 2003-ig mintegy 6,1 milliárd forintnyi tőkére lenne szükség a cég "áramvonalasításához". Ez azonban csak az első lépés, a hosszú távú rendezett működés mintegy 30-35 milliárd forintos plusztőkét igényel.
A tervek szerint a Malév csökkenti, esetleg megszünteti hosszú távú járatait (ennek első lépéseként a nyár végén, amikor lejár az egyik gép bérlete, már nem újítja meg azt), s inkább a regionális szerep erősítésére törekszik. Növeli a belföldi értékesítést, s ezzel párhuzamosan csökkenti külképviseletei számát. Mindennek eredményeként mintegy 10,6 milliárdos megtakarítást remélnek. További 4,4 millárdos költségcsökkenést várnak a karbantartás és az üzemeltetés átszervezésétől, így az átalakítás eredményeként 2003-ra 15 milliárdos eredménynövelő hatással számolnak.
A hatékony működéshez a vállalat vezetése elengedhetetlenül szükségesnek tartja a létszámleépítést is. Elképzeléseik szerint 2002 végéig majd negyedével csökkenne az alkalmazottak száma. A hatékonysági intézkedések következtében mintegy 14 százalékos (576 fő) leépítést valószínűsítenek, további 10 százalékot (448 fő) pedig a hosszú távú járatok racionalizálásától. A leépítések 60 százaléka az idén, a többi jövőre várható.
Az átszervezés végére, 2003-ra a Malév közepes méretű légitársaság lenne, amely két családból álló légiflottával (100 személy alatti és 100 személy feletti gépcsalád) a régió preferált légitársaságaként a regionális piacon szerzi bevételeit; hosszú távon nyereséges, azaz évi 5-7 százalékos tőkemegtérülést biztosít; folyamatosan és stabilan növekszik. Ha mindezt sikerül megvalósítani - jelentette ki Szarvas Ferenc -, a Malév ismét vonzó munkáltató lesz, ahol érdemes dolgozni, s az ily módon talpra állított légitársaság már nyilván vonzó befektetés lesz a potenciális vásárlóknak, legyenek azok stratégiai vagy pénzügyi befektetők.
A létszámcsökkentésről szólva az elnök a múlt heti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az fájdalmas, de elengedhetetlen lépés. A cég igyekszik tisztességesen eljárni mindenkivel, ezért is szánnak jelentős összeget a végkielégítésekre, átképzésekre és a korengedényes nyugdíjazásokra.
Az érdekképviseletekkel a hónap végéig szeretnének megegyezni. Május elején hoz végleges döntést az igazgatóság, majd terjeszti elő az elképzelést a tulajdonosnak, aztán a kormánynak, s ezzel párhuzamosan indítják el az átalakítást.